Tjena, har lite frågor angående ett eventuellt bilköp...
Fråga 1. Är det värt att köpa en 850GLT Som är framhjulsdriven eller ska jag satsa på en 740/940/945/745, är det roligare att köra då? Detta kommer bli min första bil!
Fråga 2. Går det att installera en Turbo i GLT modellerna? Är det för dem mer erfarna eller finns guider osv på internet, att läsa?
Fråga 3. Bilen har några fel, då undrar jag är dessa felen enkla att laga? Jag har tillgång till dem flesta verktygen som behövs, även en morfar som varit bilmekaniker i över 40år!
-Byta båda bromslangarna fram, båda sidor
-Sätta på slangen till vevhusventilationen. Den hade visst hoppat av.
-Justera handbromsen.
-Byta oljdetrågspackningen.
-Byta bränslepumpen.
-Och sist, spänna bulten till den högra spindelleden.
Dessa felen hade den fått på besiktningen! Så är detta något enkelt att laga, och vad tror ni att kostnaderna blir? Behöver inte vara Volvo original reservdelar utan så bra, billiga som möjligt! Så vad skulle ni säga blir den ungefärliga kostnaden för att få bilen körklar?
Fråga 4. Vad kostar försäkringen / skatten på dessa bilar? Ni som har en 850GLT -92 kan väl säga vad ni betalar för den, har inte lust att kontakt försärkrings bolag osv osv, för att få detta uppkollat, ÄN!
Fråga 5. Om jag får för mig att långt framöver byta till en T5 motor, är det enkelt att sätta i, delvis att jag inte behöver svetsa nya fästen osv? Utan dem finns redan där? Tror dock inte att jag ger mig på att byta motor, men kanske man vet ju aldrig. Lika bra att fråga
![smile](img/smilies/smile.png)
Fråga 6. Om jag vill trimma en sån här bil, vad bör jag göra/ köpa för att få mer effekt i den? Helst inget trimm som kostar lika mycket som bilen... utan billiga trim delar, så man får upp effekten lite.
Tacksam för svar, ursäkta men är ny inom bilar och andra fordon. Som jag sa så får jag hjälp av en som varit mekaniker i över 40år, så kunskapen på att skruva kommer nog inte vara något större problem!
Ni som kör / har kört en 850 GLT kan gärna säga vad ni tycker är bra och dåligt med bilen
Mvh Fredde!