1686
Sök

CLK 55 AMG/ C32AMG eller BMW 335i ????

1 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej!big_smile

Går i köptankar och funderar på nån rolig, snabb och bakhjulsdriven bil. Inte nån tyngre kloss som RS4 eller andra V70R.. utan mer åt Mercedes CLK 55AMG alt BMW 335i. Någon som har erfarenhet av dessa modell?? Hur ser service intervaller och kostnader ut ..ägandekostnader i övrigt?? Är tacksam för alla råd och erfarenheter ..speciellt när det gäller mercedes AMG modeller..

Tack på förhand
Sam


Forummoderator
17 902 Inlägg
28 mars 2011
#2
Jag är Mercedesfreak ut i fingerspetsarna! Tyvärr är säkert BMW:n det roligare valet. MB rostar duktigt!
Tror dock att MB klarar misshandel i form av gasglada ägare bättre än BMW.

Varken BMW eller MB är några lättviktare. Kommer nån med en Citroën Xantia Activa har du inte en chans. Rakt fram går det gott däremot!

Rekommenderar inte nån av de föreslagna modellerna. Provkör!

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

223 Inlägg
28 mars 2011
#3
Precis som redan sagts, provkör.
Olika karaktär på bilarna så i slutändan blir det ett personligt val.

En original 335 hänger med en C 55 from ca 90 och uppåt. Lustigt med tanke på att det är lite skillnad i hk (fast just den kan ju ha gått 25 000 mil och därmed varit sliten, vad vet jag).
Nu är jag motvikten mot Dieselsmurfen, då jag gillar Bmw bättre än Merca. Generellt sett så är Merca inte lika direkta i styrningen när man jämför likvärdiga modeller. Motorljudet från en C63:a går dock inte av för hackor. Men åter till din fråga. Hade jag valt så kan du ju gissa på vilken bil jag valt men det beror dels på viss märkespreferens samtidigt som 335:an har riktigt schysst soppaförbrukning på motorväg och hyfsad i stan. Valde mellan E55, M5 och 335 när jag köpte. M5:an gick bort pga av förbrukningen, E55:an för att den kändes som en båt samtidigt som den är lite gubbig.
Köpte 335:an pga den låga förbrukningen, manuell låda, vardagligt utseende samtidigt som den enkelt köras lugnt.
Dessutom tycker jag e92:an är snygg, så det vart en sådan för min del.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 mars 2011
#4
Nog har Xantia Activa bra väghållning men det skall vara roligt i en helhet med. wink

Svårt val, 335i är dock det mest ekonomiska valet av dessa tre. Varför? Jo, det är ingen prestandamodell som en Mercedes AMG (Eller Bmw M3). Sedan är Bmw billiga bilar i underhåll rent generellt och Bmw´s standardmotorer är fruktansvärt snåla. Jo, nog bör den bli billigast helt klart. Service säger en Bmw till om själv, beroende på hur du kör (Efter 2500L förbrukat bränsle). Följ detta, de longlife-intervaller som tex. Audi har är inte bra för motorn.

Så, är 335i det ultimata valet av dessa bilar? Jag tycker inte det, 35i är en underbar motor men trots allt en turbomotor. Duger mer än väl till vardags men i denna ligan är det en rak Bmw-sugsexa som krävs!

***
Mercedes är väldigt trevliga bilar, det är svårt att säga något negativt om dessa i sig och särskilt om det står tre bokstäver bakom modellbeteckningen. Men! Mercedes har haft stora problem med kvalitén, bilarna rostar väldigt lätt och MB snålade med kvalitén på komponenterna i en sådan grad att underleverantörerna faktiskt till sist sade ifrån! Vi tar E-klass som ett exempel, W210 (96-2002) var en trevlig bil som rostade något fruktansvärt och hade lite problem med elektroniken.

Efterträdaren W211 är ett rymdskepp i jämförelse, tex. så hade bromsarna ingen fysisk kontakt med pedalen utan styrdes elektriskt (Med en fysisk nödkrets på två hjul, visserligen). Trots den nya modellens avancerade teknik blev denna 11% billigare än föregångaren att tillverka, är det konstigt att det blev problem sedan? Med bland annat dessa "drive by wire"-bromsar?

