3839
Sök

Lite hjälp tändbox och en luftmassmätare Volvo

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 december 2010
#21
Mahio skrev:
Sharky skrev:
Menar du "ingen gnista"? Dvs har du plockat ur stiften och kollat om det är gnista?

/Göran

Mahio skrev:
4. Jag får inget tändande, men när en vrider om nyckeln så kan det ibland hända att det tänder lite gran, men det är inte mycket, en tiondels sekund eller nåt... Spolen får ju spänning så det är ju frÅn spolen till fördelaren och till stiften det krånglar..


Precis, jag får ingen gnista när jag testat det.



Kolla på denna videon, "gnisttestare"
http://www.youtube.com/watch?v=UgACf_r-eok

När jag drar från Läge 0 till tändningsläget gnistar det till, det ser ni (höjer ni volymen så hör ni när jag drar på nyckeln)
Men på starten gnistar det inte alls...

All hjälp är mycket välkommet smile

Jag fick de problemet när de stod vatten i kontaktstycket till tändmodulen/tändsteget, körde jag på starten så var den stendöd men när jag fippla med nyckeln eller vred av sköt den skott i avgassystemet.

Kolla även om de glappar på kablarna till tändsteget.


10 287 Inlägg
29 december 2010
#22
Märkligt. Så vitt jag vet så skall du inte ha någon gnista alls innan motorn börjat snurra.

Du har rätt tändslutsteg i alla fall.

Nästa frågor:

- Drar bränslepumpsreläet när motorn börjar snurra när du kör den på starten?

- Sitter joredn till sprutet där det ska. Dvs i insuget.

(Du är nära ett läge nu där du kommer att behöva mäta igenom att du har spänning till allting).

/Göran


Mahio skrev:
När jag drar från Läge 0 till tändningsläget gnistar det till, det ser ni (höjer ni volymen så hör ni när jag drar på nyckeln)
Men på starten gnistar det inte alls...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

62 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#23
Hej, igen..

Nu har jag gnista och diagnostestaren funkar. 1-1-1 inga fel.

Men spridarna verkar inte öppna sig... vad kan detta bero på?

den tänder med lite startgas i stifthålet:)

MVH Micke


62 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#24
Kollat lite nu och bränslepumpen bygger upp tryck på tändning i 1-2 sec, ger 12-13v.

Men på Start-läget går inte pumpen igång, men den ger ut cirka 9v, vilket är för lite antar jag?

Batteriet är friskt, men håller på att laddar det nu, ska testa igen om en stund..

Är pumpen kass tro?

MVH Micke


62 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#25
Har fått igång motorn nu smile
Vill tacka de som hjälpt mig!

Första Volvo motorn jag fått igång,
Lärt mig mycket hehe. Jaja tack smile


10 287 Inlägg
10 januari 2011
#26
9V är för lite. Elektroniken i boxarna vill inte vara med vid så låga batterispänningar.

/Göran

Mahio skrev:
Men på Start-läget går inte pumpen igång, men den ger ut cirka 9v, vilket är för lite antar jag?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök