3670
Sök

Bmw vevhiss sluta funka

120 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
Nu idag skulle jag veva ner fönstret på min gamla bmw så helt plötsligt knacka det till.. då försökte jag stänga det men då slutar veven fungerar.. (bara snurrar) glaset var lite som den ville med flytta sig lätt (var löst istort sätt)

Men jag har lyckats pressa glaset mot listerna och så sitter de fast nu och inte ska läcka in kall luft o ev. inbrotts försök..

Kan detta bli dyrt om jag skulle lämna in på en allbil verksta tro? då jag redan försökt lossa dörrsidan men kommer inte åt rutan..
Senast redigerat av Supragrow (15 februari 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 februari 2011
Vad har du för Bmw? Jag tycker dock det låter som om själva rutan har släppt från hissanordningen, har sett det på en E34 och då gick rutan att flytta för hand så som du beskriver. Det är inte enkelt att ordna men får du loss dörrsidan, får ner själva hissen i botten och försöker för hand få ner rutan med så att den är i fas med hissen igen kan det kanske fungera?  Jag kom i alla fall åt att byta ut den skruv som lossnat på ovanstående E34!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

120 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
Det är en Bmw e36, jag kan försöka igen imorn så som du menar.. tack för det tipset:)
Annars får jag åka förbi verkstan o höra pris för dedär.. hoppas inte allt för dyrt isåfall då jag är ung och studerar sad
Senast redigerat av Supragrow (15 februari 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 februari 2011
Supragrow skrev:
Det är en Bmw e36, jag kan försöka igen imorn så som du menar.. tack för det tipset:)
Annars får jag åka förbi verkstan o höra pris för dedär.. hoppas inte allt för dyrt isåfall då jag är ung och studerar sad

En större eller auktoriserad verkstad tar ofta mer än den lilla runt hörnet så jag hade testat på den senare stället om jag ville ha det gjort billigt, ett tips är att montera av dörrsida och liknande; Desto mindre tid de behöver lägga desto mindre kostar det. Onödigt att betala för något man kan göra själv! smile

120 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
Jag vet en liten verksta Mekopartner eller vare nu va .. som jag har varit förut ioförsäg.. Då bytte dom skivor+belägg+handbromsvajrar+handbromsbackar+bromssköldar för 2000kr i arbete.. Det tror jag var en bra affär!. Det blev sjyst ochså.

Frågan är i jämnförelse med rutan nu om de kommer bli dyrare eller billigare.. tanke på arbetet om de är svårare eller lättare.. får höra med dom om jag inte löser det själv.

Men somsagt kommer skruva av dörrsidan innan jag kommer dit då isåfall smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 februari 2011
Supragrow skrev:
Jag vet en liten verksta Mekopartner eller vare nu va .. som jag har varit förut ioförsäg.. Då bytte dom skivor+belägg+handbromsvajrar+handbromsbackar+bromssköldar för 2000kr i arbete.. Det tror jag var en bra affär!. Det blev sjyst ochså.

Frågan är i jämnförelse med rutan nu om de kommer bli dyrare eller billigare.. tanke på arbetet om de är svårare eller lättare.. får höra med dom om jag inte löser det själv.

Men somsagt kommer skruva av dörrsidan innan jag kommer dit då isåfall smile

Jag har aldrig haft av en dörr på E36 men är den snarlikt E34 och det är något enkelt fel som tex. en skruv som gett sig så bör/skall det inte landa i närheten av 2000:- att reparera, på E34an kostade det en skruv och kanske 10min tid att reparera efter att dörrsidan var av. Har dock själva hissen eller något större gett sig kan det kosta mer, men 2000:- känns fortfarande orimligt. Då kostar en dörr på skroten med hel hiss mindre, om du hittar en i rätt färg. smile

120 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
Det du säger låter ju troligt smile dvs. handlar det om en lite skruv så ska det va simpelt..
Men jag gör ett försök imorn själv så får vi se hur de blev iallafall smile

Tackar för tipsen!

120 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
Har nyligen fixat mina kärvade frambromsar så har inte hunnit med vevhissen idag.

MEN var förbi verkstan lite snabbt o hörde.. han fråga om plast kugget (veven som man snurrar på)  är av då sa jag nej.. då sa han att då är vajern av.. du måste köpa en hissmekanism osv. sen kunde han byta den till mig..

Frågan är om den verkligen e trasig eller om glaset bara ligger ur läge..
Senast redigerat av Supragrow (18 februari 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 februari 2011
Supragrow skrev:
Har nyligen fixat mina kärvade frambromsar så har inte hunnit med vevhissen idag.

MEN var förbi verkstan lite snabbt o hörde.. han fråga om plast kugget (veven som man snurrar på)  är av då sa jag nej.. då sa han att då är vajern av.. du måste köpa en hissmekanism osv. sen kunde han byta den till mig..

Frågan är om den verkligen e trasig eller om glaset bara ligger ur läge..

Om du får loss dörrsidan, fäster rutan i stängt läge (Tex. med tejp) och snurrar på veven bör du se om hissen rör sig som den skall. smile

120 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
Och om den inte gör det.. en ny hissmekanism helt enkelt?

smile
Senast redigerat av Supragrow (18 februari 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 februari 2011
Supragrow skrev:
Och om den inte gör det.. en ny hissmekanism helt enkelt?

smile

Jag vet faktiskt inte om det kan vara lönt att försöka reparera den gamla, om inget annat sitter den trångt till i dörren så räkna med att den ändå måste ur. Svårt att veta om det blir billigare att sätta i en ny eller försöka reparera den gamla.

Har du själv tiden och tror dig ha kunskapen att försöka kan du nog spara pengar, men skall du låta honom göra jobbet blir det nog billigare att köpa en ny (begagnad) mekanism än att låta honom laga den för X:- i timmen. smile

135 Inlägg
18 februari 2011
Kan vara så att glidskon(rna) hoppat ur sitt läge? oftast i samband med att dem har gått sönder då de är av plast.

http://img.skruvat.com/img/83439416/83439416.jpg (bild på en glidsko, det finns 2 på vardera dörr och de är gula)
hände på min 325 som jag fick fixa smile
Senast redigerat av gasolinbloood (18 februari 2011)

120 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
Skruva isär idag och kolla.. äntligen!
Exakt det var felet.. Glidskorna, ena hade lossnat och var av en bit vid runda hålet..
Samt ena  hissmekanism armen var lite böjd men går att rikta utan problem smile

Riktigt skönt att få veta det + att den var billig! 19kr på Schmiedmann

Blir en direktbeställning kör även en extra ifall om den andra eller någon pajar nästa gång smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 februari 2011
Härligt, skönt att det kan sluta så ibland med! smile

Sök