Litervolym för Baslåda?

Jolle87
27 december 2006 · 1 585 Inlägg

Hejsan har precis köpt hem 2st såna här basar!
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=822 … Row3Center

Typ:   Subwooferelement
Maxeffekt Watt:   1300 W / 380 W RMS
Högtalardiameter:   12 tum (25 cm)
Frekvensomfång:   18-2000 Hz
Känslighet dB:   89dB
Monteringsdjup mm:   Information saknas
FS:   24,8 Hz
Impedans:   4 Ohm
Membranmaterial:   Vakuumformad polypropen
Qts:   0,37
Vas:   86,7 Liter

Är det 86,7 liter stor låda man ska ha per bas? alltså 173liter stor låda då? det är ju skit stor låda i så fall eller? Tacksam för all hjälp jag kan få, Inte så bra på detta:P

mvh: Jonas

Senast redigerat av Jolle87 (27 december 2006)

octan
27 december 2006 · 372 Inlägg

Så stor låda behövs inte.  Ring till Sony. De borde veta.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren
Volkswagen New Beetle "Hellboy mkII" (2000)
Jolle87
27 december 2006 · 1 585 Inlägg

mjo men man ska kunna räkna ut det eller nått sånt:S men vet ej hur sen står det ju 86.7 liter så blev lite fundersam

carlK
27 december 2006 · 12 Inlägg

har inget svar på din fråga, men vill bara påpeka att dom basarna verkar najsa, ser snygga ut;)

Äger: Audi a4 1.8t .::.
silverbird
27 december 2006 · 666 Inlägg

men kan man inte ha de basarna i en slutenlåda, för på min bas så ska ja ha typ 50Liter i en portad låda och ynka 28 Liter om lådan är sluten

//Silver

Drönirettab
27 december 2006 · 21 761 Inlägg

Den basen passar faktiskt både i sluten och basreflex när man kikar på EBP-värdet. Ska kika lite i WinISD hur det ser ut i olika lådor.

LIVINL0UD
27 december 2006 · 1 582 Inlägg

Drönirettab skrev:
Den basen passar faktiskt både i sluten och basreflex när man kikar på EBP-värdet. Ska kika lite i WinISD hur det ser ut i olika lådor.

Jag lånar dig lite bara big_smile
Angående programmet WinISD, vart har du fixat det? Har letat men inte hittat någonstans, annars kanske du kan hjälpa mig att kolla lite när det gället mått på lådan? Kan skicka PM angående detta smile Mvh Pappi

Drönirettab
27 december 2006 · 21 761 Inlägg

Pappi skrev:
Jag lånar dig lite bara big_smile

Okej, jag skickar en räkning sen.

Kolla här: www.linearteam.dk.


Jolle87: Den basen borde kunna köras i sluten låda på runt 30 liter och dämpull i lådan.

Basens Vas-värde betyder inte att man ska ha en låda som är lika stor som detta värde.

Vas betyder ungefär "hur många liter luft som fjädrar lika mycket som konens upphängning", det i sin tur innebär att när man stoppar basen i ett slutet utrymme som är lika stort som Vas så ska basen teoretiskt kunna spela ner till sin egenresonans(Fs).

Jolle87
27 december 2006 · 1 585 Inlägg

okey tackar så mycket

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang