3239
Sök

Motor problem volvo 850 t5-95

17 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
Hej! tänkte kolla om det är någon som vet vad det är för fel på min motor?
Det kommer dåva knackningar från den har bytt ramlager och vevlager men den fortsätter att ticka (knacka) lika dant. Låter som att det skulle va ett metal mot metal ljud nästan. Såg inga skador på varken vev eller i cylindrarna så skulle va tacksam för lite tips på vad det kan vara då som låter om den?

MVH: Andreas

272 Inlägg
28 december 2006
Inga krökta vevstakar? Då knackar det nämnligen!

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!

17 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
nja tror inte det iaf men visst borde kanske ha mätt upp dom med ett instrument lr något. Det lusta var det att jag inte hade kört hårt med bilen när det hände för den lät som vanligt när jag stängde av den men knackade 2 dagar senare när jag startade upp den igen. borde inte cylindrarna få stryk då också för kolvens läge skulle väll ändras isf?

17 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
Hur mycket bör original stakarna hålla för? har steg 3 i den så den laddar 1.3 men det borde dom väll hålla för?

272 Inlägg
28 december 2006
Autotech säger 1,2bar med originalstakar, allt över så är man ute på tunn is. Är de inte krökta mkt så behöver inte foderna ta stryk.

17 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
Tar stakarna i blocket då menar du eller? Vart kan man köpa nya stakar för ett rimligt pris om det nu är stakarna som har blivit krökta? kollade på Autotech men är inte sugen på att lägga 12-13000 på nya smidda stakar nämligen.

272 Inlägg
28 december 2006
http://www.stenparnermotor.se/ har billiga smidda stakar till 850. Skall även finnas nått annat företag.. x3m-nått som säljer liknande. Tror det är smidda stakar från kina typ, men de håller!

SPM hade utförsäljning av stakar till 850 för 500kr/st för några månader sen.. vet inte om nya kommit in! Men antagligen har dem det smile

Edit: Precis på samma sekund som Christian big_smile
Senast redigerat av t5jip (28 december 2006)

4 822 Inlägg
28 december 2006
Kröker man stakarna så tar dom i när dom vänder i nedre dödläge.
Finns ett bra alternativ på www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=42

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Klubbmannen
29 december 2006
Ventiltryckare kan knacka på tämligen bra om dom inte är 100%-iga. Vill minnas att jag läst att tryckarna är ett typiskt problem på din bil.

Har man renoverat motorn och startar den för första gången kan tryckarna slamra nåt hemskt innan de dragit åt sig tillräckligt med olja. Kan röra sig om slammer i upp till en timmes tid. Kanske längre.

För min tog det 45 minuter att tystna. Jag hade helt ställt in mig på att jag hade glömt skruva åt ett vevlager ordentligt. Så var inte fallet, som tur var.
Senast redigerat av Klubbmannen (29 december 2006)

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 december 2006
Klubbmannen skrev:
Ventiltryckare kan knacka på tämligen bra om dom inte är 100%-iga. Vill minnas att jag läst att tryckarna är ett typiskt problem på din bil.

Har man renoverat motorn och startar den för första gången kan tryckarna slamra nåt hemskt innan de dragit åt sig tillräckligt med olja. Kan röra sig om slammer i upp till en timmes tid. Kanske längre.

För min tog det 45 minuter att tystna. Jag hade helt ställt in mig på att jag hade glömt skruva åt ett vevlager ordentligt. Så var inte fallet, som tur var.

håller med ...är dom utan olja eller har tappat oljetrycket så kan bilen går riktigt illa eller så går den inte alls men massa oljud gör dom garanterat!

17 Inlägg
29 december 2006
Trådstartare
Det som är lite lustigt är att det inte knackar något när jag kör den på startmotorn utan bara när den är igång. borde den inte knacka när man kör den på startmotorn också om det tex skulle va  vevstakarna som är krökta?

Servicetekniker
235 Inlägg
30 december 2006
Om stackarna är krökte så brukar det låta ganska mycket när man stänger av motorn att det raslar till lite extra.

Team Chevy740

67 Inlägg
30 december 2006
dra runt motor för hand o känn om det nyper

17 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
Det varken nyper eller låter något när man drar den för hand eller kör den på starten. körde den på startmotorn när den var ur bilen för att höra bättre men gick så himmla fint då. Tycker att det borde ha hörts på startmorn också nämligen men det låter ju bara när den är igång så det är ju det som gör det så svårt. vet inte om det är för att det blir mer belastning eller något då? Kanske inte är stakarna men vad kan det annars vara? Känns surt att riva allt igen och så visar det sig att det inte är stakarna som är felet?

67 Inlägg
30 december 2006
det e bara o riva i sär

18 Inlägg
30 december 2006
själv e ja 99% säker på att de e ventil tryckarna  man kan pröva lägga dom i ett avfettnings bad men kan even få byta dom  ja köpte 16 nya till mi opel vectra de gick på 1200 har ja för mig  lycka till

4 822 Inlägg
30 december 2006
Kollade du om tryckarna var OK innan du monterade ihop den?
Du kollar dom enklast genom att känna på dom för hand genom att försöka trycka ihop den, dom ska vara hårda och det ska inte gå att trycka ihop dom för hand.
Jag gav 1175:- för en sats om 20st som volvo anställd, skulla man köpa dom löst gå skulle dom gå på 2025:-

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök