2436
Sök

Bolmande vit rök från avgaserna Audi s4-98

16 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#1
Bilen som är en Audi s4 biturbo har stått oanvänd i 5 dagar, idag när jag körde så kom det vansinniga mängder vit rök från avgaserna. Jag körde bara en kortare sträcka och vände hem igen då jag inte vågade köra längre, rädd att jag skulle förstöra ngt.
Det kommer mest rök när man gasar, upplever även att bilen går lite hackigt. Det luktar ingenting speciellt om det.
Vad göra?
Tacksam för tips hur man kan kolla upp vad det beror på.

287 Inlägg
16 mars 2011
#2
Om den har stått några dagar kan det ha bildats kondens i avgasröret=)
Förhoppningsvis är det bara det.

16 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#3
Jag hoppas ju på det, men hur mycket måste man köra för att det ska försvinna?
Det känns som det mest troliga alternativet då det aldrig har varit vit rök när jag kört tidigare.

156 Inlägg
16 mars 2011
#4
Dricker den vatten? Kolla kylarvattnets nivå i expansionskärlet. Eftersom inte röken luktar och den hackar vid acceleration låter det som det skulle kunna vara topplockspackningen som släpper vatten till cylindern.. Får hoppas att de inte e de hmm


16 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#5
Fillefilmjolk skrev:
Dricker den vatten? Kolla kylarvattnets nivå i expansionskärlet. Eftersom inte röken luktar och den hackar vid acceleration låter det som det skulle kunna vara topplockspackningen som släpper vatten till cylindern.. Får hoppas att de inte e de hmm

Nej det är samma nivå på kylarvattnet som alltid. Uttryckte mig lite otydligt, det hackar inte vid acceleration utan vid låga hastigheter då man släpper gasen. Men det tycker jag bilen gör för det mesta när den är kall.
Vad finns det annars för tecken på att det kan vara topplockspackningen?

156 Inlägg
16 mars 2011
#6
Kolla oljan i olje locket, titta ner med en ficklampa o leta efter vit aktiga bubblor, ser oljan konstig ut? typ som chocklad dricka/oboy? Kolla efter olja i kylar vattnet. Har du nått av de här, så brukar det vara topplockpackningen sad


156 Inlägg
16 mars 2011
#7
Men eftersom bilen stått i fem dagar o dragit på sig massa fukt som satt sig i röret/insuget/dämparn osv. så är det förhoppningsvis bara det. Starta bilen på parkeringen, o låt det stå o varmköra ett tag, så du får upp motortemperaturen. Vet själv vilken "smokescreen" ja får efter mig när ja e ute o gör en fuktig morron smile Kan bli runt 5 km innan den försvinner (beror på körning)

Lycka Till!!


318 Inlägg
16 mars 2011
#8
En rasad turbo kan ge vit rök


16 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#9
Tack så mkt för alla råden!! Ska kolla upp det du nämnt, och hoppas på att det bara har kommit in lite fukt. Ska varmköra på parkeringen, vågar inte ut bland andra bilar så länge det kommer så vansinnigt mkt vitrök. Jag fick mig en och en annan sur min av de som låg bakom mig i dimman big_smile

16 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#10
PartilleMalm skrev:
En rasad turbo kan ge vit rök

Jo det är jag medveten om sad Men båda turbosarna är bytta av förra ägaren, för ca 1 ½ år sedan. Nog för att de ändå säkert kan rasa men borde man inte märka ngt på effekten när man kör då?

318 Inlägg
16 mars 2011
#11
jag kan inte svara på om det borde märkas helt säkert, men om de är bytta för 1,5 årssen kan man ju utesluta dom:)


15 Inlägg
16 mars 2011
#12
Silversara skrev:
PartilleMalm skrev:
En rasad turbo kan ge vit rök

Jo det är jag medveten om sad Men båda turbosarna är bytta av förra ägaren, för ca 1 ½ år sedan. Nog för att de ändå säkert kan rasa men borde man inte märka ngt på effekten när man kör då?

Dyrt att byta turbos vilket jag tror att det är, orginal turbona är inte så jäkla bra. Bror min är inne på sitt tredje sett så även om dom är dyrare byt till rs4 turbo, speciellt om den är chippad.


15 Inlägg
16 mars 2011
#13
Glömde säga att du tappar ingen effekt av att lagren pajar i turbon. Om du inte bestämmer att köra dom till helras men då kan så mycket mer packa ihop.


16 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#14
Projekt240 skrev:
Silversara skrev:
PartilleMalm skrev:
En rasad turbo kan ge vit rök

Jo det är jag medveten om sad Men båda turbosarna är bytta av förra ägaren, för ca 1 ½ år sedan. Nog för att de ändå säkert kan rasa men borde man inte märka ngt på effekten när man kör då?

Dyrt att byta turbos vilket jag tror att det är, orginal turbona är inte så jäkla bra. Bror min är inne på sitt tredje sett så även om dom är dyrare byt till rs4 turbo, speciellt om den är chippad.

Nejmen huvva, det får jag ju verkligen hoppas att det inte är. Bilen är chippad.
Men vad fasen nog ska väl turbosarna hålla mer än nått år? Annars är det ju riktigt illa!!

15 Inlägg
16 mars 2011
#15
Silversara skrev:
Projekt240 skrev:
Silversara skrev:

Jo det är jag medveten om sad Men båda turbosarna är bytta av förra ägaren, för ca 1 ½ år sedan. Nog för att de ändå säkert kan rasa men borde man inte märka ngt på effekten när man kör då?

Dyrt att byta turbos vilket jag tror att det är, orginal turbona är inte så jäkla bra. Bror min är inne på sitt tredje sett så även om dom är dyrare byt till rs4 turbo, speciellt om den är chippad.

Nejmen huvva, det får jag ju verkligen hoppas att det inte är. Bilen är chippad.
Men vad fasen nog ska väl turbosarna hålla mer än nått år? Annars är det ju riktigt illa!!

Dom är små redan vid orginal effekt, lessen men dom tål alldeles för lite speciellt när den är chippad. Hoppas du har möjlighet att skruva själv annars landar det bortom 20 papp med renoverade turbos har jag ett minne av. Men vi ber en stilla och hoppas på nått annat.



Sök