Konkurrenter, som till exempel BMW, är definitivt inte felfria bilar. Men Mercedes är i en klass för sig de senaste 15åren, mitt förtroende för dessa är borta åtminstone. Men rätt modell, i rätt skick och till rätt pris så är förstås Mercedes inget man skall undvika!
***

I mångas ögon är den bästa prestandabilen i denna klass BMW M3, åsikterna varierar säkert men jag håller personligen med. Modellen rosas ofta för saker som sitt chassi, motorn och styrningen. Sök runt lite på modellen så tror jag du förstår varför den är omtyckt. Nu skrev du ingen budget, men med tanke på de andra modellerna du nämner tror jag det är en M3 E46 som blir aktuell. Kan det stämma?

Enorm körglädje och samtidigt en bekväm kontinentalkryssare, det var fördelarna. Men det finns en baksida med, inledningsvis hade M3 en del problem men idag skall detta vara åtgärdag och modellen pålitlig. Den finns dock enbart som tvådörrars (Coupé eller Cabriolet), är förhållandevis snål men jämfört med standardbilar törstig och svindyr i drift och äganderkostnader. Dessutom är E46 en gammal bil, presenterad redan 1998. Samma sak gäller visserligen C32 med flera, men tex. E90 är en klart modernare bil!
***

Nackdelen med en dubbelturbomotor är att du aldrig får den respons tex. S54 i M3 ger, fördelen är dock ekonomin, ett på pappret bredare register (Som inte nödvändigtvis upplevs roligare i praktiken) och att 335i går att trimma rejält: Troligtvis till M3 E46-prestanda eller ännu mer. Modern och ekonomisk går före, jag hade valt en 335i E90 av dessa tre bilar och Bmw M3.

I övrigt är det inte direkt fullt med alternativ. Du har Jaguar XKR till exempel, och så finns det en hel del från japan. Nissan Skyline, Toyota Supra är två exempel. Men dessa två är jag tveksam till om de passar, de modeller du nämner är sofistikerade, lyxiga och sportiga. Dessa två japaner är enbart sportiga, i övrigt plastiga, burkiga och obekväma.

Ett annat japanskt alternativ är Mazda RX-8, och den är kanske inte stark (231hp) men jag tror ändå den kan vara aktuell. Wankelmotor, fyra dörrar, välutrustad och så har den karaktär. Titta på detta:
http://www.youtube.com/watch?v=QRiPSlx8PxA
Senast redigerat av Rquired (29 mars 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

223 Inlägg
29 mars 2011
#5
Rquired skrev:
Nackdelen med en dubbelturbomotor är att du aldrig får den respons tex. S54 i M3 ger, fördelen är dock ekonomin, ett på pappret bredare register (Som inte nödvändigtvis upplevs roligare i praktiken) och att 335i går att trimma rejält: Troligtvis till M3 E46-prestanda eller ännu mer. Modern och ekonomisk går före, jag hade valt en 335i E90 av dessa tre bilar och Bmw M3.
Med bolt-ons och tune så drar ju de snabbare 335:orna M5:or. E46 M3 ligger ungefär jämt med en original 335:a. Däremot så är M3:an bra mycket roligare att köra, den hetsar en mer och svänger det så kör den ifrån. I övrigt får man väl bara hålla med Rquired.


1 200 Inlägg
29 mars 2011
#6
Vill du ha en lyxig och enormt driftsäker bil som accelererar ifrån både CLK 55, C32 och 335i kan jag rekommendera denna: http://www.blocket.se/malmo/Lexus_IS_35 … 10&w=3

Road & Track: http://archive.roadandtrack.com/assets/ … dp.pdf.pdf
http://img5.imageshack.us/img5/9471/53785565.jpg

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 mars 2011
#7
Lexus IS är verkligen en lyxig bil, och den går fint när vägen svänger med. Har kört en del med modellen och skulle väl uppskatta att en sådan IS kan jämföras med en standard Mercedes när vägen svänger, anledningen till att jag inte nämnde den var att den går inte att jämföra med en Bmw eller sportigare Mercedes (eller ovanstående japanska modeller) när vägen svänger.

