Nog har Xantia Activa bra väghållning men det skall vara roligt i en helhet med.
Svårt val, 335i är dock det mest ekonomiska valet av dessa tre. Varför? Jo, det är ingen prestandamodell som en Mercedes AMG (Eller Bmw M3). Sedan är Bmw billiga bilar i underhåll rent generellt och Bmw´s standardmotorer är fruktansvärt snåla. Jo, nog bör den bli billigast helt klart. Service säger en Bmw till om själv, beroende på hur du kör (Efter 2500L förbrukat bränsle). Följ detta, de longlife-intervaller som tex. Audi har är inte bra för motorn.
Så, är 335i det ultimata valet av dessa bilar? Jag tycker inte det, 35i är en underbar motor men trots allt en turbomotor. Duger mer än väl till vardags men i denna ligan är det en rak Bmw-sugsexa som krävs!
***
Mercedes är väldigt trevliga bilar, det är svårt att säga något negativt om dessa i sig och särskilt om det står tre bokstäver bakom modellbeteckningen. Men! Mercedes har haft stora problem med kvalitén, bilarna rostar väldigt lätt och MB snålade med kvalitén på komponenterna i en sådan grad att underleverantörerna faktiskt till sist sade ifrån! Vi tar E-klass som ett exempel, W210 (96-2002) var en trevlig bil som rostade något fruktansvärt och hade lite problem med elektroniken.
Efterträdaren W211 är ett rymdskepp i jämförelse, tex. så hade bromsarna ingen fysisk kontakt med pedalen utan styrdes elektriskt (Med en fysisk nödkrets på två hjul, visserligen). Trots den nya modellens avancerade teknik blev denna 11% billigare än föregångaren att tillverka, är det konstigt att det blev problem sedan? Med bland annat dessa "drive by wire"-bromsar?
Konkurrenter, som till exempel BMW, är definitivt inte felfria bilar. Men Mercedes är i en klass för sig de senaste 15åren, mitt förtroende för dessa är borta åtminstone. Men rätt modell, i rätt skick och till rätt pris så är förstås Mercedes inget man skall undvika!
***
I mångas ögon är den bästa prestandabilen i denna klass BMW M3, åsikterna varierar säkert men jag håller personligen med. Modellen rosas ofta för saker som sitt chassi, motorn och styrningen. Sök runt lite på modellen så tror jag du förstår varför den är omtyckt. Nu skrev du ingen budget, men med tanke på de andra modellerna du nämner tror jag det är en M3 E46 som blir aktuell. Kan det stämma?
Enorm körglädje och samtidigt en bekväm kontinentalkryssare, det var fördelarna. Men det finns en baksida med, inledningsvis hade M3 en del problem men idag skall detta vara åtgärdag och modellen pålitlig. Den finns dock enbart som tvådörrars (Coupé eller Cabriolet), är förhållandevis snål men jämfört med standardbilar törstig och svindyr i drift och äganderkostnader. Dessutom är E46 en gammal bil, presenterad redan 1998. Samma sak gäller visserligen C32 med flera, men tex. E90 är en klart modernare bil!
***
Nackdelen med en dubbelturbomotor är att du aldrig får den respons tex. S54 i M3 ger, fördelen är dock ekonomin, ett på pappret bredare register (Som inte nödvändigtvis upplevs roligare i praktiken) och att 335i går att trimma rejält: Troligtvis till M3 E46-prestanda eller ännu mer. Modern och ekonomisk går före, jag hade valt en 335i E90 av dessa tre bilar och Bmw M3.
I övrigt är det inte direkt fullt med alternativ. Du har Jaguar XKR till exempel, och så finns det en hel del från japan. Nissan Skyline, Toyota Supra är två exempel. Men dessa två är jag tveksam till om de passar, de modeller du nämner är sofistikerade, lyxiga och sportiga. Dessa två japaner är enbart sportiga, i övrigt plastiga, burkiga och obekväma. Ett annat japanskt alternativ är Mazda RX-8, och den är kanske inte stark (231hp) men jag tror ändå den kan vara aktuell. Wankelmotor, fyra dörrar, välutrustad och så har den karaktär. Titta på detta:
http://www.youtube.com/watch?v=QRiPSlx8PxA