3636
Sök

Köpte baslåda &steg & högtalare. ljudet är fortfarande skit!

63 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
på min v40 så monterade jag igår grejor jag köpte härifrån:
http://i53.tinypic.com/1zea2w8.png
12" bas
2x dörrhögtalare 6" nypris 1200SEK
slutsteg jbl, nyrpris 1600 kr
kablage ingår

montering är för tillfället så här:
stereo: kass stereo gammal som fan.
en RCA kabel kommer från stereo till steget.
2xhögtalare JBL (2x600W RMS) är kopplade till samma kontakter som baslådans kontakter i slutsteget.
2x volvo original högtalade är monterade på sido dörrarna.
2x volvo original små högtalare är monterade på dashboard under vindrutan. dem låter bara gzzzzzz gzzzz. inte mer.

hursomhelst alla högtalare och bas låter men ljudet är dålig.

köpte allt för 2000 kr. killen monterade allt. och när jag hörde basljudet så sa jag bara JA jag köper dem!
men efter en dag nu, när jag verkligen lyssnar på musiken så är det skit! Det är bara baslådan som gör boooommmm booooooom. Alltså jag hör inte en REN och CLEAN musik som man hör på en omodifierad AUDI A4 2005 t.ex.

Jag vill ha biljud som dem nya audi bilarna är det så svårt?

då tänker jag köpa en stereo. betalar inte mer än ett tusen kr.
vilken av dem ska jag köpa?
http://www.autohifi.se/?category_id=163 … KDC-4051UR
http://www.autohifi.se/?category_id=163 … DX-GT540UI

Min kompis sa att min stereo är kass. kan det stämma? spelar stereon så stor roll? några tips?

Tack
Senast redigerat av alexandergre (21 april 2011)

6 851 Inlägg
21 april 2011
Kenwood maskinen är bättre valet av de två.

Hur menar du att högtalarna är kopplade? Sitter dem på steget samtidigt som baslådan är kopplad till steget?
Om det är det sistnämda, så har du felet där.
Slutsteget sk ENBART driva baslådan.

63 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Kenwood maskinen är bättre valet av de två.

Hur menar du att högtalarna är kopplade? Sitter dem på steget samtidigt som baslådan är kopplad till steget?
Om det är det sistnämda, så har du felet där.
Slutsteget sk ENBART driva baslådan.

varför är den bättre då?

japp! två högtalade och basen är kopplade till samma "hål" så att säga!
men jag kopplade de 2 JBL högtalaren idag direkt till stereon istället för volvos original högtalare. samma problem var det! sad

alltså en fråga:
Hur ska jag kunna uppnå samma ljudkvalité som finns i nya bilar (audi, volvo etc)[ej äldre modeller av 2005].
Behöver jag en baslåda?
behöver jag slutsteg?

efter mycket läsning hit å dit så tror jag att det enda jag behöver för att uppnå den ljudkvalla som jag vill ha, är bara bra högtalare och bra stereo. stämmer det?
Senast redigerat av alexandergre (21 april 2011)

3 466 Inlägg
21 april 2011
Stereon är självklart det absolut viktigaste i hela systemet.. Det är ju den som "tillverkar" ljudet och är det dåligt redan från stereon så blir de ju dåligt i hela systemet.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

DLS
1 147 Inlägg
21 april 2011
Håller med "micke". Börjar man bygga ett hus snett så kommer det aldrig bli bra. Skaffa en riktig maskin som ger fin signal till steget så den har något vettigt att jobba med.

"Hur ska jag kunna uppnå samma ljudkvalité som finns i nya bilar (audi, volvo etc)[ej äldre modeller av 2005]."

Lite intressant fråga faktiskt. Min svärmor har en audi a5 -10 och visst är det hifi på låga nivåer. Men att säga att det låter bra när volymer vrids upp vill jag inte påstå precis.

