2778
Sök

Vad håller en volvo bakaxel för i HK??

777 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#1
har en liten frågan om vad en orginalaxel igentligen klarar av??
just nu har jag en 1031 men ska ha 1041.
ska köra strippen med denna o bilen kommer o ha runt 600hk i motorn med zf låda.
men undrar vad man ska ha för bakaxel till detta??

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

506 Inlägg
29 december 2010
#2
Skulle tippa på att någon ford 9" axel skulle passa bra. Kräver dock en del modifikationer för att få dit en sådan bjässe. Sen som alltid så är de inte hästkrafterna som tar död på grejerna utan Vridmomentet.

Vet folk som kör runt 800nm med 1031 axel och det håller. Men visst blir det mycket klistrad bana med mtdäck så självklart får man vara beredd på att byta drivaxlar och låsdiff emellanåt.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

1 758 Inlägg
29 december 2010
#3
Bakaxeln i sig är en rätt kraftig bit! Antar att det gäller din 940 och då är det helt klart själva upphängningen som är den svagaste länken. Med förstärkt brygga och reaktionsstag så håller det bra mycket längre, men grundkonstruktionen är ändå ingen höjdare egentligen. Vettigaste för en så pass motorstark bil som ska gå på strippen är fyrlänk eller liknande.
Angående nån viss gräns för hästkrafter så är det i princip omöjligt att säga. Det som sabbar axeln i slutänden är vridmomentet på hjulen.
Lågprofildäck på vanlig asfalt så håller de väldigt långt eftersom det inte finns tillräckligt med grepp, men ändamålsenliga slicks på klistrad asfalt så säger det pang betydligt tidigare.

EDIT: och aldrig får man vara först! tongue
Senast redigerat av schnauz (29 december 2010)

506 Inlägg
29 december 2010
#4
Och alltid ska man vara först ^^

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

777 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#5
ok så med andra ord bör man kanske börja med o göra lite förstärkningar på orginal axlen då.

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

1 758 Inlägg
29 december 2010
#6
Volvox40 skrev:
ok så med andra ord bör man kanske börja med o göra lite förstärkningar på orginal axlen då.

Ja, eller snarare upphängningen av den!
Länkar till "dannnej" här på garaget då han har bra bilder på två "klassiska" förstärkingar som många kör med!
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=811300
Förstärkt brygga. Han har även byggt om så det går att justera lite, de flesta nöjder sig med att enbart svetsa dit fyrkantsprofiler. Blir betydligt stadigare!

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=811294
Här ser man hans hembyggda reaktionsstag. Går även bra att förstärka originalen genom att lägga i stänger i försänkningarna och svetsa fast, men denna lösningen är ännu bättre.

777 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#7
ok tack för hjälpen. vet vem danne e. han bor bara några mil från mig. smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

115 Inlägg
29 december 2010
#8
Det som dödar en bakaxel är i första hand slag och stötar. Har du en bil med automatlåda och 100% grepp så startar du med drivlinan uppspänd och en turbin som överför effekten på ett mjukt sätt. Då tål bakaxen mycket effekt/vridmoment.

Åker du med manuell låda och stum koppling eller automat med Trans brake och har max grepp då tar du livet av dom flesta bakaxlar, speciellt om du släpper kopplingen/trans braken på högt varv. Får du hjulstuds så är det samma sak något i drivlinan kommer att ge upp.

Hur gör man då med manuell låda...? antingen åker man någon form av slirkoppling eller så får man justera chassit så att du kan komma av startlinjen med ett litet kontrollerat hjulspinn.

Hur som helst ska du åka på strippen med riktiga däck och den effekten så bör du nog titta efter lite kraftigare grejor i bakvagnen och en Kraftigare bakaxel.

Ibland slutar det så här för att det ska hålla tongue

http://i53.tinypic.com/2i6l6cp.jpg

http://i51.tinypic.com/2qjg1p4.jpg

Förresten så höll bara orginal Ford 9" klumpen 5 starter innan den formligen flög i småbitar. Detta med manuell låda och stum koppling ca 4000 rpm i startvarv och nästan inget laddtryck.

Bilen är en BMW E30 med ca 700 hk. Numera sitter det automatlåda i den.

Mvh.
Jörgen K.


777 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#9
fint bygge. vill med ha en sådan axel. sponsra mig? big_smile Hehe

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

115 Inlägg
29 december 2010
#10
Volvox40 skrev:
fint bygge. vill med ha en sådan axel. sponsra mig? big_smile Hehe

Ännu bättre...du hittar en sponsor som betalar så ska jag bygga åt dig big_smile


777 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#11
Hehe ja jag kan försöka big_smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti


Sök