vilket jävla skitsnack jag hör i den här tråden.... FWD går helt utmärkt att köra på is med, och det går att åka på grymma ställ med dom oxå!
jag körde för första gången i mitt liv på is för några helger sen med en opel kadett fwd 2.0 med isdäck... bilen va iof en folkracebil så det enda som fanns i den va en stol o ratt o bur.
gick att åka grymt fort, och den la upp sig som en bakhjulsdriven bil i kurvorna RIKTIGT KUL!. så snacka inte en massa om att fwd inte funkar på is..
så mitt råd till trådskaparen som VILL ÅKA FRAMHJULSDRIVET,
vilket jävla skitsnack jag hör i den här tråden.... FWD går helt utmärkt att köra på is med, och det går att åka på grymma ställ med dom oxå!
jag körde för första gången i mitt liv på is för några helger sen med en opel kadett fwd 2.0 med isdäck... bilen va iof en folkracebil så det enda som fanns i den va en stol o ratt o bur.
gick att åka grymt fort, och den la upp sig som en bakhjulsdriven bil i kurvorna RIKTIGT KUL!. så snacka inte en massa om att fwd inte funkar på is..
så mitt råd till trådskaparen som VILL ÅKA FRAMHJULSDRIVET,
vilket jävla skitsnack jag hör i den här tråden.... FWD går helt utmärkt att köra på is med, och det går att åka på grymma ställ med dom oxå!
jag körde för första gången i mitt liv på is för några helger sen med en opel kadett fwd 2.0 med isdäck... bilen va iof en folkracebil så det enda som fanns i den va en stol o ratt o bur.
gick att åka grymt fort, och den la upp sig som en bakhjulsdriven bil i kurvorna RIKTIGT KUL!. så snacka inte en massa om att fwd inte funkar på is..
så mitt råd till trådskaparen som VILL ÅKA FRAMHJULSDRIVET,
där har du billiga bilar som du kan ha riktigt roligt med samt är skapligt billiga.
Åter igen det här med "går", ingen har någonsin sagt något annat än att det inte är samma sak som med drivning bak.
Ska ofrivilligt erkänna en sak.. Brukar ju köra bakhjulsdrivet och älskar det.
Förra året på isen. Jag hade en 325a @192hk och friktions däck Kompisen hade en s40 2.0t @ 170hk och friktions däck
Vi delade lite på bilarna och klockade tider.
Båda körde mycket snabbare med volvon. Dock så hade ju kompisen som körde volvon skavsår i händerna effter allt rattande
Svikare, blir svårt att få ner en Bmw-sexa på tvären i framtiden va?
Skämt å sidan, är lite nyfiken på vad du upplevde att det beror på? Fick inte Bmw´n ner kraften, vågade ni satsa mer i kurvorna med Volvon eller något annat ni kom fram till?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Åter igen det här med "går", ingen har någonsin sagt något annat än att det inte är samma sak som med drivning bak.
Ska ofrivilligt erkänna en sak.. Brukar ju köra bakhjulsdrivet och älskar det.
Förra året på isen. Jag hade en 325a @192hk och friktions däck Kompisen hade en s40 2.0t @ 170hk och friktions däck
Vi delade lite på bilarna och klockade tider.
Båda körde mycket snabbare med volvon. Dock så hade ju kompisen som körde volvon skavsår i händerna effter allt rattande
Svikare, blir svårt att få ner en Bmw-sexa på tvären i framtiden va?
Skämt å sidan, är lite nyfiken på vad du upplevde att det beror på? Fick inte Bmw´n ner kraften, vågade ni satsa mer i kurvorna med Volvon eller något annat ni kom fram till?
går helt enklet att köra fortare med fwd ... med en rwd kan du inte gasa fult för då sticker häcken direkt och du snurrar, med en fwd ställer du upp bilen och gasar dig ut ur kurvan. Tror ganska bestämt att de går att åka fortare med fwd på is. Sen vad som är roligast är nog upp till var och en, jag tycker både och är förbannat roligt.
vill själv bygga någon is bil till nästa vinter, vet inte bara vad för bil man ska ha, funderat lite på en corrado 16v eller kanske en golf gti eller om man ska köra e30 318is. Blir då en rensad bil med hemma skruvade is däck sen casterol lackad och stripad!
Åter igen det här med "går", ingen har någonsin sagt något annat än att det inte är samma sak som med drivning bak.
Ska ofrivilligt erkänna en sak.. Brukar ju köra bakhjulsdrivet och älskar det.
Förra året på isen. Jag hade en 325a @192hk och friktions däck Kompisen hade en s40 2.0t @ 170hk och friktions däck
Vi delade lite på bilarna och klockade tider.
