3004
Sök

Bygga eget sug extraktor b230.

1 062 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
#1
Tjo

skulle vilja testa bygga ett eget sug extraktor till vinterhäcken tongue

har byggt turbo extraktor förut men aldrig till en sugis ^^ så hur grova å hur långa ska rören vara??

ska man bygga ett 4-2-1 lr ett 4-1??

mvh

Team Björkeryd

Jajjemen!
1 512 Inlägg
11 februari 2011
#2
Finns ett på Sam som har måtten utskrivna 41-52-63mm
alltså ett 4-2-1.

Jag körde på biltemas böjar, så de fick bli 44-52-63 istället.
Mätte inga längder utan kikade mest på bilder ja hittade på olika grenrör.
Men försökte få rören lika långa iaf.

så här blev mitt
http://i54.tinypic.com/jv14d5.jpg

http://i52.tinypic.com/e1du8o.jpg

http://i52.tinypic.com/ab3rl1.jpg
Senast redigerat av Manne (11 februari 2011)

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

1 062 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
#3
nice smile märkte du ngn skillnad? tongue

Team Björkeryd

Jajjemen!
1 512 Inlägg
11 februari 2011
#4
satte dit de i samband med annan kam, 2mm planad topp å 2,5" hela vägen.. så kan inte säga att just grenröret gjorde stor skillnad.
Men nåt borde de ju ge tycker man.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

1 062 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
#5
ok samma grejer som jag kommer sätta dit typ ju tongue men alla dem sakerna gjorde det ngn märkbar skillnad?

Team Björkeryd

Jajjemen!
1 512 Inlägg
11 februari 2011
#6
ja de gjorde väldigt stor skillnad. bara att byta ut m-kammen gör stor skillnad för de är typ den mesigaste kammen volvo har.
Ja satte i en v-kam istället.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

82 Inlägg
11 februari 2011
#7
Intressant, men vad menar du med siffrorna? 41-52-63 ?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 februari 2011
#8
Ställ på tändningen lite så blir motorn ännu piggare wink

Har ni lh2.4 kan man ( tydligen ) polvända sladdarna till impulsgivaren, då får man ett par grader extra wink


91 Inlägg
11 februari 2011
#9
Funrider skrev:
Intressant, men vad menar du med siffrorna? 41-52-63 ?

oxå funderat på de lite ?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 februari 2011
#10
jag antar att han menar att det är 41mm( 4 rör) rör vid toppen och sen 52mm rör när två blir en och sen tillslut 63 mm rör

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 062 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#11
jo det va dimensionerna han menade tongue

men känns som om det kommer bli för stort för en bonn trimmad slöförti tongue det grenröret känns som om det e för rallybilar med lite effekt.......

måste ju finnas program lr andra räknesätt som man kan få fram hur grova rör å längder man ska ha om man tar med toppens spec etc lr har jag helt fel?

mvh

Team Björkeryd

612 Inlägg
12 februari 2011
#12
Med en så tam kam och icke beräknat extraktorrör är det nog ganska betydelselöst. Att bygga extraktorrör baserat på gissningar och vilka rörstorlekar som råkar finnas tillgängliga är väl ungefär lika troligt att det lyckas som förgasarinställningar baserade på bilens färg.

Ju vassare kam, desto mer nytta med avstämning av extraktor och insug.

1 062 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#13
Precis just därför vill jag räkna ut ett grenrör men jag kan inte därför jag frågar.

Jag har en kamaxel liknande månen 7 som jag har tänkt å använda.

Team Björkeryd

Jajjemen!
1 512 Inlägg
12 februari 2011
#14
G-sson skrev:
Med en så tam kam och icke beräknat extraktorrör är det nog ganska betydelselöst. Att bygga extraktorrör baserat på gissningar och vilka rörstorlekar som råkar finnas tillgängliga är väl ungefär lika troligt att det lyckas som förgasarinställningar baserade på bilens färg.

Ju vassare kam, desto mer nytta med avstämning av extraktor och insug.

I get your point, men de var väl att ta i lite kanske..roll

Hade en fs296(liknande månen7) i från början, men fick den inte å gå bra på låga varv eftersom pulserna tydligen slår tillbaka å stör lmm. Men på höga varv gick den riktigt bra.
Men eftersom ja tyckte den va lite jobbig på låga varv så stoppade i en v-kam ja hade istället.

Hur som helst har ja svårt att tro att de blev sämre än orginalgrenröret.
De är ingen vältunad rallybil, de är en isbil de sitter på.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

1 062 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#15
Så nu har vi räknat ut ett grenör iaf tongue

Ska bli väldans intressant å se hur den svarar på ett sådant grenrör blir ett 4-1 med mergekollektor å kona smile

Team Björkeryd

Avstängd
1 714 Inlägg
13 februari 2011
#16
Är 4-1 verkligen optimalt på "bonntrimmad" b230?

Hur som helst lägg gärna upp siffrorna och det här smile


1 062 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#17
Det där e ju beroende på vem man frågar å allt sånt där med men ett 4-1 med mergekollektor å kona verkar vara ett bra val iaf smile så jag ska testa bygga ett tongue

primärrören till MIN motor blir ca 900mm långa å 36.5 invändigt mått sen en merge kollektor å kona efter det hur lång den blir vet jag inte men ska göra ngra st olika långa å testa vad som blir bra smile

Varför göra det lätt när man kan göra det svårt? big_smile

mvh
Senast redigerat av wildboy_87_ (13 februari 2011)

Team Björkeryd


Sök