10 april 2011
Trådstartare
Hej!
Bilen är en Volvo 740-88 med B230K motor och den har gått ~23000 mil nu. Motorn är inte modifierad på något sätt. När jag fick den va den ganska risig, men har fått rätt på dom flesta problem och har lösningar på resterande (hoppas jag!) förutom 1.
Vid tomgång ser och känner man att motorn skaker ganska mycket, og tomgången pendlar lite (650-850RPM, bättre nu när autochoken inte lever sitt eget liv längre) - verkar som den miständer på något sätt. En kompis har mätt spänningen på tändkablerna med ett tånginstrument jag inte uppfattade namnet på, och 2, 3 & 4 ger väldigt fina och jämna värden. 1:an pendlar väldigt mycket och det ser ut som den missar tänding ganska ofta, flera gånger på ett 5 sekunders intervall.
Miständing känns även när jag kör med bilen, men det går hyffsat bra ändå. Det är bara när jag håller stilla vid tomgång att det känns som tänderna ska ramla ut.
Än så länge har jag försökt följande:
- Ny rotor och fördelare
- Nya tändkabler. Har även testat andra med samma resultat
- Nya stift
- Gjort tändinställning så bra jag kunde med pendlande tomgång, 15 grader
Inget har hjälpt, och jag begriper det inte. Om spänningen på 3 tändkabler är bra borde det logisk sett bara va fördelaren som kan va felkälla, men nej. Om någon har några tips på felsökning / möjliga felkällor, skulle jag va evig taksam om ni skrev dom här. :-)
Tack i förhand