3354
Sök

Bilrelaterade myter.

1 758 Inlägg
6 februari 2011
#61
saab_sonett skrev:
Innan man började med kylning på turboaggregaten så var det nödvändigt att stå på tomgång ett tag innan man stängde av bilen.

Kylning på turboaggregat har man alltid haft.
Som någon redan har skrivit så är problemet att så fort man stänger av motorn får turbon varken smörjning eller kylning och om den då är för varm så börjar den stillastående oljan i turbon koka och bränner fast med avlagringar som följd.

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 februari 2011
#62
schnauz skrev:
saab_sonett skrev:
Innan man började med kylning på turboaggregaten så var det nödvändigt att stå på tomgång ett tag innan man stängde av bilen.

Kylning på turboaggregat har man alltid haft.
Som någon redan har skrivit så är problemet att så fort man stänger av motorn får turbon varken smörjning eller kylning och om den då är för varm så börjar den stillastående oljan i turbon koka och bränner fast med avlagringar som följd.

Gamla bilar, bl a första saab 99 turbo tror jag, hade väl endast oljekylning på turbon genom smörjningen och saknade vattenkyl. Tror jag.


Smålänning
7 883 Inlägg
6 februari 2011
#63
Andromeda skrev:
schnauz skrev:
saab_sonett skrev:
Innan man började med kylning på turboaggregaten så var det nödvändigt att stå på tomgång ett tag innan man stängde av bilen.

Kylning på turboaggregat har man alltid haft.
Som någon redan har skrivit så är problemet att så fort man stänger av motorn får turbon varken smörjning eller kylning och om den då är för varm så börjar den stillastående oljan i turbon koka och bränner fast med avlagringar som följd.

Gamla bilar, bl a första saab 99 turbo tror jag, hade väl endast oljekylning på turbon genom smörjningen och saknade vattenkyl. Tror jag.

Korrekt. Och på dom rekkomenderade SAAB att du skulle stå still med förhöjd tomgång i 30 sekunder innan du stängde av om du kört hårt eller motorväg...

Men dagens vattenkylda agg är det knappast nödvändigt...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 februari 2011
#64
twin_cam skrev:
Andromeda skrev:
schnauz skrev:

Kylning på turboaggregat har man alltid haft.
Som någon redan har skrivit så är problemet att så fort man stänger av motorn får turbon varken smörjning eller kylning och om den då är för varm så börjar den stillastående oljan i turbon koka och bränner fast med avlagringar som följd.

Gamla bilar, bl a första saab 99 turbo tror jag, hade väl endast oljekylning på turbon genom smörjningen och saknade vattenkyl. Tror jag.

Korrekt. Och på dom rekkomenderade SAAB att du skulle stå still med förhöjd tomgång i 30 sekunder innan du stängde av om du kört hårt eller motorväg...

Men dagens vattenkylda agg är det knappast nödvändigt...

Nja, ta t ex en GTR, T-5, eller varför inte en passat 1,8t eller vad som helst. Kör den på max ladd 2 minuter och fimpa motorn omedelbart. Går nog rätt fort att döda turbon genom koksning.

Men som du säger kör man ofta lugnt några minuter till parkeringen, och det räcker med tror jag.

Men en myt är det inte under "rätt" omständigheter. Långt ifrån.


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
7 februari 2011
#65
twin_cam skrev:
Andromeda skrev:
schnauz skrev:

Kylning på turboaggregat har man alltid haft.
Som någon redan har skrivit så är problemet att så fort man stänger av motorn får turbon varken smörjning eller kylning och om den då är för varm så börjar den stillastående oljan i turbon koka och bränner fast med avlagringar som följd.

Gamla bilar, bl a första saab 99 turbo tror jag, hade väl endast oljekylning på turbon genom smörjningen och saknade vattenkyl. Tror jag.

Korrekt. Och på dom rekkomenderade SAAB att du skulle stå still med förhöjd tomgång i 30 sekunder innan du stängde av om du kört hårt eller motorväg...

Men dagens vattenkylda agg är det knappast nödvändigt...

Är absolut inte en myt...

Kan säga att efter lite hårdare motorvägskörning svängde jag av och stannade på en parkering å hoppa ur. Lade märke till att något rött lyste under bilen, böjde mig ner och kikade; avgashuset samt en bit av downpipen var rödglödgade och detta på en alldeles standard Audi A4 1,8Ts (ochippad och original) Då var man glad att man fortfarande stod på tomgång.


Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Smålänning
7 883 Inlägg
7 februari 2011
#66
zovix skrev:
twin_cam skrev:
Andromeda skrev:

Gamla bilar, bl a första saab 99 turbo tror jag, hade väl endast oljekylning på turbon genom smörjningen och saknade vattenkyl. Tror jag.

Korrekt. Och på dom rekkomenderade SAAB att du skulle stå still med förhöjd tomgång i 30 sekunder innan du stängde av om du kört hårt eller motorväg...

