3852
Sök

Dåligt ljud!!

52 Inlägg
27 december 2006
Trådstartare
Hej alla bilstereo fantaster!

Jag har aldrig haft några större problem med att koppla bilstereo i mina förra bilar, och fått bra ljud, har endast haft kombi innan och aldrig sedan.

Men min nya bil Saab 9-3 sportsedan -03 får jag inte till det, detta har jag kopplat in.
- Slutsteg 1 MDS Grand Prix GP3 2x360W
- Slutsteg 2 MDS Grand Prix GP2 2x150W
- MDS Baslåda med dubbla 12” ( Fanatic Digital 12"-basar 1400W max, 700WRMS)
- 6x9 högtalare i hatthyllan MDS Fanatic koaxial 400W
- 6,5” i dörrarna fram MUTANT  MT605XXXC Köpta på www.netonnet.se med diskanterna och delningsfiltert.
- Diskanter på instrumentpanelen .

Sen eftersom saab inte har lågnivå utgång i deras original stereo så kopplade jag in en högnivå/lågnivå omvandlare i original högtalare kablarna bak (kan det vara det som gör att ljudet blir dåligt?).

Jag har ett delningsfilter till MUTANT högtalarna/diskanterna.

Har kopplat på följande sätt:

6x9, dörrhögtalarna/diskanterna är kopplade till det lilla steget, baslådan kopplad till det stora steget

Själv tror jag det är något med baslådan, den är ganska ”mullrig” och när jag dra på volymen blir ljuder hel kasst, har provat fas vända kablarna.

Har ni några tips på vad jag kan göra för att det ska bli bättre?

Fredrik Holm

268 Inlägg
27 december 2006
En beskrivning av ljudet kanske hade varit på plats? "dåligt ljud" kan definieras på många sätt!
Det finns ju en mängd inställningar man kan göra, bas,diskant,fader,gain,basboost,cross-over osv.

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!

52 Inlägg
27 december 2006
Trådstartare
ja jag ska försöka, det låter "mullrigt" ingen riktig snärt i basen,utan bara muller,och det blir sämre ju högre man skruvar upp.

Fredrik Holm

268 Inlägg
27 december 2006
12" basar är väl inte kända för att vara snärtiga.
jag hade nog kompleterat 6x9orna med 8" eller 10" basar istället.
jag är ju ingen expert på just basar men pröva att "ratta" lite inställningar på slutsteget, jag satt säkert i 2 dar med det innan jag va nöjd!

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!

666 Inlägg
27 december 2006
är basen rätt inställd på steget?
om du har en sedan så kommer det inte in så mycket ljud, mest viberationer... du kan alltid dra upp portar genom hatthyllan för att få in mer dunk

//Silver

1 631 Inlägg
27 december 2006
korda skrev:
Sen eftersom saab inte har lågnivå utgång i deras original stereo så kopplade jag in en högnivå/lågnivå omvandlare i original högtalare kablarna bak (kan det vara det som gör att ljudet blir dåligt?).

Det är inte lätt att uppgradera stereon i de nyare SAAB:arna. Troligtvis är signalen du tagit redan filtrerad. Den saknar nog bas-frekvenserna...

För att ta reda på om det är stereon eller något annat som spökar så bör du göra följande:

- Koppla ur 6x9orna helt (vet inte hur du fått dit dem på ett 2-kanalsteg tillsammans med framsystemet)

- Ta en iPod eller liknande och koppla in som signalkälla istället för original cd-spelare. Den har full signal. Ställ volymen på ca 75% av max.

- Justera nu in gain och delningsfrekvenser på de båda stegen. Du bör få det att låta som du hoppas!

När du gjort ovanstående så berätta för oss hur det lät...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

52 Inlägg
27 december 2006
Trådstartare
- Ta en iPod eller liknande och koppla in som signalkälla istället för original cd-spelare. Den har full signal. Ställ volymen på ca 75% av max.

ok, jag ska köpa mig en ipod, men vart ska jag ta singnalen ifrån?,där är ingen lågnivå utgång.

Fredrik Holm

1 631 Inlägg
27 december 2006

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

52 Inlägg
27 december 2006
Trådstartare
men där är inga lågnivå utgångar på orginal bilstereon.

Fredrik Holm

914 Inlägg
28 december 2006
du kopplar in ipod/mp3 lr dylikt direkt till slutsteget funkar även att ta det direkt från en bärbar dator.

52 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
Ja fan va dum jag är,jag kan ju köra det från laptoppen, ja jag ska testa detta idag och återkommer med resultat.

Fredrik Holm

1 631 Inlägg
28 december 2006
Precis, poängen är att du INTE ska använda original-cdn i bilen när du testar.

// Gurra

559 Inlägg
28 december 2006
Nog går det att få till lite ljud t om i en saab.

Jag använde följande prylar till jobbar kompisens 9-3a
Framsystem Dls iridium 6.2
Bas Gas 12" ??
Gas fem kanaliga billiga steg 1995:- kostade det.
Orginal cd.

Följande inträffade när jag hämtade honom från tågstationen då han bor i Västerås och jag i Kumla.
Jag stängde av stereon och frågade hur han tyckte det lät innan
(som han tyckte lät bra) han sa bla bla bla.... då satte jag på stereon och basade lite för honom och det leendet sa allt såg ett atg ut som han skulle svälja huvudet.

Nu är det som så att grejerna förutom framsystemet är (billiga).

Summan av det hela, det går att få (bra) ljud ur även en saab.

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

Personbils tekniker
238 Inlägg
28 december 2006
jag köpte ochså den där baslådan från mds med det där steget.. och satte det i en 740 och ljudet vart skitkasst, vart ingen riktig bas.. :S så ag sålde ljudet.. Och köpte annat.. Sen dess har jag avrått alla från att köpa från mds.. skiit ljud!

3 295 Inlägg
28 december 2006
_740_power skrev:
jag köpte ochså den där baslådan från mds med det där steget.. och satte det i en 740 och ljudet vart skitkasst, vart ingen riktig bas.. :S så ag sålde ljudet.. Och köpte annat.. Sen dess har jag avrått alla från att köpa från mds.. skiit ljud!

Sluta med Pajkastningen mot olika märken..

1 631 Inlägg
28 december 2006
Putte1 skrev:
Summan av det hela, det går att få (bra) ljud ur även en saab.

Visst GÅR det, men är det den "nya" modellen av 9-3 så kan det vara rätt besvärligt att hitta lämplig signal.

En äldre 9-3 är däremot väldigt enkel att uppgradera.

// Gurra

Sök