Bra turbo till bra pengar?

335Turbo
18 februari 2011 · 38 Inlägg

Har en m30b35 och vill ha en bra turbo till vettig peng

Mål 500 driftsäkra hästar.

MVH

-=<[ Hellre 200hp och klistrad i asfalten, än 600hp och klistrad i vägräcket ]>=-
ExtremeBoost
18 februari 2011 · 312 Inlägg

En från Turbobanditen kanske kan funka
http://www.turbobanditen.se/shop/?artnr … ;cat_id=31

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
335Turbo
18 februari 2011 · 38 Inlägg

ja den såg bra ut, och inte allt för mkt pengar. men det dom skriver om att leda wastegaterören från varsin sida av kollektorn, varför? har sett massa byggen där dom fläskar med stora snurror men bara har ett rör?

-=<[ Hellre 200hp och klistrad i asfalten, än 600hp och klistrad i vägräcket ]>=-
Big Al Dr. Turbo
18 februari 2011 · 459 Inlägg

För att separera pulserna så mycket som möjligt för att inte få blowdown från en kolv rätt in i nästa cylinder som ska fylla.

Skulle vilja säga en holset hx40 , är lite för stor men går hitta för bra kurs.

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
335Turbo
18 februari 2011 · 38 Inlägg

okej tack.

gt45a då? är den också för stor?

och hur mkt kan jag ladda innan jag måste öppna motorn och börja byta kolvar, kam m.m?

-=<[ Hellre 200hp och klistrad i asfalten, än 600hp och klistrad i vägräcket ]>=-
335Turbo
18 februari 2011 · 38 Inlägg

Var inne på turbobanditen.se och kollade lite. har inte hört talas om någon som kört med en snurra från deras sida så undrar om de e bra grejjer som går att lite på? eftersom det står turbobandit på snurran så verkar det som dom tillverkar i egen verkstad. någon som vet? Tipsa gärna om andra återförsäljare med bra priser

-=<[ Hellre 200hp och klistrad i asfalten, än 600hp och klistrad i vägräcket ]>=-
ExtremeBoost
18 februari 2011 · 312 Inlägg

Lite info från deras hemsida
Någonting som är viktigt att veta är att det finns ett stort antal fabriker i Asien som tillverkar
turboaggregat som i stort sätt är identiska till utseendet, ett exempel är ett aggregat som kallas T70
och ibland ST70 som är en kopia på Garrett T61, från början så var det en fabrik som gjorde en kopia på
denna turbo av ett original Garrett aggregat, därefter kopierades denna kopia av andra
fabriker (billigare att kopiera en kopia än ett original), och så fortsatte det, det säger sig självt
att efter ett antal kopior av kopior så blev kvalitén såklart långt ifrån originalets, därav alla rykten om dålig kvalitét.
Det vi höll på med i över 2 års tid innan vi ens började sälja aggregat från Asien var att vi hade haft kontakt
med över 30 "turbo säljare", och beställt prover från flera olika fabriker innan vi till slut hittade fabriken som hade ursprungs
modellerna och som efter att vi provat dom faktiskt höll måttet! Under resans gång så har vi haft en hel del roliga
och till och med skrämmande exempel på dålig kvalitét trots att alla aggregat ser identiska ut utvändigt.
Lite exempel:

1) Efter att turbon blev varm så delade sig kompressorhusets gjutning i mitten p.g.a att den var limmad!!
2) Felgängad axel, efter några pådrag tappade vi ladd och axelns mutter flög iväg och orsakade turbomos.
3) Turbon rasar, axeln hade gått av i mitten efter några pådrag.
4) Lager ras, extremt dålig lager kvalitét.
5) Lager ras, lagret var gjort av plast!!!!
6) Konstig respons från turbon, tokfel vinkel på vingarna.
7) Tätningarna gick nästan omgående.
8) Enligt tillverkaren så är det alltid 360 lager eller kullager men när man öppnar aggregatet så är det sällan det.

Efter att vi hittat den rätta fabriken för ett samarbete, så har vi själva investerat flera hundra tusen
på egen utveckling, så även om man fortfarande kan se likheter med andra kopior så är det långtifrån samma prylar!
Vi har haft en hel del kunder som tidigare kört med Turbonetics och Precision och nu fått ännu
snabbare spoolup, finare kurva och mer effekt med likvärdiga aggregat från oss. Vi har inte sålt en enda
modell som vi inte har gjort ordentliga tester med på våra egna bilar, så vi vet att prylarna funkar, även
vid hård belastning och under lång tid. Därför vågar vi ge ett års garanti och ladda 3bar med våra bilar.

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
335Turbo
18 februari 2011 · 38 Inlägg

ja det e ju nice.. sitter och kollar lite på amerikanska sidor te.x http://www.ssautochrome.com/level.itml/icOid/1489, och det verkar vara sjukt billigt, men vågar man beställa? någon som HAR beställt turbo, grenrör från usa:sida och allt funkat bra?

-=<[ Hellre 200hp och klistrad i asfalten, än 600hp och klistrad i vägräcket ]>=-
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang