Knape_V40 skrev:
så en så länga har ni kommit fram till. nej till civinco pnp. även utan pnp. men nu har det kommit upp link som ja tittat på. verkar trevligt för sitt pris. tänkte ta å ladda ner programvaran från nira å liknande så man kan testa att "mappa" innan jag väljer sprut. vilket är absolute enklast att mappa? vill ju gärna ha funktioner så när man lärt sig mappa så kan man börja använda dom;)
Att mappa är inte svårt men stressande. Du måste samtidigt läsa av och bedömma om värdena är rimliga för Lambda, EGT, mottryck, samtidigt som du har hörlurarp å dig och lyssnar efter spikningar. Samtidigt måste du bevaka oljetryck, oljetemp, vattentemp och ev andra temperaturer som är kritiska.
När du mappar kör du svep över hela registret och justerar löpande den parameter som är aktuell samtidigt som du bevakar oven nämnda värden så att du ligger rätt. Samtidigt som du håller bilen på vägen och håller ögon och öron öppna för ev haverier, läckage glapp och oljud etc.
Det är ingen del i sig som är svår, men det är stressigt att hinna med allt på en gång i början.
vilket sprut du väljer spelar mindre roll beträffande att mappa bränsletabellen... där det skiljer är när du skall få en jämn tomgång på en 1.8l motor med 1600cc spridare, justera acc-pumpen så lambda inte sticker vid plötsliga gaspådrag, att bilen inte rycker på motorvägen och att skrotet helt enkelt startar när det är både +30 och -25grader.
Att plocka fram toppeffekten tar "5minuter" resten tar livet ut i princip.
"Prisvärt" är alltid relativt, megasquirt för 1600kr som alltid rycker lite på farthållaren på motorvägen eller Nira för 15000kr som alltid fungerar perfekt. Vilket är mest prisvärt? beror heltk lart på applikationen enligt min mening