2715
Sök

Problem med varvtal :(

NeverSayNever
86 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#1
Tja
Jag undrar om det finns något sätt att få ner varvtalet på min 945 tdic ? Tycker det är lite tråkigt att ligga på över 3tusen i varv över 100 km/h ... tänkte om det går om man får i en annan bakaxel i den från en annan bil eller om man måste göra något annat ? Vet inte riktigt vad det sitter för bakaxel i den nu..

Är det någon här på garaget som har/haft samma problem som jag skriv gärna hur ni gjort för att få ner varvet lite grann så det blir lite mer behagligare att åka i den utan att behöva höra motor skrika som en stökka gris big_smile hehe!

Väldigt tacksam för svar smile


78 Inlägg
28 mars 2011
#2
Hej, enklaste är nog att byta bakaxeln, ta reda på va du har för slutvxv i din bakaxel exempel 3,54 så fixar du en bak axel med typ 3,15.

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !

NeverSayNever
86 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#3
RallyJonas69 skrev:
Hej, enklaste är nog att byta bakaxeln, ta reda på va du har för slutvxv i din bakaxel exempel 3,54 så fixar du en bak axel med typ 3,15.

mm precis tror det är enklast ja med, en del tror att det sitter bakaxel dem använder mycket i rallybilar, spec... volvo original, vet ej dock vad slutväx på dom bakaxlarna är big_smile


5 Inlägg
29 mars 2011
#4
om jaf fattade johannes persson rätt på sin 740 ble de ingen skillnad på när han satte bensin bakaxel på sin iaf:P vilket är rätt knepigt:P


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 mars 2011
#5
Vilken låda har du? En vanlig 940 varvar väl 2300-2500 i motorvägsfart, förutsatt att du har samma utväxling på lådan så måste ju bakaxeln skilja. 4an har ju i princip alltid 1:1 utväxling, vad varvar din bil på 4an i 70? 4an i 70 på en vanlig bensinare är väl ca 2200rpm om jag inte minns fel. Om din bil varvar mer än 2400 i 70 på 4an så är det bakaxeln som skiljer med största säkerhet.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

NeverSayNever
86 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#6
RD_87 skrev:
Vilken låda har du? En vanlig 940 varvar väl 2300-2500 i motorvägsfart, förutsatt att du har samma utväxling på lådan så måste ju bakaxeln skilja. 4an har ju i princip alltid 1:1 utväxling, vad varvar din bil på 4an i 70? 4an i 70 på en vanlig bensinare är väl ca 2200rpm om jag inte minns fel. Om din bil varvar mer än 2400 i 70 på 4an så är det bakaxeln som skiljer med största säkerhet.

Tack för svar, vet inte riktigt vad min varvar på 4a i 70 men kan ju kolla upp det, det sitter m90 lådan i min och jag tror med stor sannerlighet att den varvar 2400 i 70, tycker det borde gå och byta ut bakaxeln för att sänka varvet smile


NeverSayNever
86 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#7
Johnsson___ skrev:
om jaf fattade johannes persson rätt på sin 740 ble de ingen skillnad på när han satte bensin bakaxel på sin iaf:P vilket är rätt knepigt:P

Okej, pratade med jonatan om det och han sa också att det inte blev någon skillnad om man byter bakaxel, de han hade frågat hade gjort samma men utan resultat. Skulle tycka att med annan utväxling i bakaxeln skulle det bli mindre varv hmm


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 mars 2011
#8
Självklart sjunker varvet med rätt utväxling. Det handlar väl bara om att ta reda på vilken du har och byta till en som inte är samma? Du måste ju ha en riktig jävla traktoraxel på den där, provade just att mata in M90L2 och lite bakaxelgissningar i autopowers lathund.
Om man tex matar in 4,11 bakaxel så gör bilen 124km/h vid 3000rpm, kan det stämma?
I så fall kan man väl ta vilken axel som helst och sänka varvet, förstår precis varför rallyåkarna vill åt den axeln wink
Nu har inte jag utväxlingarna i huvudet men jag vet att Volvo har haft en axel med typ 3,30, när man matade in det istället skulle bilen göra 103km/h vid 2000rpm.
Bara att börja leta!  smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök