2631
Sök

Volvo 740 hackar sig fram ! snabba svar uppskattas

199 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#1
Blir galen på bilen min !

• Bilmodell
volvo 740, b230f

• Årsmodell
1988 (88A - har ej någon diagnosbox)

• Miltal
42000

• Modifikationer på bilen
original

• Hur yttrar sig felet?
bilen startar bra, går bra på tomgång och när man gasar, men sedan när man kör med den så hackar den, alltså typ som om man håller jämn gas, och stänger av tändningen i en halv sekund, sen slår på tändning igen. håller på så 3-4 gånger tills man kommer upp i höga varv, över ca: 3-4000 varv, då går den kanon bra. och en dag i skolan så startade den inte ens.. kollade då gnistan.. ingen gnista.. blev förbannad och testade en annan tänd modul. ingen gnista heller, testade en annan tändspole, inge gnista, satte tillbaka allt mitt gamla igen och vred på nyckeln, starta direkt. mysko.. vad är felet ?   någon som har någon aning ?

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
hände bara ibland förut, men nu senaste månaden är det permanent.. varje dag så håller bilen på så.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
bytt stift, kollat tändkablar, rengjort fördelaren (lite oxiderad på stift, men borttaget med kniv) , bytt btr, kollat lmm, båda bränsle pumparna och filter är bytta för ett halvår sen.

kom med förslag !! skänker snart bort bilen !

Bilen ska säljas. så snabba svar uppskattas

62 Inlägg
7 april 2011
#2
Första gissningen hamnar på bränslefiltret men då du tydligen redan bytt det så skulle alternativ
två i mitt fall bli att byta: Rotor, fördelarlock, tändkablar och även tändledningen som går mellan
fördelarlocket och tändspolen. Annars vetåfan...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 april 2011
#3
Hallgivare? Soppareläet är också en favorit men det borde inte påverka gnistan.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

199 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#4
Ullebubbe skrev:
Första gissningen hamnar på bränslefiltret men då du tydligen redan bytt det så skulle alternativ
två i mitt fall bli att byta: Rotor, fördelarlock, tändkablar och även tändledningen som går mellan
fördelarlocket och tändspolen. Annars vetåfan...

Okej, får kolla upp det.


Hallgivare? Soppareläet är också en favorit men det borde inte påverka gnistan.

har funderat på hallgivaren jag också.  men varför gav den bara gnista ibland då för ? ska testa med en helt annan fördelare med hallgivare ifrån en annan bil , är det samma som på 740-90 ? med samma motor?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 april 2011
#5
Hallgivare kan glappa, den bör passa i från en -90 men kolla nummret på fördelaren så vet du.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

199 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#6
RD_87 skrev:
Hallgivare kan glappa, den bör passa i från en -90 men kolla nummret på fördelaren så vet du.

Okej , visst är det lättast att byta hela fördelaren med hallgivaren ? har hört att den sitter nitad i fördelaren

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 april 2011
#7
kiorf skrev:
RD_87 skrev:
Hallgivare kan glappa, den bör passa i från en -90 men kolla nummret på fördelaren så vet du.

Okej , visst är det lättast att byta hela fördelaren med hallgivaren ? har hört att den sitter nitad i fördelaren

Jag minns inte, jag har bytt fördelare när det strulat 150:- på skroten smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

199 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#8
RD_87 skrev:
kiorf skrev:
RD_87 skrev:
Hallgivare kan glappa, den bör passa i från en -90 men kolla nummret på fördelaren så vet du.

Okej , visst är det lättast att byta hela fördelaren med hallgivaren ? har hört att den sitter nitad i fördelaren

Jag minns inte, jag har bytt fördelare när det strulat 150:- på skroten smile

okej , får åka på någon skrot och kolla om dom har någon smile borde dom ju ha... är det svårt att byta? jag har bara tagit bort locket på dom.. hur tar man bort hela fördelaren ?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 april 2011
#9
En m8 bult, du kan inte misslyckas. En kofot kan vara bra att ha eftersom dom jävlarna kan fastna rätt så ordenligt. Kan du justera tändning eller är du helt grön?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

199 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#10
RD_87 skrev:
En m8 bult, du kan inte misslyckas. En kofot kan vara bra att ha eftersom dom jävlarna kan fastna rätt så ordenligt. Kan du justera tändning eller är du helt grön?

Okej, går på fordonsprogrammet i sandviken så helt grön är jag inte, när man sätter in den nya fördelaren.. ska den sättas i på något speciellt sätt? justeras in eller något ? har nämligen aldrig skruvat med fördelare

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 april 2011
#11
Japp, det är skitnoga! Går du på fordon och har aldrig rört en fördelare?? Så säger dom att den svenska skolan suger tongue
Först börjar du med att nolla motorn, sen skruvar du ur fördelaren och sätter dit den nya exakt lika, för att sedan ställa in den ordentligt behöver du en stroboskoplampa.
Det bästa är om du kan få hjälp första gången.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

199 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#12
RD_87 skrev:
Japp, det är skitnoga! Går du på fordon och har aldrig rört en fördelare?? Så säger dom att den svenska skolan suger tongue
Först börjar du med att nolla motorn, sen skruvar du ur fördelaren och sätter dit den nya exakt lika, för att sedan ställa in den ordentligt behöver du en stroboskoplampa.
Det bästa är om du kan få hjälp första gången.

haha, men det mesta vi gör är typ bromsjobb, kopplingsbyten, kamremsbyten, service , osv..  okej, får ta hjälp av någon när jag gör det smile   och hoppas det är den jävlen som jävlas med mig -.-

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 april 2011
#13
Det är inte ett dugg svårt, bara ett helvete att förklar i text utan bilder. lycka till smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

199 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#14
RD_87 skrev:
Det är inte ett dugg svårt, bara ett helvete att förklar i text utan bilder. lycka till smile

om det nu inte skulle vara det som är problemet.. vad ska jag felsöka ?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 april 2011
#15
Känns ju som att du har gått igenom det mesta. Hallgivaren känns som nästa naturliga steg.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

199 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#16
RD_87 skrev:
Känns ju som att du har gått igenom det mesta. Hallgivaren känns som nästa naturliga steg.

Jo... ska även testa med ett par andra tändkablar som jag vet är bra.. har även hört att spjällägesgivaren brukar krångla ?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 april 2011
#17
kiorf skrev:
RD_87 skrev:
Känns ju som att du har gått igenom det mesta. Hallgivaren känns som nästa naturliga steg.

Jo... ska även testa med ett par andra tändkablar som jag vet är bra.. har även hört att spjällägesgivaren brukar krångla ?

Kan inte påstå att jag hört att spjällägesgivare brukar jävlas på Volvo, jag har bytt på BMW men aldrig på Volvo. Det betyder såklart inte att den inte kan paja på Volvo men nåt standardfel är det inte vad jag vet.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

199 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
#18
RD_87 skrev:
kiorf skrev:
RD_87 skrev:
Känns ju som att du har gått igenom det mesta. Hallgivaren känns som nästa naturliga steg.

Jo... ska även testa med ett par andra tändkablar som jag vet är bra.. har även hört att spjällägesgivaren brukar krångla ?

Kan inte påstå att jag hört att spjällägesgivare brukar jävlas på Volvo, jag har bytt på BMW men aldrig på Volvo. Det betyder såklart inte att den inte kan paja på Volvo men nåt standardfel är det inte vad jag vet.

'

Okej smile


Sök