3842
Sök

Behöver jag en kondensator?

299 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Hejsan.
Har ett Carpower 750w slutsteg och 2 12" baser av nått dåligt okänt märke. I min gamla saab jag har nu blinkar belysningen o basarna lägger av efter nårra minuters spelning.
Men min "riktiga" bil som är avställd över vintern, en bmw 528-00, i den ska jag ha detta systemet sen och eventuellt också köpa en kicker låda 2* 12" comp. Frågan är bara nu.. Om jag köper en sådan bas och sedan sätter in allt i bmwn till våren, tror ni det kommer behövas en kondensator då?

Mvh

451 Inlägg
19 februari 2011
Köp ett till batteri och sätt nära slutsteget and your problems is no more...

R som i Robban....
122 Inlägg
19 februari 2011
lägg pengarna på ett vettigt batteri istället wink kolla även över kablaget från generatorn smile

I En Gran Nära Dig
303 Inlägg
19 februari 2011
ett batteri extra är aldrig fel, dock så måste du nog också se över din jordkabel till steget så att det är ordentligt jordat i karossen och dra en en extra jord från batteriet till chassi så kan dina problem nog ordna sig.

Pontiac Firebird 1989.

299 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
okej, det med extra jordkabel låt bra. drar jag från minus till kaross då bara?

Ett batteri, hm..jag har precis köpt ett nytt batteri till bilen så känns onödigt att köpa ett till för 1200, då känns de smartare och lite mer ekonomiskt att köpa en kondensator av min polare för 200..

3 187 Inlägg
20 februari 2011
thobbeee skrev:
okej, det med extra jordkabel låt bra. drar jag från minus till kaross då bara?

Ett batteri, hm..jag har precis köpt ett nytt batteri till bilen så känns onödigt att köpa ett till för 1200, då känns de smartare och lite mer ekonomiskt att köpa en kondensator av min polare för 200..

ja du drar en grövre jordkabel från batteriets -pol till chassit. sen skulle j se över din jord till steget, vart har du jordat?
angående din teori med kondensatorn, köp den om du vill, men du kommer INTE bli av med blinkningarna, så är som att kasta pengrna i sjön. en kondensator gör endast nytta om du har en bra batteribank, vilket du inte verkar att ha.

21 761 Inlägg
20 februari 2011
thobbeee skrev:
Frågan är bara nu.. Om jag köper en sådan bas och sedan sätter in allt i bmwn till våren, tror ni det kommer behövas en kondensator då?

Mvh

Se först till att alla strömförsörjningskablar är i bra skick och har bra kontakt, dvs som andra ger råd om, sedan får du helt enkelt testa hur det blir med anläggningen. Eftersom grejorna ska sitta i en annan bil så kan man inte veta ifall samma problem uppstår som i din SAAB. smile

Vad heter ditt slutsteg, dvs modellnamn?
Senast redigerat av Drönirettab (20 februari 2011)

19 Inlägg
20 februari 2011
Som dom andra säger kolla först över allt kablage i bilen, betteri, slutsteg osv. Ett batteri till hjälper ju till med elförsörjningen till slutsteget till skillnad mot en konding som bara hjälper till med extra el om slutsteget skulle dippa o behöver mer el för tillfället, alltså kondensatorn fungerar bara som en back-up medans ett extra batteri verkar hela tiden o vad jag har förstått så blinkar det hela tiden eller är det bara ibland? Och framför alltom du ska köpa andra basar som kommer dra ännu mer ström(vad jag har förstått, rätt mig om jag har fel) så om det redan blinkar så kommer det ju definitivt blinka med dom andra basarna så jag tycker att du ska satsa på ett till batteri.
Plus att om du ska bygga mer ljud sen är det ju alltid bra att ha ett extra batteri:)

7 276 Inlägg
20 februari 2011
Man kommer oerhört långt med ett fräscht batteri och ordentliga kablar.
Ser ingen anledning till att det ska redan börja blinka i dina lampor om allt är korrekt installerat.

Sök