Får man fråga hur f*n man kan ha 8k i elräkning på en månad? När vedpannan hemma hos mina föräldrar var trasig i någon ventil eller så körde han på elpatron ett par månader mitt i vintern och dessutom eldriven varmvattenberedare till varmvatten. Gick på kanske 3k i månaden, och då var vi i alla fall 4 pers hemma för tillfället.
Stort hus?
Som ovanstående skriver tycker jag att du ska blicka bort från radiatorer och investera i en bra luftvärmepump till att börja med. För varje kW el du matar in kan du få ut 3 kW i värmeenergi eller mer. Ett elvärmeelement har ju en verkningsgrad under 100%, så du får inte ens ut en kW värme per inmatad kW i el.
Kamin är ju också jäkligt bra, men kräver en lite dyrare investering, liksom bergvärme.
Med nuvarande förbrukning kan du dock antagligen räkna hem en bergvärme investering på 150k gott och väl inom 3-5 år vilket är omöjligt för de flesta
Kan ju också säga att belysning inte drar särskilt mycket ström, en glödlampa på 60W som är tänd dygnet runt i en vecka kostar dig ca 30kr totalt. 1l vatten i en liten kastrull kokar kanske upp på 5 minuter istället för 6 minuter om du har lock, så inte heller det gör så stor betydelse.
Det som verkligen utgör 90% av elräkningen om du har eluppvärmning och eluppvärmt varmvatten är just varmvatten och uppvärmning.
Spara in på uppvärmningen genom luftvärmepump eller bergvärme så hämtar du hem kanske 50-75% av elkonsumtionen.