JapMax skrev:
Myter om vad man får och inte får göra i trafiken och ha på sin bil borde vi lista här, det är helt sjukt vad folk tror saker. Jag orkar dock inte börja, men jag bekräftar/dementerar gärna
Du får köra mot rött ljus och bryta mot högsta tillåtna hastighet om du har en ambulans/brandkår/polis med blåljus bakom dig som måste fram - Myt.
Det är föraren som drabbas av böter om passagerarna inte har bälten - Myt om passagerarna är 15 eller äldre.
Det är föraren som ansvarar för att passagerarna har bälten - Myt om passagerarna är 15 eller äldre.
Det är ägaren till bilen som står för alla bötesbelopp bilen får - Myt.
Det är ägaransvar vid fartkamerorna - Myt.
Du åker fast för fortkörning vid en kamera även om du har solskyddet nere - Myt.
Alla fartkameror är alltid aktiverade jämt och ständigt - Myt.
Det är okej att köra utan skylt fram - Myt
Det är okej att ha registreringsskylten i framrutan - Myt.
Det är okej att ha en annan färg till skyltbelysningen än vit - Myt.
Det är okej att köra med främre dimljus samt halvljus på samma gång - Myt.
Det är okej att köra med enbart dom främre dimljusen när det är mörkt ute förutsatt att du åker i en upplyst miljö som en stad - Myt.
Om bilen får en eller flera 2:or på besiktningen (underkännande som kräver obokad efterkontroll) får man ändå använda bilen som man vill under 1 månad - Myt.
Fordonsrelaterade skatteskulder följer alltid med bilen - Myt.
Man behöver enbart blinka en gång med blinkersen så har man rätt att byta fil direkt - Myt.
Man behöver inte använda blinkers vid filbyte på motorvägar - Myt.
Så fort man aktiverar blinkersen måste alla anpassa sig så att man kan byta fil - Myt.
Man får stanna där det är stoppförbud bara man har varningsblinkers på - Myt.
Man behöver aldrig använda blinkers i rondell - Myt.
Detta är några jag kom på
Rätta mig om jag har fel. Dock inget larv om dimljusen eller besiktningen