4100
Sök

Hur bilen beter sig med shell V-power

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
1 januari 2007
Trådstartare
#1
Alla bilar blir snabbare med Shells nya superbensin V-power i tanken?


Nja, soppans 99 oktan är bara ett mått på hur lätt bensinen självantänder och har egentligen inget samband med energiinnehållet.
  Trots detta ger moderna motorer (från början av 1990-talet och framåt) mer effekt om du kör på ett högt oktantal. Detta kan vi tacka knacksensorerna för, ty de känner av självantändningarna så att motorns dator kan balansera turbotrycket, tändningen och så vidare. Därför kan 99 oktan ge upp till 10 extra hästkrafter i en Porsche, men betydligt mindre i en Nissan Micra och ingen skillnad alls i en äldre bil

Enligt bosse bil doktorn

Mer falskt och sant  ( http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story … 20,00.html )
Senast redigerat av ToTTeN (1 januari 2007)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
1 januari 2007
#2
sök så hittar du massor om V-power...

man lever bara en gång så lev väl!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
1 januari 2007
Trådstartare
#3
Jag vet. har läst flera trådar om det. Jag skrev ingen fråga utan Hur det är (enligt bosse bildoktorn som vi alla litar på?)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

191 Inlägg
2 januari 2007
#4
Jag kände absolut ingen skillnad i min V70 T5 från 1998.............


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 januari 2007
#5
Enligt min granne (som har en V70 som är chippad), så går den mycket bättre med högre oktantal.

Så, bilar med mycket motor vill ha lite mer oktantal, medans en Nissan Micra märker du ingen skillnad på.

Som sagt, detta är inga egna erfarenheter, utan andras.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Envis optimist
454 Inlägg
2 januari 2007
#6
Såg programmet "Fifth Gear" på discovery där som testade bland annat v-power mot vanlig 95 oktanig bensin. På en bil med lite motor var det absolut ingen skillnad. Däremot på en imprezia va det ungerfär 15 hk mer med v-power och även en bättre vridmomentskurva.

Av egna erfarenheter så tycker jag att man kan känna viss skillnad mellan 95 och 98 som vi provat i farsans trimmade saab. Så nu är det alltid 98 på sommaren som gäller.


saabtok
1 306 Inlägg
2 januari 2007
#7
Kör  alltid på 98 ja med  fast  ja vet inte om den går bättre eller inte , men tycks  märka en liten skillnad men de kanske är inbildning

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 januari 2007
#8
Grannens gamla 740 från 85 går dåligt på 95-oktanig bensin. Däremot på 98 går den mycket jämnare.

Så för att sammanfatta:
Gamla och motorstarka (trimmade) bilar mår bra av lite mer oktan.
Mindre bilar märks ingen skillnad på.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

178 Inlägg
2 januari 2007
#9
Lindström skrev:
Såg programmet "Fifth Gear" på discovery där som testade bland annat v-power mot vanlig 95 oktanig bensin. På en bil med lite motor var det absolut ingen skillnad. Däremot på en imprezia va det ungerfär 15 hk mer med v-power och även en bättre vridmomentskurva.

tror t.o.m. de "bara" gjorde jämförelsen 95-96-98 oktan, så blir väl ännu lite bättre med v-power tongue

Envis optimist
454 Inlägg
3 januari 2007
#10
William skrev:
Lindström skrev:
Såg programmet "Fifth Gear" på discovery där som testade bland annat v-power mot vanlig 95 oktanig bensin. På en bil med lite motor var det absolut ingen skillnad. Däremot på en imprezia va det ungerfär 15 hk mer med v-power och även en bättre vridmomentskurva.

tror t.o.m. de "bara" gjorde jämförelsen 95-96-98 oktan, så blir väl ännu lite bättre med v-power tongue

Du har helt rätt. Hade kvar programmet inspelat. Det är vanlig 95-oktanig de jämför med Shell "Optimax" (98-oktanig) och BP "Ultimate" (97-oktanig).

Skillnaden för imprezian var rätt så stor. Med 98-oktaniga Optimax levererade bilen 14 hk och 35 newtonmeter mer än på vanlig 95.


186 Inlägg
3 januari 2007
#11
Lindström skrev:
William skrev:
Lindström skrev:
Såg programmet "Fifth Gear" på discovery där som testade bland annat v-power mot vanlig 95 oktanig bensin. På en bil med lite motor var det absolut ingen skillnad. Däremot på en imprezia va det ungerfär 15 hk mer med v-power och även en bättre vridmomentskurva.

tror t.o.m. de "bara" gjorde jämförelsen 95-96-98 oktan, så blir väl ännu lite bättre med v-power tongue

Du har helt rätt. Hade kvar programmet inspelat. Det är vanlig 95-oktanig de jämför med Shell "Optimax" (98-oktanig) och BP "Ultimate" (97-oktanig).

Skillnaden för imprezian var rätt så stor. Med 98-oktaniga Optimax levererade bilen 14 hk och 35 newtonmeter mer än på vanlig 95.

Som jag förstod det så var Optimax samma som våran V-power alltså 99-oktanigt!! De använder bara ett annat namn! Programledaren pratade om att optimax var utvecklat tillsammans med ferrari, precis som V-power.

Den lilla bilen med 81 hk behöll 81 hk
Golf gti:n på 150 hk (osäker?) fick några extra hästar
Subban på 225 hk fick 239 hästar med Optimax (eller V-power)

Catch me if you can!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
3 januari 2007
#12
Är inte värt det på min bil med andra ord tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Smålänning
7 887 Inlägg
3 januari 2007
#13
Min bil känns piggare i olagliga farter tongue och på höga varv med 98 i stället för 95. Dessutom verkar den dra mycket mindre bensin.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök