3762
Sök

Kolstål till avgassystem.

19 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
Tja.

har lite planer på att bygga eget avgassystem till min audi a4 o vill inte använda vanligt stål då det rostar ganska snabbt, så har jag hört att kolstål eller svartstål ska vara bättre så då är min fråga vart man kan få tag på det någonstans?

12 086 Inlägg
20 februari 2011
Samma skit. Halten kol avgör stålets kvalitet.. Järn + kol =stål. Men de rostar lika mycket. Blandar man i krom får man rostfritt stål.  Sen finns det mängder med olika sorter med olika kvaliteter och egenskaper.

19 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
ok men vad ska man köpa för något? för jag har byggt avgassystem innan till en annan bil o det började rosta efter typ 1 och ett halv 2 år o jag känner det att jag är inte sugen på att byta det så ofta.
O rostfritt är ju ganska dyrt så fnns det något mellanting somm håller länge men inte kostar lika mycket som rostfritt? och isf vart man kan få tag på det.

252 Inlägg
20 februari 2011
Låter inte klokt big_smile Spis svärta som men smörjer in gjutgärns kaminer tror det är mest grafit men kladdar man på sådant och lindar med heedersband så håller det skapligt tongue I alla fall en ett år sen får man kopletera men en stryckning till. OBS ingen värmefärg eller något sådan det flagnar av sad

1 867 Inlägg
20 februari 2011
Universalreören från t.ex Simons är av urkass kvalitet, rostar nästan omgående.
Ett tips är att be killarna på Mekonomen ta hem rör från Walker åt dig, dom är aluminiserade och håller mycket bättre. Svetsarna kommer dock alltid rosta, så dom får man rostskydda på nåt sätt, jag har använt en produkt från CRC som heter Alu HiTemp till detta med stor framgång, det är en spray som innehåller mycket aluminumpigment och diverse annat rosthämmande.

Så svetsa ihop grejerna av bra kvalitet rör, sen borsta rent och måla svetsarna med Alu HiTemp så håller det.

Länk till CRC(finns på Mekonomen och kostar 189kr): http://www.crc.se/csp/web/ProdDisp.csp? … ydwP_gEg--
Senast redigerat av Koop (20 februari 2011)

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

19 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
ok för det va simons jag använde och lite biltema, rent skit!
men det låter ju bra det, vet du vad dom rören kostar på ett ungefär?

865 Inlägg
20 februari 2011
morsan har ett simons system på sin bil och det har då inte rostat sönder e snart 6år gamalt...
istället för att kleta ner svetsarna med massa färg så kan du ju svetsa med rostfritt..

eller så bygger du systemet av rostfria rör e väl det lättaste

19 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
jo det kan man göra men rostfritt är ju ganska dyrt plus att jag har ingen tig svets heller så jag kan inte svetsa i det.
så därför tänkte jag om det fanns något annat alternativ som kanske håller en lite längre tid som inta är lika dyrt som rostfria rör.

865 Inlägg
20 februari 2011
mrlt skrev:
jo det kan man göra men rostfritt är ju ganska dyrt plus att jag har ingen tig svets heller så jag kan inte svetsa i det.
så därför tänkte jag om det fanns något annat alternativ som kanske håller en lite längre tid som inta är lika dyrt som rostfria rör.

behövs ju ingen tig för att svetsa rostfritt räcker med en vanlig svets med andra pinnar/tråd

1 997 Inlägg
20 februari 2011
mrlt skrev:

Billigare med rostfritt som håller livet ut (om de är bra kvalitee)

Än att köpa vanliga typ stålrör som du måste byta nån gång då och då.
Sparar på de i längden, sen går rostfritt att polera upp om man vill de också. smile

19 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
no_fake skrev:
behövs ju ingen tig för att svetsa rostfritt räcker med en vanlig svets med andra pinnar/tråd

ok där ser man det visste jag faktiskt inte. man lär sig något nytt var dag smile
men får se det kanske blir rostfritt ändå.

12 086 Inlägg
20 februari 2011
Simons rören är helt obehandlade, låter man de va som de är kommer de rosta upp på nolltid.
Biltemas rör är galvade och håller betydligt längre, dock är de nästan alltid svetsskarvarna som rostar.

Rostfritt är givetvis de bästa, men det är mycket dyrare, tredubbla priset ofta på lösa delar.

Mitt rekommendation är ju att bygga av biltemas rör och måla skarvarna med lämpligt rostskydd.
Det kommer hålla länge, och skulle det börja rosta lite i skarvarna efter 2 år så ha ner systemet och bättra på.
Senast redigerat av JapMax (20 februari 2011)

Smålänning
7 887 Inlägg
20 februari 2011
Simons färdiga system är alumniniserade så dom ska hålla bättre. Universaldelarna är inte alu/galvade av den enkla anledningen att det blidas så ohälsosamma gaser när man svetsar i galvat.

Rent rostfritt (Krom/Nickel) är totalt tvärkass som avgassystem, då det blir sprött och spricker av värme och vibrationer.

Det du ska använda om du vill bygga ett som håller länge är kromstål. En legering av svart och krom, lite hårdare än vanligt svartstål, reagerar inte galvaniskt med vanligt svartstål och håller bra, blir brunt med rostar aldrig sönder.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

19 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
Det du ska använda om du vill bygga ett som håller länge är kromstål. En legering av svart och krom, lite hårdare än vanligt svartstål, reagerar inte galvaniskt med vanligt svartstål och håller bra, blir brunt med rostar aldrig sönder.

ok men vad ligger det i pris om man jämför med t.ex rostfritt och simons eller biltemas?
och vart kan man få tag på sånt?

Sök