2575
Sök

Vill ha ideer tillvägagång sätt och tips!! 4" are i a stolpen 9-5

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 mars 2011
Vad som är bäst varierar, rent generellt så får man fram mer detaljer med on-axis montering, men en del element har en karaktär som är "på" och då kan det bli jobbigt, då är off-axis montering bättre. Vill man göra det enkelt för sig så riktar man högtalarna mot bilens mitten, då blir det halv on-axis för båda sidor. Testa även att rikta höger högtalare mot föraren och vänster högtalare mot passageraren.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 035 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
Det här med on och off axis har jag hört talas om och det är väl det jag är å fingrar på utan att veta att det hette så.

Men on axis är alltså rakt mot lyssnaren eller? Kan någon förklara? ( Jag vet att google finns)

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 mars 2011
Korrekt, on-axis är när elementen är riktade mot lyssnaren, off-axis är när dom är riktade åt annat håll och det montage som är vanligast.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

141 Inlägg
31 mars 2011
Ett tips eller start punkt kan vara att rikta vänster högtalare rakt emot höger B stolpe. Och tvärt om dvs Höger högtalare mot vänster B stolpe.

En 4" kan ju vara lite jobbig att jobba med eller framför allt jobbig att bygga en astolpe med en riktning och sedan slakta den och ändra vinkeln några grader. Du har endel jobb framför dig big_smile

I tex min V50 så var riktningen på mina diskanter nästan helt rätt om man riktade dom mot Bstolparna, resten löste jag med lite inställningar, dock 3"arn blev lite annorlunda vinkel på..

Mvh
Jacob "Jackoo" Sandström
Nöjd kund hos Waarwest.se & Blekingebilradio.se samt JAWS motorsport!

Sök