4130
Sök

740gl -88 B230f Knackar ??? Hjälp

25 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#1
hej. har en fråga om en 740 gl- 88 b230f som knackar högt från motorn, ventiler? kam? vevlager? skurit?
någon som vet vad detta kan vara för skit? går igång lätt och så. men knackar högt.

Lastbilsmekaniker
5 190 Inlägg
7 februari 2010
#2
Kan vara daks att justera ventilerna om du har tur. när var oljan bytt senast då.


Jävel
2 018 Inlägg
7 februari 2010
#3
följer ljudet med när du varvar upp?
ventiler brukar vara ett mer tickande ljud.
när min gick ner sig på veven så lät knackljudet högt o tydligt och så lät de liksom som att det var inne i blocket, precis som det var smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

25 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#4
de låter typ som att de sitter någåt i fläkten tick. tick .tick så lixom. har ej provat gasa up den de lät inte alls bra så vi stängde av. han som hade den innan körde kanske med lite olja så att den började då låta så han stängde av direkt. jag hade räknat med att den har skurit.?? har den de! ram el. vevlager ??

147 Inlägg
8 februari 2010
#5
Ramlager låter på viss gas,,,,så vevlager är det i så fall.

Audi S4

25 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#6
okej. bättre att byta motor? men jag lästa runt lite kan de vara nått så enkelt att lyftarna och de inte hinner få olja att man kan göra rent lyftarna vad nu de är är de samma som överfallen??yikes eller att de är ventil knack. att oljan inte hinner gå runt

888 Inlägg
8 februari 2010
#7
Tryckarna är mekaniska på b230 motorn och är ej hydraliska, inget man kan rengöra med andra ord.

Mvh Henke

25 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#8
okej. men vad sitter dem. men kan de vara ventil knack då, så att om jag kollar spelet på ventilerna??

888 Inlägg
8 februari 2010
#9
Dom sitter under kamaxlen, vet du inte var dom sitter så hade jag rekommenderat dig att antingen lämna in eller köpa en haynes bok.

Ja det kan va ventilspelet som behövs justeras, kan även va grenrörsläckage,

25 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#10
okej, jag är bara 15 så.. men jag lär mej, men jo de vet jag , lite koll har jag, håller på med mkt 4takts crossar med ventilspel och grejer så de ska nog lösa sig.// tack.

888 Inlägg
8 februari 2010
#11
Alltid kul att lära sig meka tidigt.

Hur exakt tickar/knackar det, är det vid alla varvtal eller kommer det mer när du belastar motorn?

25 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#12
ne asså jag har inte kört en meter med den . de är precis när man drar igång den så knackar de, han innan körde troigtvis olje tort och stände av direkt. så de har nog skurit och de var jag berädd på men se om de finns en 2 chans lixom:9

25 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#13
vad ska jag har för spel på ventilerna. insug= utblås=

1 915 Inlägg
8 februari 2010
#14
0,40 ska det vara på ventilerna.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

25 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#15
okej tack så mkt. är de både insugavgas

310 Inlägg
8 februari 2010
#16
Eller 0.35-0.40 skulle jag vilja säg. Hellre tight än för glappt.

Angående missljud, på min gamla b230f så lät spridarna en hel del också. Kanske låter konstigt men så var det. Det kan ju vara bra att veta att de kan väsnas en del så att du inte blir helt knäckt efter om du fixat din motor, monterat ihop, provstartat och det likförbannat finns missljud.


25 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#17
ja precis tack:)

25 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#18
knackningarna/spikningarna blir snabbare och hårdare vid högre varvtal. någon som ´kan detta

310 Inlägg
9 februari 2010
#19
Det är väl rätt naturligt eftersom motorns inre delar går fortare ju mer du varvar.


79 Inlägg
26 januari 2011
#20
skurit har den ju absolut inte gjort! för då skulle den inte gå. Kan vara så att nån av remmarna är för slappa och slår i nått. Eller att du har för dåligt med olja i motorn!


Sök