3249
Sök

Lacka en äldre bil

26 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
Jag ska ta och lacka om min volvo 142 när värmen smyger sig in över landet.

Men grejen är att jag inte har några enorma krav på perfektion, tycker att många guider känns lite overkill med finishen. Någon buckla här och var får jag leva med.
Jag håller för tillfället på med att laga massa rostskador, när det är gjort hade jag tänkt börja med lackeringen.

visst behvöer jag inte slipa hela bilen plåtren? Det räcker väll med att gå över hela med 400 papper så snart all rost lagats? Sen blir det på med slipgrund. Behöver jag sedan grundfärg eller duger den lack som redan sitter på (ljusgrå)? Sedan blir det något lager färg följt av något lager klarlack.

jag hade tänkt göra arbetet i ett partytält som jag plastar in helt. Eventuellt kopplar jag en dieselkanon till det också så att det håller sig varmt och skönt.

Det jag funderar över är väll helt enkelt om det låter vettigt? Jag har som sagt inga enorma krav på finnishen.

Har haft problem med att hitta en kulör jag vill ha och en lämplig kod till den. Känns lite ohövligt att gå till en firma och titta på deras färgprover och sedan dra så jag undrar om det finns något ställe online man kan se kulörer och dess koder? Visst att bildskärmen kan förvränga resultaten men så noga är det inte.

Jag har tidigare lackat med en lackspruta jag gav ca 1000 :- för men den har varit en rent helvete att rengöra. Har varit mer eller mindre omöjligt att få bort all färg som finns i den, trots thinner mm. Finns det något smart sätt eller kan man köpa sprutan på biltema kanske?

rangerthefuhrer
2 april 2011
400 papper, sen rolla wink

Sök