2890
Sök

Opel Vectra 98 2,0 16V hur vet man topplockspackningen har gått?

46 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#1
Tjena!!

Opel Vectra 98 2,0 16V

Jag är lite fundersam över min packning om den har gått eller inte..


När bilen är kall så ryker den svart när man varvar upp den.. står ja på tomgång så blir det lite kondens..

När jag har varmt kört så blir det inget av det då ryker det inget.. får fylla på olja rätt så ofta 1 liter..

Kollat vattnet å oljelocket å stickan inget tecken där iallafall men de ryker från oljestickans rör när bilen är igång och när den e varm?!


Mvh//  Jens

1 498 Inlägg
16 mars 2011
#2
Svart rök = mycket sås
kondens = normalt
fylla olja = vissa drar mer vissa drar mindre.
rycker från oljesticka = sletna kolvringar


Försöker iaf
12 817 Inlägg
16 mars 2011
#3
Dåliga ventiltätningar låter det som. Generellt brukar man få höra att 1liter olja/100 mil indikerar på dåliga ventiltätningar.



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (16 mars 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

46 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#4
ascona-tic skrev:
Svart rök = mycket sås
kondens = normalt
fylla olja = vissa drar mer vissa drar mindre.
rycker från oljesticka = sletna kolvringar

Men om kolvringarna är dåliga då ska den vel inte vara rap på gasen?! för den e ju inte trött å den startar lätt?!

46 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#5
te_wik skrev:
Dåliga ventiltätningar låter det som. Generellt brukar man få höra att 1liter olja/100 mil indikerar på dåliga ventiltätningar.



Mvh Tommy

Är man tvungen å ta loss ventilerna då?! eller går det bara hälla i en omega olja så man mjukar packningarna igen?!


//Jens


Sök