Vilken motor gäller det? Är det brytare eller brytarlöst?
Tändspolen kan vara en orsak, ibland kan det bli glapp eller kortis inuti när spolen har blivit varm (kommit upp i drifttemperatur alltså). Har bilen brytarsystem så kan en dålig kondensator ge liknande symptom eftersom gnistorna kommer ojämnt, men fel avstånd på brytarna gör också att motorn kan gå illa.
Tändspolen kan man göra några mätningar på, men då är det bra att veta vilken motor det gäller och om bilen har förkopplingsmotstånd.
Du kan göra två resistansmätningar i spolens lindningar. Det finns två lindningar, primärlindning (stift 1 och 15, där matningskablarna sitter) och sekundärlindning (mitten, där tändkabeln sitter). Vid primärmätningen sätts mätpinnarna på stift 1 och 15. Vid sekundärmätningen sätts en pinne på antingen stift 1 eller 15, den andra pinnen sätts i mittenuttaget på spolen (där tändkabeln sitter).
Resistansen i primärlindningen bör vara 1,8-2 Ohm (enligt Haynes bok). Resistansen i sekundärlindningen bör vara 8-10 kOhm (enligt Haynes bok).
Men även om dessa mätningar visar att spolen är bra så kan den ändå vara i dåligt skick pga att mätningarna görs vid "kall" spole.
Senast redigerat av Drönirettab (19 februari 2011)