3977
Sök

VW Polo -91 Vid start så låter det som att batteriet är helt slut; går knappt runt

4 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Följande problem på min Polo:
Vid start så låter det som att batteriet är helt slut; går knappt runt.
All el fungerar som den ska, batteriet är nytt, startmotorn är nybytt, jorden är dubbeldragen från batteri till kaross. Spelar ingen roll om motorn är varm eller kall. Den kan starta på andra försöket, eller inte alls: ingen logik alls. Vad kan felet vara? Tacksam för hjälp!

SE och hör på länken!

http://www.youtube.com/watch?v=JvByS7xa70E
Senast redigerat av jasseman (6 mars 2011)

8 886 Inlägg
6 mars 2011
#2
Rubriken redigerad till en mera passande.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules



Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

739 Inlägg
6 mars 2011
#3
är den lika trög om du försöker rulla igång den?


4 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#4
nej, den startar på en gång då.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 mars 2011
#5
Kontrollera att du inte har några invändiga kabelbrott, jag vet av erfarenhet att en grov kabel kan vara av utan att det syns på utsidan. Annars går väl motorn för tungt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Fri fart för ett fritt folk!
14 363 Inlägg
6 mars 2011
#6
lite osäker på hur polons motor är men på golfarna så sitter det en bussning startmotorn går i kolla att inte den är körd om det sitter så

sen skulle jag testa med en startkabel mellan startmotorn och batteriet för att se om det blir någon skillnad

min golf var seg vid start oxå där glödde kablarna till startmotorn när man startade motorn kall
och det var bussningen som strulade då

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 169 Inlägg
6 mars 2011
#7
Growe skrev:
lite osäker på hur polons motor är men på golfarna så sitter det en bussning startmotorn går i kolla att inte den är körd om det sitter så

sen skulle jag testa med en startkabel mellan startmotorn och batteriet för att se om det blir någon skillnad

min golf var seg vid start oxå där glödde kablarna till startmotorn när man startade motorn kall
och det var bussningen som strulade då

Ja spontant känns inte detta som ett elfel! Men startkabel mellan batt å startmotor är en bra idé!

Varför inte göra ett försök på ett antal sekunder och går sedan ut och känn (försiktigt!) på kablaget. Är det nåt i motorn som trögar så bör plusmatning till startmotor vara duktigt varm eftersom du dragit dubbel jord och den då har dubbel kabelarea eller iallafall större.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 562 Inlägg
6 mars 2011
#8
Growe skrev:
lite osäker på hur polons motor är men på golfarna så sitter det en bussning startmotorn går i kolla att inte den är körd om det sitter så

sen skulle jag testa med en startkabel mellan startmotorn och batteriet för att se om det blir någon skillnad

min golf var seg vid start oxå där glödde kablarna till startmotorn när man startade motorn kall
och det var bussningen som strulade då

är de bussningen i växellådan du menar?

Fri fart för ett fritt folk!
14 363 Inlägg
6 mars 2011
#9
mange_240 skrev:
Growe skrev:
lite osäker på hur polons motor är men på golfarna så sitter det en bussning startmotorn går i kolla att inte den är körd om det sitter så

sen skulle jag testa med en startkabel mellan startmotorn och batteriet för att se om det blir någon skillnad

min golf var seg vid start oxå där glödde kablarna till startmotorn när man startade motorn kall
och det var bussningen som strulade då

är de bussningen i växellådan du menar?

yes..den som drevet vilar mot

startmotorerna på vw är lite udda
hurvida det är så på den typen av vw motorer som är på dom mindre vw maskinerna låter jag vara osagt

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#10
ok, har nu testat att dra plus direkt ner till startmotorn, samt även tjyvkoppla den på startmotorn. Samma sak; alltså den trögar.. kablaget blir duktigt varmt på batteriet när den går trögt. Vad kan det då vara? Något inne i startkransen?

4 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#11
tändningsinställningen är det nog inte fel på, tror jag, den går hur jämnt som helst annars i motorn.

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 mars 2011
#12
1: Dra loss kabeln mellan tändspole o fördelare. Går den lika trögt då så är det inte tändningen som står fel iaf...

2: Skruva ut stiften o försök på nytt igen, då borde den snurra runt mycket lätt, om den fortfarande segar så lär det vara nåt med startmotorn eller dess ström-matning

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök