2583
Sök

Lufta koppling!?

schtek
478 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
#1
Har bytt växellåda på mazdan. Och måste därmed luftakopplingen..
Men den verkar inte vilja bygga up något tryck alls, är bara luft som kmr tillsammans med lite olja.. Kolven trycks intill kopplingsgaffeln, men knappt mer.. hur ska jag göra? Vad kan va fel?


302 Inlägg
16 januari 2008
#2
ta en vanlig oljekanna... trä en slang på nippeln på oljekannan i ena änden och på luftningsnippeln i andra änden..

fyll på vätska i kannan. öppna locket för vätskebehållaren.  sen är det bara pumpa..   ( lufta åt fel håll eller vad man ska säga)

fortsätt pumpa tills det inte bubblar upp nå luft mer i behållaren...




OBS! var noga med att det alltid finns olja i kannan så du inte pumpar in ny/mer luft.

hoppas tipsen kommer till nytta.
MVH Pälle

schtek
478 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
#3
Tack så mkt, vettigt tips. Dock fungerade det inte:S jämfört med min gammlakolv där nere vid lådan så är den jag har nu svampig och inte als likabra tryck i den.. den kanske är trasig. Finns inga mer sätta man kan prova på?


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
16 januari 2008
#4
Kör lite till, tar mkt längre tid att pumpa upp tryck i en koppling mot vad det gör att pumpa upp tryck i ett bromssystem.

- Time Attack -

116 Inlägg
16 januari 2008
#5
lossa på nippeln o låt de sköta sig sj=)

Frippe

302 Inlägg
17 januari 2008
#6
Frippe1 skrev:
lossa på nippeln o låt de sköta sig sj=)
det funkar väll bara om nippeln är högsta punkten?

302 Inlägg
17 januari 2008
#7
Alister skrev:
Tack så mkt, vettigt tips. Dock fungerade det inte:S jämfört med min gammlakolv där nere vid lådan så är den jag har nu svampig och inte als likabra tryck i den.. den kanske är trasig. Finns inga mer sätta man kan prova på?
som NIzmO säger så tar det lång tid..... jävligt lång tid. man tror det är nått fel  men det är det inte..



ett tips till:  sätt tryck i behållaren med tryckluft,(var noga med att det finns mycket olja i) sen öppnar du nippeln så kommer antagligen oljan strömma fint igenom och luften också förhoppningsvis.

Drifttekniker VA
580 Inlägg
17 januari 2008
#8
Det är bara att fortsätta pumpa och pumpa och pumpa och pumpa det tar tid som bara den att lufta systemet. Har du bara tålamod så ska det gå bra ska du se.


schtek
478 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#9
Tack för allting:)
Ska se omjag förstått det rätt.

Jag låter vätskebehållaren vara utan lock.

Nere vid luftnippeln på kolven så trär jag på en slang och i andra änden av slangen en oljekanna.

Sen pumpar jag genom oljan och luften upp tillbehållaren?

Vad gör jag med luften som finns mellan kopplingspedal och behållaren då? Den kmrju inte att röra på sig om jag pumpar det där med oljekannan.
Btw så är det inget motstånd alls i kopplingspedalen.


302 Inlägg
17 januari 2008
#10
Alister skrev:
Tack för allting:)
Ska se omjag förstått det rätt.

Jag låter vätskebehållaren vara utan lock.

Nere vid luftnippeln på kolven så trär jag på en slang och i andra änden av slangen en oljekanna.

Sen pumpar jag genom oljan och luften upp tillbehållaren?

Vad gör jag med luften som finns mellan kopplingspedal och behållaren då? Den kmrju inte att röra på sig om jag pumpar det där med oljekannan.
Btw så är det inget motstånd alls i kopplingspedalen.
japp helt rätt....  jo det borde det väll göra??    sådär gjorde iaf jag på min förra 9000 aero -93
då var det heller inget motstånd, men det blev det.. men jag höll på ett jävla tag.

du får prova smile

lycka till.

schtek
478 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#11
återigen tack för riktigt bra metoder och svar.. men likfan vill ingenting fungera:S
provat så mycket olika saker:S
Kan någonting vara trasigt? Bytte kolven till den på gammla lådan idag, men den verkar inte va trasig.. rören läcker inte:S helt.. vet inte vad


687 Inlägg
18 januari 2008
#12
gör så att du pumpar många gånger med pedalen sen när du har pedalen i botten tar du hjälp av en polare o öppna nippeln, när han har dratt åt nippeln så släpper du pedalen igen o börja pumpa o gör om samma procedur. Funkar inte detta så är det nåt som inte är som det ska.

schtek
478 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#13
volvo_Tobias skrev:
gör så att du pumpar många gånger med pedalen sen när du har pedalen i botten tar du hjälp av en polare o öppna nippeln, när han har dratt åt nippeln så släpper du pedalen igen o börja pumpa o gör om samma procedur. Funkar inte detta så är det nåt som inte är som det ska.
Låter vettigt! Vet inte riktigt om det e så jag gjort, kmr inte ihåg efter allting hehe..
Ska prova det, tack!
btw, vätskebehållaren ska vara stängd under tiden va?


