3062
Sök

Vad för bil för 20 000kr?

308 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
Hej, har inte en aning om detta är fel forum jag skriver i nu, men hittade inget mer passande då jag ser det som "frågor om styling".

Sålde idag min bil pga att det var för mycket fel på den, och har nu 20 000 att köpa en ny bil för.
Skulle ni kunna ge mig ett par råd hur jag får en bra/fin/fungerande bil för dem pengarna? Menar inte att jag ska ha en Audi A4 -11 direkt men, ni förstår mitt tänk.

Är det mer värt att köpa en Volva för ca 10-15k och lägga ner en 5-10k på den? eller vad kan man få för 20 000? Är ganska så ny med bilar och har ingen som kan hjälpa mig eller ge mig råd, så jag hoppas att ni tar och ger mig lite goda råd :-)!

MVH Mathias

German Engineering
9 083 Inlägg
17 april 2011
Bakhjulsdrift: BMW

Fyrhjulsdrift: Audi

wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

308 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
CarpeDiem skrev:
Bakhjulsdrift: BMW

Fyrhjulsdrift: Audi

wink

Liite mer specifikt tack big_smile

German Engineering
9 083 Inlägg
17 april 2011

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

SÄNK MER!
389 Inlägg
17 april 2011
beror ju på vad du är ute efter. tex bensinsnål, snygg, rolig att köra, lätt att styla.

308 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare

Båda verkade vara riktigt fina!

Men vad ska man kolla på när man köper en bil =/?

308 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
dahlens skrev:
beror ju på vad du är ute efter. tex bensinsnål, snygg, rolig att köra, lätt att styla.

Antingen Snygg, Bra ljud, eller Rolig att köra/turbo som är lätt att styla själv. sen skiter jag typ i resten : D bara den håller ett tag haha!

308 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_e36 … 11&w=1

Denna verkar jag vara lite sugen på?
Vad tror ni? Vad ska jag kolla på om jag går och kikar på den?
Jätte tacksam för svar.

3 292 Inlägg
17 april 2011
Vill du kunna ta dig fram bra och säkert på vintern så är det bara 4x4 eller framhjulsdrift som gäller, bakhjulsdrift suger fett på vintern om du inte vill sladda dig igenom hela vintern till säga.

Beror lite på om du tänker på bränsleförbrukning åxå.. kan ju vara roligt om man har råd att åka i bilen man köper åxå.. med tanke på dagens bensinpriser så är ju inte nån BMW 325 att tänka på ur ekonomisk synpunkt..

Kör du mycket så ju diesel ett alternativ, dom går avsevärt mycket billigare än bensinare och är oftast mycket billigare att serva när det kommer till stor service, en diesel har ju inte en massa tändstift, tändkablar, fördelare och massa sånt skit.. alltså är det mycket mindre på en dieselbil som kan jävlas.

När man pratar bil idag så är det tyvärr så att 20k inte ens är växelpengar.. fast man kan få en rätt snygg och fin bil för dom pengarna..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

653 Inlägg
17 april 2011
TexaL skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_e36_325I_32998605.htm?ca=11&w=1

Denna verkar jag vara lite sugen på?
Vad tror ni? Vad ska jag kolla på om jag går och kikar på den?
Jätte tacksam för svar.

Kan starkt rekomendera en Bmw e36 325i!
Snygga, roliga att köra och ganska bensinsnål för sin effekt. Min snittar 0,9l/mil och då gasas det friskt! kör man långt så går de ner runt 0,7-0,8l/mil. Och bmw är riktigt billiga i reservdelar, bara massa myter om att dom är dyra!

Kolla: www.autopower.se för bra och detaljerad info om vad du ska kolla extra noga på vid köp.

Smoke tires not drugs

426 Inlägg
18 april 2011
Danne_1977 skrev:
Vill du kunna ta dig fram bra och säkert på vintern så är det bara 4x4 eller framhjulsdrift som gäller, bakhjulsdrift suger fett på vintern om du inte vill sladda dig igenom hela vintern till säga.

Vet inte hur du kör men är inga problem att köra bakhjulsdrift på vintern, om man kan köra bil dvs... Det är bara ett annat körsätt som gäller! Till TS: en bakjhulsdriven bmw är inga problem att köra på vintern, man lär sig allt i sinom tid smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

253 Inlägg
18 april 2011
Felplacerad skrev:
Amstaff skrev:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Audi_S4_Avant_2_2T_33129457.htm?ca=2&w=1

Finns inte roligare för dom pengarna wink

20 år gammal obesiktigad 300hästars långmils audi turbo, får ångest av bara tanken lol

Går nog igenom UA ändå wink milen är inga problem sålänge bilen är skött.
Fast det är klart det ju bättre att betala 40 för en besiktad.

Tror inte grabben vill ha nån trist jävla svensson familjebil som volvo 850 är, halva befolkningen kör dom ju för att inte tala om dom som hänger massa R emblem på sina bilar för att sedan bli dragna vid rödljusen av mormor85 i sin Mazda 626 bara för att dom snålade och köpte felhjulsdrift o sugmotor.

Och vem vill ha en bil som finns överfyllt av på skroten? Det är ju bara ett tecken haha

Hur många höjer ögonbrynen när du kommer i en Volvo 940/850 i jämförelse med en S4 ? roll

Volvo 850: http://m.youtube.com/index?desktop_uri= … N4o8TERuoY

Audi S4: http://m.youtube.com/index?desktop_uri= … Htp3oS7JZU
Senast redigerat av Amstaff (18 april 2011)

253 Inlägg
18 april 2011
Felplacerad skrev:
Amstaff skrev:
Felplacerad skrev:

20 år gammal obesiktigad 300hästars långmils audi turbo, får ångest av bara tanken lol

Går nog igenom UA ändå wink milen är inga problem sålänge bilen är skött.

Tror inte grabben vill ha nån trist jävla svensson familjebil som volvo 850 är, halva befolkningen kör dom ju för att inte tala om dom som hänger massa R emblem på sina bilar för att sedan bli dragna vid rödljusen av mormor85 i sin Mazda 626 bara för att dom snålade och köpte felhjulsdrift o sugmotor.

Och vem vill ha en bil som finns överfyllt av på skroten? Det är ju bara ett tecken haha

Hur många höjer ögonbrynen när du kommer i en Volvo 940/850 i jämförelse med en S4 ? roll

Att halva befolkningen kör dom måste ju tyda på att det är bra bilar.
Felhjulsdrift och sugmotor som du kallar det är en smaksak och alla är inte ute efter snabba bilar.
Framhjulsdrivna bilar har många fördelar jämfört med bakhjulsdrift te.x.

Det står många 800 serie på skroten för att det är en gammal bil som halva befolkningen kör/kört som du själv skrev längre upp.

Sen tror jag inte någon höjer ögonbrynen åt en bil i 20k klassen.

Det mogna och logiska valet är att hitta en problemfri bil. Inte att hitta någon pimpad turbokärra.

Menar inte att vara otrevlig på något vis om det kan verka så smile

Min första Supra gav jag 22.000:-, den verkar ju höja ögonbryn?

Det är inte priset som avgör höjning av ögonbryn, det är val av bil och hur fräsch den är.

Folk höjde ju ögonbrynet åt en turbomatad Uno förra året, vad kostar en Uno?

253 Inlägg
18 april 2011
Felplacerad skrev:
Amstaff skrev:
Felplacerad skrev:

Att halva befolkningen kör dom måste ju tyda på att det är bra bilar.
Felhjulsdrift och sugmotor som du kallar det är en smaksak och alla är inte ute efter snabba bilar.
Framhjulsdrivna bilar har många fördelar jämfört med bakhjulsdrift te.x.

Det står många 800 serie på skroten för att det är en gammal bil som halva befolkningen kör/kört som du själv skrev längre upp.

Sen tror jag inte någon höjer ögonbrynen åt en bil i 20k klassen.

Det mogna och logiska valet är att hitta en problemfri bil. Inte att hitta någon pimpad turbokärra.

Menar inte att vara otrevlig på något vis om det kan verka så smile

Min första Supra gav jag 22.000:-, den verkar ju höja ögonbryn?

Det är inte priset som avgör höjning av ögonbryn, det är val av bil och hur fräsch den är.

Folk höjde ju ögonbrynet åt en turbomatad Uno förra året, vad kostar en Uno?

Men jag tycker att det är väldigt off-topic. Om han hade letat efter en lekbil hade det varit aktuellt.
Nu står det att han är ny på bilar och letar efter en fin/fungerande bil för 20.000:-
Jag tycker inte det är bra att locka in nybörjare på att köpa gamla turbobilar.
Men nu känns det som att vi börjar gå väldigt off-topic båda två här så skit samma smile

We'll have to agree to disagree

Han skrev "Antingen Snygg, Bra ljud, eller Rolig att köra/turbo som är lätt att styla själv. sen skiter jag typ i resten"

En Audi S4 är inte offtopic då, däremot är en gammal Volvo 850 det big_smile

1 653 Inlägg
18 april 2011
Jag anser att det är smått korkat att köpa en motorstark turbobil som gått långt, om man precis sålt en bil för att den hade för många fel. För det tolkar jag som att du inte orkar/har lust att mecka med bilen utan bara vrida om nyckeln och köra, eller?
Det går självklart att göra fynd för 20K, men köper man turbo för dom pengarna så får man kallt räkna med att det kan bli en hel del skruvandes och pengaflöde för att den ska fungera som man behagar.

S4 i all ära, kul bilar, men det fins nog vettigare bilar för dom pengarna om bilen ska brukas till vardags.
En volvo 5a låter och går rätt gött även om det "bara" är en 20V GLT smile

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

709 Inlägg
19 april 2011
annars får du en väldigt fin audi 100tq för 20.000  Brukar kosta 10-15 i inköp och kanske en tusen lapp för att få den att komma upp i 230hk.  Visst, gamla turbo långmilare är alltid en risk.   min har dock precis slagit över på 30k mil och inga problem hitills (kört på 1,5bar ladd ett antal tusen mil)

Köper du 88B eller årsmodellerna över får du dessutom väldigt trevlig inredning.

Fast, utseendet är väl inte mycket att hurra över.

709 Inlägg
19 april 2011
då var de 2,8an du hade. Definitivt trevliga motorer som går att få ut mer effekt ur (strypt insug orginal)

709 Inlägg
19 april 2011
nu ska jag inte gå in på nånting jag är helt säker på, men har för mej de räckte med att slipa upp insuget. 
Skulle ge närmare 190-200hästar med nya spridare

Sök