3079
Sök

HJÄLP..felmonterad dieselpump!

11 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#1
är så att jag har nu bytt motor i mercan (w123 td) och lagt ner en om603 dvs den raka diesel 6.an från w124.. saken är den att tidigare blev motorn nerplockad för lackering m.m. av en annan person och allting hölls inte riktigt koll på och nu när jag lyfte ner den i bilen och startade upp den så knackade den värre än en gammal traktor och ryker som ett ånglok, står och hänger över haynes reperationshandbok och nollar motorn och ställer allting efter vad som står där men ändå när jag startar upp den är det samma sak, pratat med killen jag köpte motorn av som är en väldigt bra vän till mig så jag tror inte han blåser mig och han säger att han själv körde bilen motorn satt i och då gick den som en klocka innan jag köpte den.

visserligen startar den men något står ju självklart inte rätt till och vi har mer lr mindre konstaterat att det är pumpen som är fel insatt så den misständer, har lyckats få den att låta någorlunda vid uppstart men efter första gaspådraget så åter till knackandet
kändes nästan som en onödig kostnad att lämna in bilen men känner snart att det inte finns något annat val så därför gör jag nu ett sista försök och ber om hjälp..någon som har nått bra tips?hmm


3 235 Inlägg
15 april 2011
#2
Står pumphjulet fel är det bara å demontera kamremmen och göra det rätt. Det är väl kamrem på den den? Om det är kedja är blir det svårare...


11 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#3
det är kamkedja och jag har demonterat och monterat minst 5 ggr och ställt allting rätt(enligt haynes) men ändå ingen skillnad, fick den dock nu på förmiddan att starta och låta någorlunda och svarade bra på gas m.m. men när allting var ihopmonterat och jag tog en provtur sjönk glädjen som en sten, helt orkelös och går ojämnt..


3 235 Inlägg
15 april 2011
#4
Om bilen gick fint innan demonteringen har inte du lyckats montera allt rätt.
Du bör nog få hjälp av någon som kan detta med dieslar. Pumpdrevet står förmodligen fel, därav sprutas bränslet in under fel tid i arbetstakten= misständningar och dålig gång. drevet ska ju stå rätt i förhållande till respektive cylinder...


11 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#5
jo även det har jag lyckats konstatera men finns det någon som vet hur det ska vara kuggat så de blir rätt? ställt markeringen på axeln på pumpen efter markeringen på pumpdrevet och de var då jag fick den att gå någorlunda tills jag började köra så jag kan inte vara speciellt långt ifrån rätt..


3 235 Inlägg
16 april 2011
#6
Jag kan inte så mycket om dieslear, men på min gamla golf var det ett runt hål i pumpdrevet som skulle lajnas upp mot ett lika stort hål i motorblocket bakom drevet. Då körde jag bara en hylsa av passande diameter in i hålet för att låsa pumpen i rätt läge, t ex när jag bytte kamrem. Det borde finnas nån form för markering där, eller ett hål för att kunna låsa drevet.


410 Inlägg
16 april 2011
#7
skulle du kanske kunna ta någon bild på hur allting är upp linat ? så kan vi få ta en titt på hur de ser ut?

Mvh: Erik

Copyright @ Rybbs Production

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
16 april 2011
#8
Går han men är orkeslös mm. så står pumpen fel. Är den korrekt inkuggad efter märkningar så måste den "timas" Alltså ställas in exakt efter motorn och detta gör man inte genom att montera en kugg framåt eller bakåt utan det finns en justering (vart på din bil vet jag inte) Men bara några grader på pumpen ger avsevärd skillnad i gång och kraft.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

11 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#9
ända justeringen som finns såvitt jag vet är hur många grader man lutar pumpen + mängden diesel den skall pumpa..fattar ingenting av dedär just nu men man lär sig väl av sina misstag och håller bättre koll nästa gång, hur som helst kommer en kille imorgon och kikar på de som är rätt hajj på detta och får han inte till de så skrotar jag motorn å köper en ny..orkar inte me detta tjaffs längre, nu går de inte längre räkna på fingrarna hur många ggr jag har demonterat och monterat pumpen men fortförande ingen skillnad.. hmm


1 353 Inlägg
17 april 2011
#10
du måste ha ett speciellt instrument för att kalibrera in pumpen efter motorn,  går som sagt inte att få det bra genom att sätta alla märkningar rätt bara. men borde gå att få hyffsat iallafall så det går att köra den utan bekymmer.

There's no replacement for displacement

925 Inlägg
17 april 2011
#11
Som sagt, att lite på märkningar duger inte, du måste mäta upp hur många grader tändningen står på. Varje grad är viktig.

Vilket gradtal står det i boken att det ska va?

Mats

11 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
#12
15* EÖD om jag inte minns helt galet


Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
30 april 2011
#13
hahahahaha du borde int äga en diesel merc.....

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

Likbärgare
375 Inlägg
30 april 2011
#14
dieselkungen1 skrev:
hahahahaha du borde int äga en diesel merc.....

Vad tillförde det tråden?

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

2 271 Inlägg
30 april 2011
#15
dieselkungen1 skrev:
hahahahaha du borde int äga en diesel merc.....

Hjälp han istället då?roll


Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
1 maj 2011
#16
jaja ber om ursäkt men lär lite komiskt....du måste som sagt ha ett spec. instrument o kika vad du har för tändning, det kan höras att den går bra osv. på tomgången men när en diesel belastas äre helt annat! tror du har monterat kedjan helt fel! men det går ju som sagt att ordna om du är lite händig

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

11 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#17
ser inte det komiska men tur att någon glädjs åt andras problem iaf!

kedjan var felmonterat svar ja men det konstaterade jag redan i första inlägget. fått till det någorlunda nu så bilen är iaf körbar



Sök