4317
Sök

Problem med en vw golf tdi...

Jägermeister
910 Inlägg
3 december 2006
Trådstartare
Vet inte riktigt vad felet är på bilen...

Det är så att om jag varvar motorn till ca 4000rpm på ettans växel så tappar
motorn orken helt och det händer inget utan det kommer bara svart rök ur avgasröret.

Samma händer på andra växlar oxå fast på lägre varvtal och desto högre växel så på desto tidigare varvtal...

Om den tex tappar orken på treans växel och börjar ryka och jag växlar upp till fyran så tar det ca 5-10 sekunder för den innan den börjar dra igen när jag har gasen i botten.

Sen är det så att det är livsfarligt att göra omkörningar för den kan som tappa all ork vid omkörningen helt plötsligt och har man en till bil bakom sig som oxå kör förbi eller får möte just då så förstår ni nog att det inte är så kul när bilen helt plötsligt tappar draget.

Sen så toppar den bara ca 140kmh och vet att tex en golf jag hade tidigare, en gtd med 20hk mindre gick ca 195kmh enligt mätaren.

Så om nån har en ide, egen erfarenhet  eller vet vad felet kan tänkas vara tar jag tacksamt emot svar.

Mvh: Gemini78

Glömde skriva att på friläge kan man varva ut den helt till varstoppet på 5500rpm utan svartrök eller att den segar sig.
Senast redigerat av gemini78 (3 december 2006)

En gång är ingen gång...

9 Inlägg
3 december 2006
en polare hade en audi a3 tdi med ungefär samma problem , och där va det wastegaten som bråkade vill jag minnas........

Sök