Men dagens vattenkylda agg är det knappast nödvändigt...

Är absolut inte en myt...

Kan säga att efter lite hårdare motorvägskörning svängde jag av och stannade på en parkering å hoppa ur. Lade märke till att något rött lyste under bilen, böjde mig ner och kikade; avgashuset samt en bit av downpipen var rödglödgade och detta på en alldeles standard Audi A4 1,8Ts (ochippad och original) Då var man glad att man fortfarande stod på tomgång.


Mvh Magnus

Jag antar att du körde lungt i några 100 meter då för att komma till parkeringsplatsen? För att ligga påp motorväg och sen stanna vid vägkanten är en annan sak sörru wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
7 februari 2011
#67
twin_cam skrev:
zovix skrev:
twin_cam skrev:

Korrekt. Och på dom rekkomenderade SAAB att du skulle stå still med förhöjd tomgång i 30 sekunder innan du stängde av om du kört hårt eller motorväg...

Men dagens vattenkylda agg är det knappast nödvändigt...

Är absolut inte en myt...

Kan säga att efter lite hårdare motorvägskörning svängde jag av och stannade på en parkering å hoppa ur. Lade märke till att något rött lyste under bilen, böjde mig ner och kikade; avgashuset samt en bit av downpipen var rödglödgade och detta på en alldeles standard Audi A4 1,8Ts (ochippad och original) Då var man glad att man fortfarande stod på tomgång.


Mvh Magnus

Jag antar att du körde lungt i några 100 meter då för att komma till parkeringsplatsen? För att ligga påp motorväg och sen stanna vid vägkanten är en annan sak sörru wink

Jo inte tvärnita jag för att gå ut och titta... Parkeringsplatsen ligger ca 350m från motorvägen.

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

3 259 Inlägg
7 februari 2011
#68
Vissa motorgurus påstår ju att man även ska göra så med en sugmotor också efter hård körning. Och i äldre instruktionsböcker till traktorer som tex min gamla lastmaskin(sugdiesel) så står det att man ska låta maskinen stå på tomgång i några minuter efter körning... Så en myt vet jag inte om jag skulle kalla det! Det är nog bra för att hålla god konditon på motorn, sen om det är 100% nödvändigt i alla situationer går ju att diskutera!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Saabifierad
2 031 Inlägg
7 februari 2011
#69
JapMax skrev:
Myter om vad man får och inte får göra i trafiken och ha på sin bil borde vi lista här, det är helt sjukt vad folk tror saker. Jag orkar dock inte börja, men jag bekräftar/dementerar gärna smile

Du får köra mot rött ljus och bryta mot högsta tillåtna hastighet om du har en ambulans/brandkår/polis med blåljus bakom dig som måste fram - Myt.

Det är föraren som drabbas av böter om passagerarna inte har bälten - Myt om passagerarna är 15 eller äldre.
Det är föraren som ansvarar för att passagerarna har bälten - Myt om passagerarna är 15 eller äldre.

Det är ägaren till bilen som står för alla bötesbelopp bilen får - Myt.

Det är ägaransvar vid fartkamerorna - Myt.
Du åker fast för fortkörning vid en kamera även om du har solskyddet nere - Myt.
Alla fartkameror är alltid aktiverade jämt och ständigt - Myt.

Det är okej att köra utan skylt fram - Myt
Det är okej att ha registreringsskylten i framrutan - Myt.

Det är okej att ha en annan färg till skyltbelysningen än vit - Myt.

Det är okej att köra med främre dimljus samt halvljus på samma gång - Myt.
Det är okej att köra med enbart dom främre dimljusen när det är mörkt ute förutsatt att du åker i en upplyst miljö som en stad - Myt.

Om bilen får en eller flera 2:or på besiktningen (underkännande som kräver obokad efterkontroll) får man ändå använda bilen som man vill under 1 månad - Myt.

Fordonsrelaterade skatteskulder följer alltid med bilen - Myt.

Man behöver enbart blinka en gång med blinkersen så har man rätt att byta fil direkt - Myt.

Man behöver inte använda blinkers vid filbyte på motorvägar - Myt.

Så fort man aktiverar blinkersen måste alla anpassa sig så att man kan byta fil - Myt.

Man får stanna där det är stoppförbud bara man har varningsblinkers på - Myt.

Man behöver aldrig använda blinkers i rondell - Myt.

Detta är några jag kom på wink Rätta mig om jag har fel. Dock inget larv om dimljusen eller besiktningen wink
Senast redigerat av Slash (7 februari 2011)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

248 Inlägg
9 februari 2011
#70
christofer_k skrev:
gutfucker skrev:
Att socker i tanken skulle förstöra motorn.
Stämmer inte!

Larmdose-grejen funkar som sagt, min är lite spattig, så ibland när jag har problem att låsa/låsa upp brukar jag sätta dosan mot käkbenet och trycka, har funkat 100% hittills.

socker i tanken har jag testat på moppe tiden!
3 nävar socker  i 7 liters tank  resultatet blev att motorn skar  men  dom sec innan  så gick de väldigt bra.
förklaringen jag fått höra är att sockret täpper igen iförgasaren så kolven får för lite smörjning och riskerar att nypa..
iofs så var de ju en 2t motor

som jag minns så körde personen socker rakt ner i oljepåfyllningshålet och detta frät upp ventilerna. dock inte helt men man såg grova gropar i ventilernas säten.

519 Inlägg
10 februari 2011
#71
Denzig skrev:
christofer_k skrev:
gutfucker skrev:
Att socker i tanken skulle förstöra motorn.
Stämmer inte!

Larmdose-grejen funkar som sagt, min är lite spattig, så ibland när jag har problem att låsa/låsa upp brukar jag sätta dosan mot käkbenet och trycka, har funkat 100% hittills.

socker i tanken har jag testat på moppe tiden!
3 nävar socker  i 7 liters tank  resultatet blev att motorn skar  men  dom sec innan  så gick de väldigt bra.
förklaringen jag fått höra är att sockret täpper igen iförgasaren så kolven får för lite smörjning och riskerar att nypa..
iofs så var de ju en 2t motor

som jag minns så körde personen socker rakt ner i oljepåfyllningshålet och detta frät upp ventilerna. dock inte helt men man såg grova gropar i ventilernas säten.

Häller du ner socker i oljepåfyllningshålet så kommer sockret ej att hamna på ventilsätena.

Fiskförädlare
108 Inlägg
11 februari 2011
#72
nu är detta inte riktigt om bilar men ändå tongue
jag har hört att man kan få böter om man raggar för mkt tongue


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 februari 2011
#73
lillskott skrev:
nu är detta inte riktigt om bilar men ändå tongue
jag har hört att man kan få böter om man raggar för mkt tongue

Man kan bli utkastad ur en stad om man åker raggarbil iaf!
Något som inte är en myt är snutar ofta hittar på saker utan stöd av lagen för att skicka iväg/skrämma "störande element"

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 februari 2011
#74
RD_87 skrev:
lillskott skrev:
nu är detta inte riktigt om bilar men ändå tongue
jag har hört att man kan få böter om man raggar för mkt tongue

Man kan bli utkastad ur en stad om man åker raggarbil iaf!
Något som inte är en myt är snutar ofta hittar på saker utan stöd av lagen för att skicka iväg/skrämma "störande element"

Låter farligt wink

http://www.imdb.com/title/tt0083944/


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 februari 2011
#75
Andromeda skrev:
RD_87 skrev:
lillskott skrev:
nu är detta inte riktigt om bilar men ändå tongue
jag har hört att man kan få böter om man raggar för mkt tongue

Man kan bli utkastad ur en stad om man åker raggarbil iaf!
Något som inte är en myt är snutar ofta hittar på saker utan stöd av lagen för att skicka iväg/skrämma "störande element"

Låter farligt wink

http://www.imdb.com/title/tt0083944/

Farligt? Knappast tongue men jävligt irriterande när man inte får välja kortaste vägen ut ur huvudstaden för att en gnällig kille med komplex & batong säger så...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 februari 2011
#76
RD_87 skrev:
Andromeda skrev:
RD_87 skrev:

Man kan bli utkastad ur en stad om man åker raggarbil iaf!
Något som inte är en myt är snutar ofta hittar på saker utan stöd av lagen för att skicka iväg/skrämma "störande element"

Låter farligt wink

http://www.imdb.com/title/tt0083944/

Farligt? Knappast tongue men jävligt irriterande när man inte får välja kortaste vägen ut ur huvudstaden för att en gnällig kille med komplex & batong säger så...

Farligt för snuten:P


10 Inlägg
11 februari 2011
#77
saab_sonett skrev:
FreddeLi skrev:
instämmer i att det med larmdosan stämmer, ÅTMINSTONE till saab 9-5. dubbla räckvidden vet jag inte men längre räcker den iaf smile

skulle vara intressant om någon ville dementera ryktet om att saabs växellådor är kassa? någon som har testat att trimma både en saab och en bil av annat märke och rasat lådan på båda bilarna? vilken höll längst? smile

hade ju vart kul om det finns dom som kan motbevisa detta då man ofta får höra det lol


MVH

Man behöver inte trimma för att Saab-lådorna ska rasa. På min std 9-5 2.0T så gav lådan upp efter 12000 mil.

eller hur, saab har problem med växellådorna.. Har hört att det oftast är backen som krånglar.. Stämmer iallafall på min så det skulle kunna vara en "sann myt" tongue

Skjut inte upp till imorgon vad du kan ha glädje av idag..


Sök