3680
Sök

Startmotor snurrar, skjuter ut men motorn vrids inte runt?

347 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej!
Ja som rubriken säger, jag vrider på nyckeln och startmotorn skjuter ut och snurrar, men motorn vrids inte runt alls. Har kollat kuggarna på svänghjulet och de ser helt okej ut, dessutom är det inga spånflisor eller liknande på varken startmotorn eller svänghjulet. Har testat att köra startmotorn manuellt med ett batteri och den skjuter ut och fungerar. Hade precis samma fel med en tidigare startmotor på samma bil, och när jag bytte till denna startmotor så fungerade allt perfekt igen, nu har samma fel uppstått igen, bilen gick i ca 2 veckor. Vad kan felet vara?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
15 februari 2011
#2
om den skjuter ut så ska motorn snurra runt . är du helt hundra på att den verkligen skjuter ut när den sitter på motorn??? kolla så att kablarna har ordentlig kontakt på startmotorn

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

347 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#3
turboforssen skrev:
om den skjuter ut så ska motorn snurra runt . är du helt hundra på att den verkligen skjuter ut när den sitter på motorn??? kolla så att kablarna har ordentlig kontakt på startmotorn

När jag känner på solenioden så slår den till ordentligt. Varför skjuter startmotorn ut och snurrar när jag testar den utanför motorn? Ska kolla kablarna men jag skruvade åt dom ordentligt och dessutom så slipade jag lite på stiften för att få bättre kontakt... Tack för svaret btw smile


Fordonsmekaniker, galen o allmänt jävla envis
78 Inlägg
15 februari 2011
#4
"Skjuter" den ut ordentligt?

Allmänt jävla envis!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
15 februari 2011
#5
Det finns ju inte så många möjligheter egentligen..

Antiongen snurrar inte startmotrn eller så greppar inte dreven i varandra.  Ta ut starten mät hur långt ut drevet går när du kör den å mät hur långt in det e till kuggarna på startkransen går drevet tillräckligt långt ut å kuggran e hela så funkar det..

Kan även vara så att startmotrn slirar i drevet som sitter på den. Prova att spärra drevet å kör den låter det fortfaran som den går fast drevet står still så har du felet där.

Vad gäller det för bil å bytte du till en ny startmotor??? Har du kollat startkransen hela vägen runt e du säkert på att du har rätt startmotor den kanske har ett för litet drev så att den inte greppar in ordentligt.

Slut på tipps...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

1 482 Inlägg
16 februari 2011
#6
Kollat så motorn går runt?

BLT Service
Theracords Music Label

347 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#7
Jokero: Vad sebbe och jag konstaterade så "skjöt" den ut tongue

Jaggachefen: Det där med att drevet på startmotorn inte satt fast var en teori vi tog upp på väg från garaget igår, så jag ska nog kolla det idag. Bilen är en Opel Omega 3000 24v, och startmotorn var begagnad från bildelsbasen. Det som jag tycker är konstigt är att det fungerade helt felfritt när jag bytte startmotorn och nu lite senare så uppdagas samma problem som förut. Men jag ska kika på de tippsen du kom med idag smile

noxxer: Hur menar du "går motorn runt?" ? smile


542 Inlägg
16 februari 2011
#8
det är kanske frikransen på drevet i startmotorn som kan ha get upp?

347 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#9
mazdalover skrev:
det är kanske frikransen på drevet i startmotorn som kan ha get upp?

Menar du då drevet som driver runt svänghjulet?


Något som jag har funderat på är varför båda startmotorerna har betätt sig på samma sätt. Och man kan nästintill utesluta att svänghjulet är paj då när jag bytte startmotorn första gången stod bilen still, och startade sedan som en klocka när startmotorn  var bytt.


542 Inlägg
16 februari 2011
#10
turbokill skrev:
mazdalover skrev:
det är kanske frikransen på drevet i startmotorn som kan ha get upp?

Menar du då drevet som driver runt svänghjulet?


Något som jag har funderat på är varför båda startmotorerna har betätt sig på samma sätt. Och man kan nästintill utesluta att svänghjulet är paj då när jag bytte startmotorn första gången stod bilen still, och startade sedan som en klocka när startmotorn  var bytt.

japp det är det drevet jag menar.

(en av mina bästa vänner jobbar med att renovera generatorer och startmontorer så han har förklarat för mig hur dom funkar i detalj. dom får nästan dagligen in startmotorer där drevet inte greppar i frikransen. är inget ovanligt tydligen)

347 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#11
mazdalover skrev:
turbokill skrev:
mazdalover skrev:
det är kanske frikransen på drevet i startmotorn som kan ha get upp?

Menar du då drevet som driver runt svänghjulet?


Något som jag har funderat på är varför båda startmotorerna har betätt sig på samma sätt. Och man kan nästintill utesluta att svänghjulet är paj då när jag bytte startmotorn första gången stod bilen still, och startade sedan som en klocka när startmotorn  var bytt.

japp det är det drevet jag menar.

(en av mina bästa vänner jobbar med att renovera generatorer och startmontorer så han har förklarat för mig hur dom funkar i detalj. dom får nästan dagligen in startmotorer där drevet inte greppar i frikransen. är inget ovanligt tydligen)

Det var så! jag gjorde en tattarlösning och svetsade skiten, får vara jävligt snabb med att släppa på startläget när motorn startat men det fungerar! Tack för alla svaren big_smile


41 Inlägg
18 februari 2011
#12
hehe, om det är den där super bra volvon det handlar om, så har du fått göra ganska mycket på den i skrivande stund... smile
sälj min båt nu i finskilinen....! (intern skämt ifall ingen förstår)


347 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#13
fredde86 skrev:
hehe, om det är den där super bra volvon det handlar om, så har du fått göra ganska mycket på den i skrivande stund... smile
sälj min båt nu i finskilinen....! (intern skämt ifall ingen förstår)

hahaha ne volvon är det inte, det är en opel tongue



Sök