687 Inlägg
18 januari 2008
#14
ja men håll koll hela tiden så inte nivån sjunker för mycke.

302 Inlägg
18 januari 2008
#15
Alister skrev:
volvo_Tobias skrev:
gör så att du pumpar många gånger med pedalen sen när du har pedalen i botten tar du hjälp av en polare o öppna nippeln, när han har dratt åt nippeln så släpper du pedalen igen o börja pumpa o gör om samma procedur. Funkar inte detta så är det nåt som inte är som det ska.
Låter vettigt! Vet inte riktigt om det e så jag gjort, kmr inte ihåg efter allting hehe..
Ska prova det, tack!
btw, vätskebehållaren ska vara stängd under tiden va?
det där kommer funka om inget är trasigt! men de blir ett jävla pumpande antagligen...
jag skulle säga att du ska ha locket öppet, annars kan det bli ett vakuum som gör att oljan "hänger" kvar i behållaren.. bättre om den är öppen så det strömmar igenom lättare..

(rätta mej om jag har fel)

schtek
478 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#16
Tack för allt, bra hjälp till nästa gång det strular kanske;) Inte haft tillgång till internet på ett par dagar pga stormen.. jävla glocalnet, lågt av dem tkr jag!

Men iaf, varför det inte gick att få något tryck i kopplingen var att bilen stod ju uppallad där framme så den lutade bakåt, så oljan hade åkt såpass i vätskebehållaren att den inte nådde upp till röret som leder oljan till ledningarna... så enkelt var det 3 dagar luftande löstes genom att hälla i lite mer vätska sedan gick det galant på 3 minuter!smile Nu är lådan på och fungerar som den ska, bara bromsar som behöver luftas nu!


254 Inlägg
27 mars 2011
#17
volvo_Tobias skrev:
gör så att du pumpar många gånger med pedalen sen när du har pedalen i botten tar du hjälp av en polare o öppna nippeln, när han har dratt åt nippeln så släpper du pedalen igen o börja pumpa o gör om samma procedur. Funkar inte detta så är det nåt som inte är som det ska.
Tja lånar en gammal tråd så slipper jag öppna en ny om det är ok,

ska lufta min koppling på min Bmw E30 325, systemet var typ helt tom, om man tryckte på pedalen så flög den till botten och stannade där sen fick man dra tillbaka den och då flög den tillbacka typ som en fjäder... började lufta igår som Tobias beskriver, precis som man lufta bromsar,efter rätt länge pumpa och öppna pumpa och öppna så blev det lite ändring på pedalen men den stannar fortfarande nere i botten om man trycker, dock är det lite motstånd i botten. när jag tar av slangen och pumpar kommer det vädska men sätter jag på slangen påslavcylindern så kommer det inget, inget fel på sakerna inget läcker osv.

Måste jag sätta tryck med kompressor på behållaren öppna nere så det går igenom sen fortsätta samma procedur, eller fortsätta samma procedur längre tid så kommre det funkar sen??

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 mars 2011
#18
Hm...Nu minns ja inte redigt hur jag luftade slaven på min E30 när den gav upp efter en kall natt, men jag minns jag rätt så lossade jag slaven från lådan o pumpade vätskan "baklänges" så att säg, dvs jag motionerade slaven. När de väl blev tryck i grejerna, så satte jag slaven mellan lyft o en balk o sedan bad jag en kompis trycka ner kopplingen tills cylindern började lyfta bilen, då öppnade jag nippeln fort o stängde lika fort. Upprepade typ 10 gånger o klart. Minns dock inte om jag lät slaven suga olja via nippeln eller ej....

Ett fulmek kan kanske vara att demontera slaven, sätta den så den får jobba mot en rejäl massa (tex bilens tyngd), på så vis får slaven samma arbetsförhållande som ett bromsok o då borde man kunna lufta på samma sätt...Belasta slaven inte alltför mycket för det är inget bromsok...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

254 Inlägg
27 mars 2011
#19
Finns det inget annat enklare sätt?? det låter bara bökigt

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 mars 2011
#20
Bökigt?Nä...Slaven sitter med 2 bult, tas enkelt underifrån. Är man taktisk passar man på att byta packningarna i slaven, det gjorde jag iaf. När jag väl kommit på att göra på detta sätt tog luftningen 10 min.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök