3642
Sök

Effektivare radiatorer/värme-element?

281 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
Jag har lärt mig att man bör spara energi och försöker få familjen göra så. Ex. att släcka lyset, stänga av datorer, stänga innerdörren, koka med lock och inte täcka över värme-elementen. Med elräkningar på dryga 8000 per månad nu behövs en skärpning.

Det glöms ofta och när jag inte hade koll hamnade en soffa framför en radiator, då sa jag till, men det blev en till och senast 2 fåtöljer. Frun får vara med att betala elen så kanske det fastnar bättre.

Att släppa ut värmen genom väggen är dumt, hur dumt är det med en soffa framför och hur lyckat är det med reflexfolie bakom elementen?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

Supraman
2 300 Inlägg
28 februari 2011
Så länge som värmen kan ta sig uppåt så spiller man inget, en fördel om ni har soffan mot så är en öppen fönsterbräda att föredra.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

281 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
Tyvärr är bara en öppen gallrad.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 februari 2011
Värmepump/fjärrvärme/kamin? 8K i elräkning svider!

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

4 554 Inlägg
28 februari 2011
RD_87 skrev:
Värmepump/fjärrvärme/kamin? 8K i elräkning svider!

ja dessutom finnns ju konverteringsbidrag om du enbart har direktverkande element som samt rotavdrag för arbetskostnaden för installation av värmepump , skulle om inte göra gott med en luft/luft iaf!

8papp är inga roliga kronor

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 februari 2011
Får man fråga hur f*n man kan ha 8k i elräkning på en månad? När vedpannan hemma hos mina föräldrar var trasig i någon ventil eller så körde han på elpatron ett par månader mitt i vintern och dessutom eldriven varmvattenberedare till varmvatten. Gick på kanske 3k i månaden, och då var vi i alla fall 4 pers hemma för tillfället.

Stort hus?

Som ovanstående skriver tycker jag att du ska blicka bort från radiatorer och investera i en bra luftvärmepump till att börja med. För varje kW el du matar in kan du få ut 3 kW i värmeenergi eller mer. Ett elvärmeelement har ju en verkningsgrad under 100%, så du får inte ens ut en kW värme per inmatad kW i el.

Kamin är ju också jäkligt bra, men kräver en lite dyrare investering, liksom bergvärme.

Med nuvarande förbrukning kan du dock antagligen räkna hem en bergvärme investering på 150k gott och väl inom 3-5 år vilket är omöjligt för de flesta tongue

Kan ju också säga att belysning inte drar särskilt mycket ström, en glödlampa på 60W som är tänd dygnet runt i en vecka kostar dig ca 30kr totalt. 1l vatten i en liten kastrull kokar kanske upp på 5 minuter istället för 6 minuter om du har lock, så inte heller det gör så stor betydelse.

Det som verkligen utgör 90% av elräkningen om du har eluppvärmning och eluppvärmt varmvatten är just varmvatten och uppvärmning.

Spara in på uppvärmningen genom luftvärmepump eller bergvärme så hämtar du hem kanske 50-75% av elkonsumtionen.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
28 februari 2011
Stefan Varberg skrev:
Så länge som värmen kan ta sig uppåt så spiller man inget, en fördel om ni har soffan mot så är en öppen fönsterbräda att föredra.

Där har du fel.
Värmen stiger och då har du inte så mycket nytta av den när den är över ditt huvud.
Värmen ska komma från golvet och stiga.

281 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
Det har varit 17 000 på 2 vintermånader men annars är det givetvis lägre. Problemet enligt en värmekonsult var att koppla ihop nytt med gamla pannan, jag vill inte sitta fast med bara värmepump ifall den rasar. Fick frysa en del när en fas rasade då jag hade enbart elpanna. Nu kan vi elda eller köra våra 2 elpatroner a 6 Kwh, kör mest el och spetsar med olja.
Att värma luft kostar, kåken är tillbyggd med ett garage på 80 kvm, där kör jag bara cirkulation och golvvärmen är avstängd, det värms av rör till övervåningen.
Isolerglas har vi redan överallt. Vill ha ett superisolerat hus som värms nästan gratis. Solceller och värmepump kopplat till en panna kan vara bra.

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 februari 2011
Solceller är mest en kul grej i dagsläget tyvärr. En kompis föräldrar har ett par kvadrat solceller på taket. Det kostade en hel del att köpa och installera, och det räcker knappt till att få duschvatten en solig sommardag. Det kommer att ta 50 år eller så innan det betalar sig tongue

Men om värmepumpen rasar eller om det blir så kallt att den inte räcker till kör du ju på el temporärt. Alternativt byter panna samtidigt som du installerar bergvärme. Vad är 50k till att betala på om du ändå lägger 150k på bergvärme? Säljer du huset kan du ju ändå räkna hem investeringen på försäljningspriset. Dessutom kan du värma hur mycket du vill till helt rimlig driftkostnad. Det dyra är som sagt investeringen.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 februari 2011
Ingen konst att köra värmepump med elpatron som back-up! Funkar skitbra.
<----Rörmokare tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
28 februari 2011
Förresten, hur mycket isolering har du i huset?
Vägg,tak,golv?

Viktigast är taket eftersom värmen stiger.
Den vill man ju ha kvar i huset så länge det går.
Senast redigerat av Wanegardh (28 februari 2011)

El-montör
72 Inlägg
28 februari 2011
Hur gamla radiatorer har du? Vad har du dom på för grad?
Det kan lönas att byta om dom är av äldre model.
Vad har du för fönster?

Annars skall du nog börja tänka på Luftvärmepump eller kamin om du har sådan
för radiatorerna är nog energislukare nr.1

Du behöver få luften att röra på sig i ditt hus, om du har ventagreg.
höj effekten på den.

Mitt tips:
Sänk temperaturen på radioatorerna, inte över 20.
Börja fundera på Luftvärmepump som hjälper till.
Elda i kamin ( om du har sådan ) när kölden går under 20C.

4 554 Inlägg
28 februari 2011
problem är till för att lösas så enkelt är de. du kan ju säkert utan vidare koppla in den gamla pannan paralellt med en värmepump i värsta fall å ha ett par ventiler emellan.

man brukar säga 5000kw i hushållsenergi för en normalvilla. Av uppvärmningskostnaden så är 10-20% av enegin som en värmepump gör av till varmvatten dvs inte spec mycket mot uppvärming av huset.

En ny bergvärme har idag cop på 5 dvs du får ut 5kw från 1kw tillförd el, och som sagt köra el som backup är inga problem heller.

om du tex vill docka en vattenmantlad kamin eller solceller är de givetvis inga problem heller mot en modern maskin. de handlar om pengar och engegemang tongue

jag tycker förbränning och sol ett komplement till en värmepump. värmepump ska man ha i grunden då det är underhållsfritt, elda kan man göra när man vill solen värmer när den kan men man blir aldrig utan komfort smile

Sök