4219
Sök

740 b230ft bytt motor

47 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#1
Hejsan har bytt motor i min 740, hade en exakt likadan skiljer bara lite på åren och insuget.
Motorn går ojämnt och ligger på 1100 varv plockat av och rengjort tomgångsmotorn, testat köra den i nödläge "lmm av" ingenting har funkat fått upp lite felmeddelande se nedan

Lastsignal
Motortempsignal
Lambdasinal för mager
Styrenhet
Spjällkontakt tomgångsläge


Några tips? skiljer 2 år på denna och den gamla motorn så de ska ju vara samma box
Senast redigerat av Klantost (17 april 2011)

Bärs!
3 456 Inlägg
17 april 2011
#2
Låter som du vickat i en B230FT från -87/88'a i en 940T med 2.4 typ?

Edit:
Klantost skrev:
skiljer 2 år på denna och den gamla motorn så de ska ju vara samma box

Absolut inte, det beror ju på om motorn kommer från en 88'a och ska i en 90'a, då är det ju olika styrsystem tex.

Klantost skrev:
skiljer bara lite på åren och insuget.

Vad skiljer? Alla B230ET/FT/FK har ju samma insug?
Senast redigerat av Aga_Diff (17 april 2011)

Garaget.org peakade 2008.

47 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#3
gamla motorn var från 95 den nya är från 97 samma sprut på det åren så de är lugnt, man vill ju ha oljekylda kolvar wink därför tar man fina motorer. Men vore fint om man kunde få några tips

Bärs!
3 456 Inlägg
17 april 2011
#4
Okejokej, då är jag med..

Du har inte gjort det "klassiska" misstaget att sätta kontaktstycket till tempgivaren på knacksensorn lr kallstartspridaren eller tvärtom?

Garaget.org peakade 2008.

47 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#5
Kan vara möjligt tongue jag har inget elschema på grejerna så ja vettefan va som ska vart till hundra procent...

47 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#6
insuget är inte desamma de nya har i har inte kallstartsprut men de hade de gamla? annorlunda styrboxar då?

Bärs!
3 456 Inlägg
17 april 2011
#7
Ehm, ja, det "ska" set väll vara..
Har för mig LH2.4 har kallstartspridare och det har inte 2.2... isf har du fel tempgivare i förhållande till motorstyrning.

Garaget.org peakade 2008.

47 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#8
hmm fan vad jag hatar mac just nu o skriva på tongue men om jag lyfter över de till den nya motorn för jag kör ju på gamla elen så bör ju  de fungera? de är ju bara tre st o byta ut under insuget

Bärs!
3 456 Inlägg
17 april 2011
#9
Flytta över alla givare och insug från den gamla till den nya så löser det sig nog ska du se.. wink

Garaget.org peakade 2008.

47 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#10
måste jag flytta över hela insuget :o usch sad de är inte lika bra skick som de nya ja köpte attans bananer ska väl egentligen inte göra skillnad med insuget ända som är ju att man har kallstartsprut? hmm men givarna kan jag förstå kan ju skilja åt för åren

47 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#11
testade kolla kablarna men inget hjälpte hmm fel styrenhet får ja fortfarande upp så han går ju fett ojämnt att byta insuget ändrar ju inte motorns styrenhet väl?

Bärs!
3 456 Inlägg
17 april 2011
#12
Klantost skrev:
testade kolla kablarna men inget hjälpte hmm fel styrenhet får ja fortfarande upp så han går ju fett ojämnt att byta insuget ändrar ju inte motorns styrenhet väl?

Nää, skit i att byta insug sålänge, börja med att sätta i rätt givare.

Garaget.org peakade 2008.

47 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#13
Allt ska vara rätt kopplat men måste jag göra så att jag flyttar över dem gamla givarna eller är det sak samma? borde ju inte spela någon roll kan man tycka men. eller kan det bero på om dem är sletna och fungerar inte? dem andra felkoderna hör dem samman med det här?


Sök