3320
Sök

Wastegate Information [Hjälp]

19 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
#1
Shena alla glada Bilägare här kommer en nybörjare!
skulle behöva hjälp med litte koppling då jag införskaffat mig en volvo 740 turbo
har bytt litte grejor i denna bil som spridare fuelrail (på väg) Btr (på väg) extraktorrör HX40 60 Wastegate
osv.

Men..
hur kopplar jag wastegaten till förhållande till turbon (på turbon eller extraktor-röret?)


Bild på WG och Turbon

http://img24.imageshack.us/img24/9731/tubonochwg.jpg


Extraktor-Röret turbon och wg

http://img10.imageshack.us/img10/623/turbowgextrakor.jpg


har ju mina anningar men är ju inte helt 100
så ni som vet kan ju förklara för mig om ni har tid/orkar.


Obs: om nån vill veta så siktar jag på 400+hk och undrar därmed vilket sprut jag skall köra med
Mvh / Alex
Senast redigerat av ktmftw (4 februari 2011)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 februari 2011
#2
du måste göra ett uttag för WGn på grenröret, ser inte ut att finnas.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

675 Inlägg
4 februari 2011
#3
En sak till, passar verkligen turbon på det grenröret? Vilket avgashus? För det ser ut som att grenröret har t3 fläns och turbon t4 fläns. Varför så stor turbo? ska du ha 600hk+ eller? tongue
Mvh/Linkan


19 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
#4
Nja ska ha cirka 400-500hk men det e ju bara göra ett  hemmabygge mellan flänsarna? köra på t4 flänsen och borra 4 nya hål för Portarna stämmer perfekt?

mvh/alex

19 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
#5
NITROUS skrev:
du måste göra ett uttag för WGn på grenröret, ser inte ut att finnas.

är det bara att göra ett hål o svetsa på nåt rör upp o sätta wg'n där?

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
5 februari 2011
#6
ktmftw skrev:
är det bara att göra ett hål o svetsa på nåt rör upp o sätta wg'n där?

Skulle sätta uttaget så nära kollektorn som möjligt, alltså precis innan flänsen mot turbon.


19 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
#7
tack för tipset insane!

65 Inlägg
25 mars 2011
#8
mm i kollektorn skulle jag också säga.
Men vilken turbo.... Du ska nog va glad om du har laddtryck innan 4-5 tusen varv. Alldeles för stor.

7 274 Inlägg
26 mars 2011
#9
braladd skrev:
mm i kollektorn skulle jag också säga.
Men vilken turbo.... Du ska nog va glad om du har laddtryck innan 4-5 tusen varv. Alldeles för stor.

Men det är häftigt med stort agg roll
Du skulle även haft ett twin-entry grenrör, då tjänar man väl lite spool-up om jag har förstått funktionen rätt.


65 Inlägg
26 mars 2011
#10
Brains skrev:
braladd skrev:
mm i kollektorn skulle jag också säga.
Men vilken turbo.... Du ska nog va glad om du har laddtryck innan 4-5 tusen varv. Alldeles för stor.

Men det är häftigt med stort agg roll
Du skulle även haft ett twin-entry grenrör, då tjänar man väl lite spool-up om jag har förstått funktionen rätt.

Dock mindre häftigt med  ketchupeffekt
Senast redigerat av braladd (26 mars 2011)


Sök