3848
Sök

Stora startproblem 142a och går ryckigt

692 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
hej ni va o köpte mej en ny 142 a  men har stora problem att start den när den är kall det är ju manuel chåk på den och den fungerar men endå så tar det nästan 5 min innan bilen startar . om ja vrider om med chåken i och låter startmotorn dra runt motorn så startar den inte utan får göra detta kanske 5 -6 gånger innan bilen startar o då håller ja på i 30 sek ungefär per gång ja vrider runt  så det är stora start problem . dom första 2 - 3 gångerna ja vrider om för att starta så maler bara start motorn på  o motorn försöker inte ens tända  inte en enda gång  utan  det tar till runt 4 gången man försöker å kanske den tänder till . Men därimot när bilen väl startat o blivigt lite varm då går den hur bra som hällst att stänga av o starta o då tänder den varje gång. vet inte om det har med problemet att göra men bilen när man kör går rätt ryckigt den liksom rycker  hela tiden när man håller jämn gas .

hade innan en lika dan bil mod samma motor o allt  o den starta direkt utan problem  s något stämmer ju inte .

någon som har samma problem eller haft o löst det skriv skriv skriv smile

tack på förhand

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
13 februari 2011
När du chokar så gasar du inte va ? annars blir den sur.
om inte så hade jag tittat över tändsystem, luftfilter, bränslefilter

C H E V R O L E T <3

104 Inlägg
13 februari 2011
om det är orginalförgasare på den så kolla igenom den så membranet e helt å sen lite smörjning nya packningar och ny förgasarolja.

692 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
När du chokar så gasar du inte va ? annars blir den sur.
om inte så hade jag tittat över tändsystem, luftfilter, bränslefilter

så när du chokar ska man gasa eller  ska man inte gasa?

21 761 Inlägg
13 februari 2011
Om förgasaren är en vanlig Stromberg så borde inte motorn bli sur ifall man trampar ner gaspedalen vid startförsöket, däremot en förgasare med accelerationspump kan göra att motorn blir sur om man gasar vid startförsöket.

Nu var det iof ett tag sedan jag körde Volvo med förgasarmotor (142-71 och 244-77), men jag kan inte komma ihåg att motorn blev sur om jag gasade samtidigt som choken var utdragen vid starten. smile

Med tanke på att motorn både krånglar vid kallstart och rycker vid körning så kan tex mager bränsleblandning vara en anledning, orsaken till mager blandning kan vara sliten nål/munstycke. Gummimembranet är förstås aldrig fel att kolla upp, det torkar ut med tiden och kan ge skumma fel.

692 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
okej jag hade isär hela förgasaren  o alla membran  är hela  nålen ser inte sliten vad ja ser  + att ja har gjort rent hela förgasaren nu  o bensin får den så det heter duga:) ingen mager blandning .

så undrar om det kan ha me  tändstiften o göra

371 Inlägg
13 februari 2011
Vad händer om du "snapsar" den med lite bensin direkt i förgasaren när du startar den kall. Hoppar den igång då så har du ett bränsle problem.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 februari 2011
Kolla att alla ventiler öppnar som dom ska, har varit med om att kamnockar "försvunnit" på gamla stötstångsvolvo.
Annars låter det ju som tjuvluft eller kasst membran, det räcker med jävligt små hål i membranet. En genomgång av fördelaren och lite smörja på den kan göra undervärk.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

692 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
okej:) jag prövade att rengöra förgasaren totalt puttsa upp o smörja o allting sen när ja  satte dit den å startade bilen direkt ^^ men blåste tyvär blockpackningen häromdagen så fick lite större problem:P

692 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
tack för alla underbara svar:) ni var till stor hjälp:)

115 Inlägg
16 februari 2011
Kan tillägga att inte ha rätt avstånd på brytarspetsarna ger hakig gång när du kör vid låga varv och går bättre vid lite högre varv, samt att den blir svår startad då den inte tänder ordentligt.

Dance till you sleep!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 februari 2011
Blåsa toppackningen på en B20? Det tillhör ju inte vanligheterna, plana av toppen lite. Eller ta en sväng till E-tuna och köp en billig av mig tongue

692 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Blåsa toppackningen på en B20? Det tillhör ju inte vanligheterna, plana av toppen lite. Eller ta en sväng till E-tuna och köp en billig av mig tongue

ha en-tuna långt ju XD  ne men aldrig öppnad b20 motor  det enda dom gjort är ju service o den är ju från 1971  o gubbkörd problemet dök vell upp när det blev ägar byte på den XD eh från gubbkörd hea livet till någon som gillar  att köra på bredden hehe trår inte packningen tyckte om det wink

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 februari 2011
Jag körde min ena amazon mer på rödmärke än något annat, började nästan tro att b20 var oförstörbara big_smile

692 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
ha inte långt ifrån iallafall tar ju ett tag att lyckas sladda ihjäl en b20 om man köter servicen big_smile

Sök