3856
Sök

Bygga baslåda!

26 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Tja! Väldigt mycket nybörjare med det här att bygga billjud, så jag vill helst inte påbörja nått projekt utan "experthjälp"wink

Så, kan detta fungera och faktiskt låta bra?tongue : https://www1.garaget.org/gallery/archive/78052/1041348_8hj5hd.jpg

Jag hade tänkt smacka in ett par sådanna-------> http://brc.se/baselement/jbl/jbl-gt5-12-bashogtalare/

kommentera gärna med lite nya mått på antingen låda eller element som faktiskt kan låta bättre kanske:)

PS: Har en Nissan Primera P12 -03!

Tackar
Senast redigerat av Spiiky (15 januari 2011)

lw-audio.com - ai-group.se - digital designs
446 Inlägg
15 januari 2011
Vad lyssnar du på för musik? Lådan borde väl spela på skapligt till gt5orna.
Bara att labba lite med portlängderna så kommer det nog bli toppen.

mvh

www.overdrift.se - www.lw-audio.com - www.ai-group.se

26 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Jag lyssnar på Allt, men mest deep-bass hiphop och house/techno/trance! så lådan behöver ju både spela snabba bastoner samt jäääääääääääääättttteeeeeesssssslllöööööööööööaaaaaa "skaka om hela innehållet i kroppen" bastoner! jag har hört det att lyssnar man på myckt trance o techno så borde man välja mindre element, typ 3-4 10" för att de rör sig inte lika mycket som stora element, samt då motsvarigheten, om man då lyssnar mycket sega bastoner så ska man ha typ Jackhammer eller nått sånt:P tongue (nä men typ 2 st 15") för bästa effekt..

Stämmer det?smile och kan min blivande skapelse det ovannämda tror ni?tongue

Thx

446 Inlägg
16 januari 2011
Spiiky skrev:
Jag lyssnar på Allt, men mest deep-bass hiphop och house/techno/trance! så lådan behöver ju både spela snabba bastoner samt jäääääääääääääättttteeeeeesssssslllöööööööööööaaaaaa "skaka om hela innehållet i kroppen" bastoner! jag har hört det att lyssnar man på myckt trance o techno så borde man välja mindre element, typ 3-4 10" för att de rör sig inte lika mycket som stora element, samt då motsvarigheten, om man då lyssnar mycket sega bastoner så ska man ha typ Jackhammer eller nått sånt:P tongue (nä men typ 2 st 15") för bästa effekt..

Stämmer det?smile och kan min blivande skapelse det ovannämda tror ni?tongue

Thx

Alltså samma musiksmak som mig smile
Jo, det brukar ofta vara så att ju mindre man har, ju snabbare spelar det. Men det finns också 15" som spelar snabbare än vissa 10", det beror helt på klass. Men 12" är lagomt för vardagslyssning med olika sorters musik.
Jag har en ungefär likadan låda som du tänkte bygga (samma antal liter och samma portar)
Du kan ju kolla min video på ljudet när jag spelar djupbas. Det spelar djupt, högt och har inga problem med att spela snabbt. Har dock lite dyrare 12or. Men jag är säker på att du inte kommer bli missnöjd! Bara som sagt labba lite med längden på portarna. Mina är 27 cm långa.
Är det något annat du vill ha reda på så kan du fråga mig! smile

446 Inlägg
16 januari 2011
Förresten, har du redan köpt JBL 12orna?

26 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
nope jag kommer nog inte köpa 12:orna innan lådan ska börja byggas, har en liten knatte som för tillfället tar upp all min tid:P men som de känns nu så kommer iaf lådan bli bra till två 12:or!

446 Inlägg
2 914 Inlägg
23 januari 2011
jag säger allt om att "10" är snabbare än 15" eller 18"" är en jävla myt, det stämmer ingenstans.

jag har en 15" från -00 eller när den är byggd, den spelar gudomligt till t.ex. "baskagge"musik.

men får även en att tappa hakan till tyngre hiphop och liknande,

GT5basarna är riktigt fina basar, får du till lådan till den/dem så lär du ju inte bli missnöjd iallafall smile

446 Inlägg
23 januari 2011
kalle_kalle skrev:
jag säger allt om att "10" är snabbare än 15" eller 18"" är en jävla myt, det stämmer ingenstans.

jag har en 15" från -00 eller när den är byggd, den spelar gudomligt till t.ex. "baskagge"musik.

GT5basarna är riktigt fina basar, får du till lådan till den/dem så lär du ju inte bli missnöjd iallafall smile

Inom vissa områden stämmer det att vissa 15" är "slöare" än andra 10". Men man kan därför inte utesluta att 15" bara är till för "negerdunk". Men kan ju lungt säga att, jo, ibland är det så. ( brukar oftast röra sig om billigare basar)

2 914 Inlägg
23 januari 2011
_Mackaan_ skrev:
kalle_kalle skrev:

Inom vissa områden stämmer det att vissa 15" är "slöare" än andra 10". Men man kan därför inte utesluta att 15" bara är till för "negerdunk". Men kan ju lungt säga att, jo, ibland är det så. ( brukar oftast röra sig om billigare basar)

inte om man ser till att man har samma serie fast en större bas. då är det samma (beror nästan endast på hur man bygger lådan).

därför säger jag att ju större bas destå bättre. smile

446 Inlägg
24 januari 2011
kalle_kalle skrev:
_Mackaan_ skrev:
kalle_kalle skrev:

inte om man ser till att man har samma serie fast en större bas. då är det samma (beror nästan endast på hur man bygger lådan).

därför säger jag att ju större bas destå bättre. smile

Yes, 15" är gulliga grejjor smile Mina DD 15" spelar äckligt snabbt och högt, men kan ändå gräva läskigt djupt! smile

26 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
Jag hade en enkel 15 i min gamla saab för ett pr år sen, o den klarade vad jag ville.. men nu så har jag iallfall bestämt mig för två 12:or och hoppas att det blig skitnajs med dom:) o jag kommer nog köra på JBL:orna, för att med tanke på att jag är "rookie" så strävar jag eftermycket watt o låga Hz:)

446 Inlägg
24 januari 2011
Spiiky skrev:
Jag hade en enkel 15 i min gamla saab för ett pr år sen, o den klarade vad jag ville.. men nu så har jag iallfall bestämt mig för två 12:or och hoppas att det blig skitnajs med dom:) o jag kommer nog köra på JBL:orna, för att med tanke på att jag är "rookie" så strävar jag eftermycket watt o låga Hz:)

Blir nog nice! smile Återkom med resultat då! ;D

26 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
_Mackaan_ skrev:
Spiiky skrev:

Blir nog nice! smile Återkom med resultat då! ;D

De ska jag göra:)

Sök