3739
Sök

Skillnaden mellan Subwoofer och bas?

Old is Gold
14 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Tjena!

Jag undrar då på vad som är skillnaden mellan subwoofer och bas? Är det det att bas ger mer "dunk dunk" till techno eller vad är det?
Tackar för svar!

-Ab

7 276 Inlägg
1 maj 2011
Subwoofer är engelska, bas är svenska.

Old is Gold
14 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Jaha, där ser man ju så duktig man är i det!

7 276 Inlägg
1 maj 2011
Normalt sett så delar man in det i
bas/sub/subwoofer/whatever man vill kalla det
midbas
mellanregister
diskant

21 761 Inlägg
1 maj 2011
Woofer är bas, subwoofer är subbas. Den exakta definitionen på vad som är bas och subbas kan jag inte säga helt säkert, men sånt går ju att leta reda på. smile

3 466 Inlägg
1 maj 2011
Drönirettab skrev:
Woofer är bas, subwoofer är subbas. Den exakta definitionen på vad som är bas och subbas kan jag inte säga helt säkert, men sånt går ju att leta reda på. smile

Är det inte så att "Bas" innefattar hela basregistret?

Sen delar man in det över en subbas som jobbar upp till runt 80-100hz och en midbas som jobbar därifrån och uppåt?

Det är så jag ser det iaf..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Old is Gold
14 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Låter bra!
Brains: Älskar din lastbils tråd! Riktig grym!

21 761 Inlägg
1 maj 2011
M_icke_ skrev:
Är det inte så att "Bas" innefattar hela basregistret?

Sen delar man in det över en subbas som jobbar upp till runt 80-100hz och en midbas som jobbar därifrån och uppåt?

Det är så jag ser det iaf..

Jag sökte litegrann på nätet, dels i Wikipedia men även på något "diy-forum". Det verkar som att en bas (woofer) i princip ska kunna återge från de lägsta tonerna och upp till mellanregistret medan en subbas (subwoofer) visserligen också ska kunna återge de lägsta tonerna, men inte spela högre upp än till kanske 100-200 Hz. Subbasen är en egen enhet kan man säga.

Ett annat ställe som beskriver skillnaden är: http://www.differencebetween.net/object … subwoofer/

Man kan nog hitta ett antal olika förklaringar, inte helt lätt att veta vilken förklaring som är "sann". smile

Old is Gold
14 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Okej, tack för svar! Har hjälpt mig mycket!

Sök