jag fick ett fel som yttrade sig snarlikt som du beskriver på min förra V70. På den var det en (av fem) tändspolar som hade gått sönder. Bilen startade som den skulle, men motorn lät hjärtskärande illa, hackade och frustade och det lät som att motorn verkligen bara ville dö, men gick på ren pin tji, och varningslampan för "fel i avgasreningssystemet" lös (den som ser ut som en liten motor). först trodde jag att det var LMM, men efter att ha köpt en helt ny helt i onödan, så gjorde jag en felsökning. var mycket enklare än jag trodde att hitta felet, och åtgärda det. slutnotan tror jag hamnade på 1200 kronor hos mekonomen, arbete+material.
så kontrollera tändkablarna. dra av en i taget ifrån tändstiftet (eller hur det nu ser ut i din motor), och sätt tillbaka den igen. går motorn sämre, så är det bara att göra så med alla andra också, tills du hittar den som inte får motorn att låta/gå sämre än innan du tar bort kontakten.
Om samtliga kontakter inte gör någon skillnad, så kontrollera LMM, spjälhus, spridare osv..för jag tror likväl som tidigare skribent säger, att det har nog antingen med tändningen, eller bränsle/luftblandningen att göra. (kvallificerad gissning av en novis gör-det-självare)