Lexus är en vardagsbil för den som söker lyx, styrningen har fin känsla (Trots Lexus inriktning...) men inte den fingertoppskänsla de andra har, bromsarna är för okänsliga och svårdoserade, fjädringen lite för mjuk och bilen ligger inte alls lika "tungt" på vägen som en Bmw, Mercedes eller Audi gör.

Alltså även om IS har bra väghållning och är snabb, så är körglädjen lidande. Tycker det helt klart är ett alternativ till en 325i eller C230, men tycker inte den passar in mot en M, 335i eller AMG. Annars funderade jag på att länka till just den annonsen Minister, för den är inom budget (Gissar jag?) och väldigt udda. smile
Senast redigerat av Rquired (29 mars 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

223 Inlägg
29 mars 2011
#8
Den står ju i Malmö!
Av vetenskapliga skäl ställer jag gärna upp för en acceleration upp till 110 på motorvägen om ägaren läser det här.

Biltester säger ju inte alltid hela sanningen så det skulle vara intressant att se om Edmunds verkligen håller sig till sanningen: http://www.insideline.com/bmw/3-series/ … s-350.html

Klart kul att ha en bil som inte är vanligt vilket man inte kan säga om en IS 350 i Sverige, för 335 vimlar det av.


1 200 Inlägg
29 mars 2011
#9
Rquired skrev:
Lexus IS är verkligen en lyxig bil, och den går fint när vägen svänger med. Har kört en del med modellen och skulle väl uppskatta att en sådan IS kan jämföras med en standard Mercedes när vägen svänger, anledningen till att jag inte nämnde den var att den går inte att jämföra med en Bmw eller sportigare Mercedes (eller ovanstående japanska modeller) när vägen svänger.

Lexus är en vardagsbil för den som söker lyx, styrningen har fin känsla (Trots Lexus inriktning...) men inte den fingertoppskänsla de andra har, bromsarna är för okänsliga och svårdoserade, fjädringen lite för mjuk och bilen ligger inte alls lika "tungt" på vägen som en Bmw, Mercedes eller Audi gör.

Alltså även om IS har bra väghållning och är snabb, så är körglädjen lidande. Tycker det helt klart är ett alternativ till en 325i eller C230, men tycker inte den passar in mot en M, 335i eller AMG. Annars funderade jag på att länka till just den annonsen Minister, för den är inom budget (Gissar jag?) och väldigt udda. smile
Det har du alldeles rätt i, IS 250 och 350 är inte sportbilar utan snarare lyxiga sedaner, även om 350 har rejälare bromsar och är kvick på landsvägen smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 mars 2011
#10
Minister skrev:
Rquired skrev:
Lexus IS är verkligen en lyxig bil, och den går fint när vägen svänger med. Har kört en del med modellen och skulle väl uppskatta att en sådan IS kan jämföras med en standard Mercedes när vägen svänger, anledningen till att jag inte nämnde den var att den går inte att jämföra med en Bmw eller sportigare Mercedes (eller ovanstående japanska modeller) när vägen svänger.

Lexus är en vardagsbil för den som söker lyx, styrningen har fin känsla (Trots Lexus inriktning...) men inte den fingertoppskänsla de andra har, bromsarna är för okänsliga och svårdoserade, fjädringen lite för mjuk och bilen ligger inte alls lika "tungt" på vägen som en Bmw, Mercedes eller Audi gör.

Alltså även om IS har bra väghållning och är snabb, så är körglädjen lidande. Tycker det helt klart är ett alternativ till en 325i eller C230, men tycker inte den passar in mot en M, 335i eller AMG. Annars funderade jag på att länka till just den annonsen Minister, för den är inom budget (Gissar jag?) och väldigt udda. smile
Det har du alldeles rätt i, IS 250 och 350 är inte sportbilar utan snarare lyxiga sedaner, även om 350 har rejälare bromsar och är kvick på landsvägen smile
Precis! Inga fel på Lexus men när TS valt bort Audi RS4 tänkte jag att han har höga krav på vad "sportig" innebär. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök