3797
Sök

Omslipad kamaxel volvo vad e det för ngn ? :P

1 062 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
Tjo

har köpt mig 2st omslipade kamaxlar som jag inte vet vad det är för ngra xD

på den ena e det stansat en 7a å på den andra e det stansat en 8a i bakkant båda är omslipade på A-kammar

ngn som sett liknade? tongue

Team Björkeryd

44 Inlägg
12 februari 2011
tjenare. dom kamarna som står stansat så kalas för månen 7 å månen 8 å är omslipade för att öppna tidigare går bäst på högre varv. kör med sådana inom folkrace vet ej hur dom är på en vanlig bil att köra med. men jag ställer på min 7a kam med 3,14 på folkrace bilen. på 4ans cylinder insugs ventil. mvh

har du inte power nog så kan du gå hem..

1 062 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
men för att vara en redig månen 7 kam så saknas det lyft samt mindre nockvinkel

dessa lyfter "bara" 12mm samt har 110 graders nock vinkel

medans månen kammarna

7         300/274  12.15  108

8         296/279  12.20  108

Men stansas annars månen kammarna endast med siffa i bakkant??

Team Björkeryd

44 Inlägg
12 februari 2011
ja dom stansas bara med sådana siffror. man får lägga en bricka i mellan ventilen å lyftaren kalas för chaps lock (stavning) dom brukar ligga på mellan 1,5-2 mm finns ju tjockare med. där har du lyft skillnaden. den bästa kam att köra med på gata enligt mig är en v kam som du ställer fram 3grader så blir det en vx3 kam. de är precis samma kamar bara det att vx3an har redan ställts fram dom graderna.

8 251 Inlägg
12 februari 2011
peppe_jeppe skrev:
ja dom stansas bara med sådana siffror. man får lägga en bricka i mellan ventilen å lyftaren kalas för chaps lock (stavning) dom brukar ligga på mellan 1,5-2 mm finns ju tjockare med.

Lashcaps menar du, och dem finns från en millimieter och uppåt, men men vill helst inte ha så tjocka. Det bästa är ju att helt undvika lashcaps, men med omslipade kammar är ju det sällan en möjlighet. Sen finsn ju det ju brickor för att justera ventilspelet med, och dem finns i riktigt tjoca varianter. Det lär man ju också ha i bakhuvudet att man kan behöva byta ut såna med.

1 062 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
Jo jag vet att man ska ha lashcaps på omslipade kammar

Sen är inte v kammen å vx3 samma även om du ställer fram den

för att VX3 är insugnock från V å avgasnock från X så det blev en kam som hette vx sen ville dem ha den i 940gl med fb motorn så dem ändrade kammen 3 grader.

Men ja V-kammen e annars ett bra alt men man ska backa den istf å ställa fram den så man får effekten högre upp i registret istf lägre. Men nog om det nu tongue

Ville ha info om dem omslipade inget annat å det har jag ju fått lite smile

Någon annan som kan lite om dessa kan värdena variera lite beroende på vilket ämne man slipar dem på?

Mvh
Senast redigerat av wildboy_87_ (12 februari 2011)

Team Björkeryd

44 Inlägg
12 februari 2011
så hete dom ja. okej jag kör med så tjocka på folkracerna. ja det finns riktigt tjocka ventil brickor. är ett jäkla jobb att ställa in allt så det blir rätt.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 februari 2011
Ventiljustering på Volvo OHC är fan vidrigt, fördelen är att det behövs så sällan.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

P o r s c h e
1 700 Inlägg
12 februari 2011
peppe_jeppe skrev:
ja dom stansas bara med sådana siffror. man får lägga en bricka i mellan ventilen å lyftaren kalas för chaps lock (stavning) dom brukar ligga på mellan 1,5-2 mm finns ju tjockare med. där har du lyft skillnaden. den bästa kam att köra med på gata enligt mig är en v kam som du ställer fram 3grader så blir det en vx3 kam. de är precis samma kamar bara det att vx3an har redan ställts fram dom graderna.

vx3:an är väl backad 3 grader mot vx, inte "framställd"?

men för att vara en redig månen 7 kam så saknas det lyft samt mindre nockvinkel

dessa lyfter "bara" 12mm samt har 110 graders nock vinkel

Hur räknade du ut lyftet då? ( Om du inte redan vet det ) så måste du ju räkna med att basradien är minskad 1 eller 2 mm ( svårt att tro att dom skulle vara ännu mindre ), det är ju på så sätt man kan få ut mer lyft av samma kamaxel

1 062 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
jo bascirkeln är med räknad den låg på 30.7 om jag inte missminner mig tongue så allt e med räknat wink

Team Björkeryd

Sök