3611
Sök

Fel på tändspole volvo 240

14 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#1
Kan det vara fel på en tändspole om bilen startar å går men går ojämt och misständer? hmm

Ska det vara viss värden/ström i en tändspole? hmm

Väldigt tacksam för svar wink


21 761 Inlägg
18 februari 2011
#2
Vilken motor gäller det?
Är det brytare eller brytarlöst?

Tändspolen kan vara en orsak, ibland kan det bli glapp eller kortis inuti när spolen har blivit varm (kommit upp i drifttemperatur alltså). Har bilen brytarsystem så kan en dålig kondensator ge liknande symptom eftersom gnistorna kommer ojämnt, men fel avstånd på brytarna gör också att motorn kan gå illa.

Tändspolen kan man göra några mätningar på, men då är det bra att veta vilken motor det gäller och om bilen har förkopplingsmotstånd. smile

14 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#3
Det är en B230 f (den gammla utan svänghjulsgivare)
Det är brytarlöst.

Vilka värden ligger en tändspole på då? hmm


21 761 Inlägg
19 februari 2011
#4
Du kan göra två resistansmätningar i spolens lindningar. Det finns två lindningar, primärlindning (stift 1 och 15, där matningskablarna sitter) och sekundärlindning (mitten, där tändkabeln sitter). Vid primärmätningen sätts mätpinnarna på stift 1 och 15. Vid sekundärmätningen sätts en pinne på antingen stift 1 eller 15, den andra pinnen sätts i mittenuttaget på spolen (där tändkabeln sitter). smile

Resistansen i primärlindningen bör vara 1,8-2 Ohm (enligt Haynes bok).
Resistansen i sekundärlindningen bör vara 8-10 kOhm (enligt Haynes bok).

Men även om dessa mätningar visar att spolen är bra så kan den ändå vara i dåligt skick pga att mätningarna görs vid "kall" spole.
Senast redigerat av Drönirettab (19 februari 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 februari 2011
#5
Tumregel är att kass spole blir varm på höljet. Men det är väl bara att ta en annan och prova? Jag har ett litet lager med spolar för att slippa gissa big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2 Inlägg
26 april 2011
#6
Kan inte låta bli att känna lite att det låter som ett gammalt hederligt dåligt fördelarlock och rotor...

Allt som brummar och ger en liten form av kick när man gasar är KUL


Sök