Båda körde mycket snabbare med volvon. Dock så hade ju kompisen som körde volvon skavsår i händerna effter allt rattande
Svikare, blir svårt att få ner en Bmw-sexa på tvären i framtiden va?
Skämt å sidan, är lite nyfiken på vad du upplevde att det beror på? Fick inte Bmw´n ner kraften, vågade ni satsa mer i kurvorna med Volvon eller något annat ni kom fram till?
Näe men däremot så kikas det på att stoppa ner 2st raka 4or brevid varandra
Som du vet när det är bakhjulsdrift så styr man mycket med gaspedalen. När man har "ap"häng" så finns det inte mycket mer att göra. Man försöker ju köra utan så mycket ställ men är förbannat svårt (och tråkigt)
Volvon däremot så va de bara å hålla stumt och ratta för kung och fosterland. Visst bakänden åkte ut men ingenting man igentligen behövde bry sig om utan bara och gasa mer och ratta.
Dock så gillar jag inte skavsår i händerna så får bli rwd
Ska ofrivilligt erkänna en sak.. Brukar ju köra bakhjulsdrivet och älskar det.
Förra året på isen. Jag hade en 325a @192hk och friktions däck Kompisen hade en s40 2.0t @ 170hk och friktions däck
Vi delade lite på bilarna och klockade tider.
Båda körde mycket snabbare med volvon. Dock så hade ju kompisen som körde volvon skavsår i händerna effter allt rattande
Svikare, blir svårt att få ner en Bmw-sexa på tvären i framtiden va?
Skämt å sidan, är lite nyfiken på vad du upplevde att det beror på? Fick inte Bmw´n ner kraften, vågade ni satsa mer i kurvorna med Volvon eller något annat ni kom fram till?
Näe men däremot så kikas det på att stoppa ner 2st raka 4or brevid varandra
Som du vet när det är bakhjulsdrift så styr man mycket med gaspedalen. När man har "ap"häng" så finns det inte mycket mer att göra. Man försöker ju köra utan så mycket ställ men är förbannat svårt (och tråkigt)
Volvon däremot så va de bara å hålla stumt och ratta för kung och fosterland. Visst bakänden åkte ut men ingenting man igentligen behövde bry sig om utan bara och gasa mer och ratta.
Dock så gillar jag inte skavsår i händerna så får bli rwd
Förstår vilken teknik eller situation ni menar, upplever det dock som att kraften skall ner i backen med; "Stumt" i en FWD innebär hjulspinn och därmed bör vinsten mot att få parera med gaspedalen vara försvunnen. Sticker bakänden på en RWD får man parera med gasen som du säger, men i och med att bilen sätter sig över bakhjulen skjuter den mer fart än "en FWD med full gas". (Självklart beror det inom citationstecken på vilken bil man kör)
Men det är nog olika upplevelser, söker själv den roligaste och mest balanserade bilen och struntar i drivning. Men upplever en bra RWD som både bättre och roligare än en bra FWD, och det är väl vad som är roligast som är det viktiga?
För oavsett vilken bil TS köper som isbil kommer han knappast köra fortast då vissa får för sig att plocka ut sin Evo för flera hundratusen på isen och det är denne han skall konkurrera med. Bättre att då köra för sig själv och det som ger en mest, är det en FWD så köp en sådan. Men eftersom du/han frågar om råd gör jag ett försök att guida honom mot det jag upplever bättre.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Jag kör 8mm rallydubbat fram & vanliga dubbade bak...100% gas hela tiden, bromsar aldrig o bilen går på mellan 5-7000varv hela tiden på vår isbana. så fort den börjar sladda så gasar man mera så håller sig sladden hela tiden med FWD
http://www.youtube.com/watch?v=fG_o-qRZ7m8 Detta är brutalballt! Varje gång jag ser klippet känner jag ett enormt begär till att inhandla risig camaro eller likvärdigt!
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Det var riktigt fränt faktiskt KHracing . Fast nu tror jag att jag har några bilar att fundera över och jag tänkte skriva dem för att visa att jag har några mer alternativ nu då
Bilar alltså från ca 80-90+ talet för ca 3-4 tusen, med högsta HK jag kan få för den summan.
Nissan Sunny, Honda Civic, VW Golf, Peugeot 205, SAAB 9000 eller 900i. Sedan vill jag tacka alla för alla förslag! men de ovanstående ska jag hålla ett öga öppet efter på Blocket senare till sommaren, men det värsta är ju inte att köpa bilen utan vart man ska ställa den!
Turbokonverterad 745a funkar fint på isen. Kostade mig ungefär 1000 kronor för bilen och sen köpte jag turbo, grenrör, spridare, ic och boxar för 2500. Så för ungeför 3500-4000 så har jag en bil som går fin fint på isen.