4280
Sök

Volvo 850R kokar efter en stundskörning

40 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
Hejsan!

Jo det är så här att min Volvo 850R började koka efter ca 20 minuters körning och sen lät ja den svalna och fyllde på glykol samt vatten då nästan allt hade förångats. Sen körde jag en stund och det resulterade i samma visa att mätaren började vandra uppåt. Fläkten funkar också på bilen.

Bilen hade stått ute i cirka -15 hela dagen, så skulle jag åka hem och då blev det så här har alltid haft den i garage annars. Och jag har värme i bilen så ingen ispropp antar jag?

Så vad kan det vara för fel, termostaten som är kass kanske?

385 Inlägg
25 december 2010
Kleen skrev:
Hejsan!

Jo det är så här att min Volvo 850R började koka efter ca 20 minuters körning och sen lät ja den svalna och fyllde på glykol samt vatten då nästan allt hade förångats. Sen körde jag en stund och det resulterade i samma visa att mätaren började vandra uppåt. Fläkten funkar också på bilen.

Bilen hade stått ute i cirka -15 hela dagen, så skulle jag åka hem och då blev det så här har alltid haft den i garage annars. Och jag har värme i bilen så ingen ispropp antar jag?

Så vad kan det vara för fel, termostaten som är kass kanske?

prova byt den.. vet inte om det kan vara topplockspackningen som gått?! men iaf kör inte fören du bytt termostat och provat kan bli en dyr historia smile

börn i varje hörn är fett rätt;)

3 259 Inlägg
25 december 2010
1.Cirkulerar vattnet som det ska? Alltså är vattenpumpen hel? Varmt/kallt i expansionskärlet och kylaren(både övre och under slang) när bilen nått normal temperatur?

2.Blir det övertryck i kylarsystemet även om bilen är kall? Fyll vatten, skruva dit locket, starta bilen, varva upp motorn, lätta på locket, pyser det?

3.Inge vatten i oljan eller olja i vattnet? Ingen kraftig vitrök från avgasröret?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Sök