3534
Sök

Volvo 940 -96 M90 Hjälp med uttrampningslagret

15 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#1
hej, köpte en volvo 940 ltt för några månader sedan som gått 13800mil och märkte ganska snabbt att det låter lite ifrån uttrampningslagret. Låter juh inte överdrivet mycket men hörs ialf när man har rutorna nere. Jag har alldrig tagit dän en m90 låda själv för att byta detta, men när jag har läst tidigare så har jag sätt att man ska byta en bussning som sitter där också i samma veva. Tänkte höra om någon vet/kan beskriva hur svårt det är att göra det själv och om någon vet vad det kostar att lämna in ? Antingen på volvo eller märkesverkstad har ungefär 3000kr i budget för detta. Kan jag komma undan billigare ? Är det något mer jag ska bya när jag ändå är i farten ? är tacksam för svar MVH smile

10 287 Inlägg
10 mars 2011
#2
Jag vet inte vilken bussning det är frågan om men att plocka ner/upp en M90 är ganska rättfram. Långa förlängare (som går att vinkla) är dock guld värt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

15 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Jag vet inte vilken bussning det är frågan om men att plocka ner/upp en M90 är ganska rättfram. Långa förlängare (som går att vinkla) är dock guld värt.

/Göran

okej smile men vad tror du det kostar att lämna in tongue ?

10 287 Inlägg
15 mars 2011
#4
Ingen koll på vad en verkstad vill ha. Kolla med en mindre verkstad. Du behöver inte en märkesverkstad för att fixa detta......

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

15 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
#5
Sharky skrev:
Ingen koll på vad en verkstad vill ha. Kolla med en mindre verkstad. Du behöver inte en märkesverkstad för att fixa detta......

/Göran

okej tack smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
15 mars 2011
#6
det tar inte lång tid att riva lådan m90
så det bör inte bli mega dyrt
polarn rev ner och bytte koppling sist på mindre än 2timmar från dom körde in tills han körde ut
utan lyft dessutom med lyft och man gjort det förut tar det inte lång tid

men polarn är kung på att riva lådor synd bara att det är lite långt han håller till i karlskoga trakten

Kör fort så hinner inget hända...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 mars 2011
#7
Tips är att lossa gaffeln till urtrampningslagret när du hänger upp lådan alternativt jucka lite med den. Det var inte igår jag bytte koppling på en sån men jag minns att vi hade ett helvete att få upp den ända tills vi råkade lossa gaffeln, då ramlade lådan dit.
Jag törs inte svära på att vi lossade hela gaffeln, då jag låg baktill och höll i lådan. Annars är det inte direkt svårt att byta låda/koppling/lager på nån RWD Volvo.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

15 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
#8
RD_87 skrev:
Tips är att lossa gaffeln till urtrampningslagret när du hänger upp lådan alternativt jucka lite med den. Det var inte igår jag bytte koppling på en sån men jag minns att vi hade ett helvete att få upp den ända tills vi råkade lossa gaffeln, då ramlade lådan dit.
Jag törs inte svära på att vi lossade hela gaffeln, då jag låg baktill och höll i lådan. Annars är det inte direkt svårt att byta låda/koppling/lager på nån RWD Volvo.

okej smile får väll ge mig på det hela själv smile men om du skulle säga en ''cirka'' siffra för arbetet på verkstad tongue ?

Trafikledare
563 Inlägg
15 mars 2011
#9
Beror på timpenningen som verkstan i din närhet har... Autodata anger 2,2 timmar för demontering/montering av växellåda. Byta uttrampningslagret tar ju inte lång stund när det är nere..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

15 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
#10
Melin skrev:
Beror på timpenningen som verkstan i din närhet har... Autodata anger 2,2 timmar för demontering/montering av växellåda. Byta uttrampningslagret tar ju inte lång stund när det är nere..

tack för svaret smile jag skulle alltid kunna ge mig påt själv men känner att pröjsa 1 lök för arbetet känns mer värt än att laborera med lådan en hel dag xD

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 mars 2011
#11
Med extrem oflyt och under förutsättning att man inte har en assistent tar ett kopplingsbyte på en RWD Volvo 6h. Med en nykter assistent och en skaplig verktygslåda 3h. Detta är såklart inomhus med vettig domkraft.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

59 Inlägg
15 mars 2011
#12
RD_87 skrev:
Med extrem oflyt och under förutsättning att man inte har en assistent tar ett kopplingsbyte på en RWD Volvo 6h. Med en nykter assistent och en skaplig verktygslåda 3h. Detta är såklart inomhus med vettig domkraft.

saknar både nyktra assistenter och vettig domkraft haha tongue jag är ialf inte hans nyktraste kamrat tongue haha
Senast redigerat av skoga (15 mars 2011)


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 mars 2011
#13
ett tips om du vill veta pris vad verkstäderna tar bara ringa volvo som har herrejösses priser på allt. sen gämför du dom mot mindre verkstäder som tar alla märken . gissnings pris skulle ja nog gissa på 5 lök eller mer och då har du köpt delarna sj separat


SKANK Performence
272 Inlägg
16 mars 2011
#14
Kan du tänka lågiskt så är det inte svårt alls! Var bor du? Finns en hel bunnt med duktiga volvo mekar i min stad (linköping) så här kan man om man inte har ork till att göra det själv, få tag på någon som gör det för en liten slant:) vart bor du??

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519


Sök