3052
Sök

Volvo t-gul, tomgång hög när bilen är kall!

7 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
Har konstig tomgång när bilen är kall! Kan få för sig att stanna ett par sekunder oftast vid 2500 varv sen sjunka och bli normal efter några sekunder! Så fort tempmätaren börjar röra sig och bilen börjar bli ljummen så är alltid tomgången bra igen! Kan det vara nån tempgivare eller något? FÖRSLAG?

8 255 Inlägg
31 mars 2011
Det är ett inprogrammerat beteende. Tanken är att katalysatorn ska tända fortare. Så det är precis som det ska vara och inget att oroa sig över.

7 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
Nä den har ju inte alltid varit så! Tomgång på 3000 varv ibland är ju inte normalt!

8 255 Inlägg
31 mars 2011
Den ska varva upp varje gång den startas kall. Men varvar den upp för mycket så får man ta och gå igenom och göra ren spjället, göra ren och smörja tomgångsmotorn och kolal om den drar tjuvluft.

7 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
Har gjort rent tomgångsmotorn nyss. När jag startar så ligger tomgången på 1000 varv men när jag varvar lite så "hänger" den sig på högt varv! Blir som sagt alltid bra igen så fort tempmätaren börjar röra på sig!

Trafikledare
563 Inlägg
31 mars 2011
albinsteiner skrev:
Har gjort rent tomgångsmotorn nyss. När jag startar så ligger tomgången på 1000 varv men när jag varvar lite så "hänger" den sig på högt varv! Blir som sagt alltid bra igen så fort tempmätaren börjar röra på sig!

Bry dig inte om den utan åk i den riktiga bilen istället..

lol

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Sök