När jag kopplade ur mina originalhögtalare ur BMW´n så kände man att bara vikten mellan de jag satte in då och de jag plockade ur var enorm. Jag tror att det är monteringen som skiljer åt i dessa fall. Original kräver ingen hög montering (mina var monterade i dörrens papp..) medans en bra högtalare med mer tyngd kräver mer för att prestera optimalt.
Senast redigerat av huntelaar (21 april 2011)

274 Inlägg
21 april 2011
Bra ljud e en hel del grejer som då skall klaffa med varandra. En bra stereo är prio 1. Bra högtalare  ev ett bra steg är att föredra.Som talare inna  skrivit man börjar ju inte med ett tak på ett hus o sen går nedåt.wink

4 693 Inlägg
21 april 2011
Du kan ju inte koppla framsystemet och basen på samma kanal på steget...

Booyakasha!

1 400 Inlägg
22 april 2011
Mitt tips till bättre ljud :

1: ny stereo
2: köp ett monosteg till basen
3: använd ditt nuvarande steg till framsystemet
4:Läs på och lär dig lite mera innan du börjar med steg ett.

Som du har kopplat nu så låter det skit och slutsteget kommer snart att brinna.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

21 761 Inlägg
22 april 2011
alexandergre skrev:
stereo: kass stereo gammal som fan.

Min kompis sa att min stereo är kass. kan det stämma? spelar stereon så stor roll?

Du skriver själv att stereon är kass och gammal, då har du redan svarat på din egen fråga. Precis som andra också skriver, stereon är viktig.

alexandergre skrev:
2xhögtalare JBL (2x600W RMS) är kopplade till samma kontakter som baslådans kontakter i slutsteget.

Vad heter de, modellnamn?
Vilket modellnamn har ditt slutsteg?
Hur har du ställt in stegets delningsfilter?

Håller med de andra, det blir inte bra att koppla vanliga högtalare på samma utgångar som baslådan. Nu har jag iof inte lyssnat på just dessa grejor, dvs baslåda och högtalare från JBL, men det bör gå att få ganska hyfsat ljud om de monteras rätt och att sakerna ställs in på rätt sätt. smile

1 400 Inlägg
22 april 2011
Slutsteget som TS har är ett litet 2-kanals steg som jbl har,
Det är stabilt i 2 Ohm i stereo.
2x40 wrms @4Ohm
2x60 wrms@ 2Ohm

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

21 761 Inlägg
22 april 2011
Jo, det ser ju ut som GT5-serien men jag var inte helt säker. Verkar bara finnas ett tvåkanals steg i den serien. smile

Jag misstänker att stegets delningsfilter är inställt på "HP" med tanke på att de vanliga högtalarna tidigare var kopplade där, det skulle i så fall förklara varför det fortfarande låter illa fastän han har kopplat högtalarna till stereron.
Senast redigerat av Drönirettab (22 april 2011)

38 Inlägg
24 april 2011
Drönirettab skrev:
Jo, det ser ju ut som GT5-serien men jag var inte helt säker. Verkar bara finnas ett tvåkanals steg i den serien. smile

Jag misstänker att stegets delningsfilter är inställt på "HP" med tanke på att de vanliga högtalarna tidigare var kopplade där, det skulle i så fall förklara varför det fortfarande låter illa fastän han har kopplat högtalarna till stereron.

tror snarare filtert är urkopplat och basboosten är maxad då han sa att han hade ett jävla tryck i basen o resten låter skit. och nu är högtalarna fuckade...
Senast redigerat av TiAMO (24 april 2011)

9 Inlägg
24 april 2011
Kan bara kommentera Audi A4 bilstereo. Själv tycker jag den är usel i sitt grundutförande, dvs Concert etc. Huvudenheten är korrigerad för att förstärkare och högtalare inte är på topp, dvs utnivån är olika med olika volym samt frekvensgång. Det är omöjligt att sätta in nya förstärkare och högtalare utan att byta huvudenheten. Jag hade tänkt använda originalradion till min Audi men efter att ha mätt frekvensgången vid olika volyminställningar gav jag upp.

Om det är samma problem på V40 vet jag inte ... men det kan vara så om det är en originalradio.

Låter det skit - prova att köpa en begagnad huvudenhet. Jag har  själv haft en Sony CDX MP40 vilken jag kan rekommendera. Det finns några stycken på eBay för små pengar ...

Sök