2613
Sök

Vad tror ni om 2st MDS X-MAX 12 400WRMS ?

1 785 Inlägg
16 december 2006
Installationen är en stor del av slutresultatet !

Rätt installerad anläggning för 6000kr spelar bättre än en fel installerad för 60 000kr

Glöm inte bort grova kablar både på plus och minus sidan. Och att lägga lågnivå kabeln åtskild från strömkabeln. Lådan anpassad efter basar, bil och egen smak.

88dB känslighet på basarna gör att de är svårare att driva än de på t ex 93dB. Så har du ett mindre steg rekomenderar jag att kolla efter basar med hög känslighet. Helst över 94dB

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
17 december 2006
Det finns inte många 12" bilbasar med mer än 90dB känslighet, jag har inte sett någon 12" bilsubba som har 94dB i känslighet mätt vid 1W/1m.

1 631 Inlägg
17 december 2006
Drönirettab skrev:
Jag som alltid tjatar med mina egna uträkningar på basarnas känslighet tycker att x-max 12 inte är onormalt tröga, beräknad känslighet är lite drygt 88dB vilket inte är trögare än de flesta andra 12". Med en bra uträknad låda dunkar de säkert på ganska bra.

Känsligheten ska man vara lite skeptiskt till. Tillverkarna kan själva välja vid vilka frekvenser den ska specas.

Ibland mäter de tex mellan 100-500 hz, ibland på 1000hz. En sådan mätning säger inte mycket om känsligheten där vi oftast använder basarna.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

21 761 Inlägg
17 december 2006
Just därför gör jag egna beräkningar på känsligheten, det blir åtm inte mer fel än vad tillverkarna själva anger. Bäst vore förstås att det medföljer en uppmätt frekvenskurva för elementets egen frekvensgång så att man kan lägga in den när man använder ett beräkningsprogram.

Sök