3439
Sök

Konvertera Volvo b230a till insprutning.

17 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
jag har en 740(b230a) och undrar hur man stoppar insprutning på den ist för förgasare?

10 287 Inlägg
14 juli 2007
Tre olika varianter:

Mekanisk insprutning: Plocka komplett mekanisk insprutning från en Volvo med K-jetronic. Rätt mycket mekano men lite el. Svårt att få tag på fräscha grejor dock.

Elektronisk orginal insprutning: Plocka komplett elektronisk insprutning - inklusive alla kabelmattor . från en Volvo med LH insprutning. Rätt mycket mekano (framförallt konverteringen av svänghjul/svänghjulsgivare) och mycket el.

Eftermarknadssprut: Köps komplett med kabelhärva: Lätt att koppla in men kräver mappning.

Men varför vill du göra detta? Om du är ute efter mera effekt, duger det inte att porta toppen, slänga på två dubbla weber och extraktorsystem?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

17 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
"Men varför vill du göra detta? Om du är ute efter mera effekt, duger det inte att porta toppen, slänga på två dubbla weber och extraktorsystem?"

hmm skulle vara det då men vart kan man få tag på det och hur mycket kostar det ca?

905 Inlägg
15 juli 2007
Köp en sönder rostad 740 med insprutning då har du juh allt på denna bil som du kan tänkas behöva.

konvertering till insprutning kan blir lite jobbigt. ska du ha kjet så sitter juh spridarna i toppen så då måste du juh ahde detta.. enklast är väl om du som sagt köper en volvo 740 med rätt insprutning och flyttar motorerna bara.

men ska du bara trimma förgasar motorn så ska en värre kam nån fina ebrar och extraktor. tror juh inte du kommer upp i samma effekt som en fin insprutningmiotorn men det borde bli en stor skillnad.

blocket.se hittar man det mest grejjerna på.

10 287 Inlägg
15 juli 2007
Njaaa...på blocket är det mycket tjafs och skräp.

Leta hellre på Resultatservice.

/Göran

loffe007 skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

905 Inlägg
15 juli 2007
Sharky skrev:
Njaaa...på blocket är det mycket tjafs och skräp.

Leta hellre på Resultatservice.

/Göran

loffe007 skrev:

jo mycket tjaffs och skräp självklart. men det finns även vettiga grejjer.

kan väl tipsa om att leta runt på olika forum i köpsälj delarna. där kan man hitta mycet va värde.

17 Inlägg
15 juli 2007
Trådstartare
hmm men vilka grejjor ska jag ha och hur vet jag att dom passar?
tex, typ av webber och ett grenrör som passar/och om det är nå annat jag behöver för att det ska fungera

och jag hittar fan inge insug till b230a som passar 2 st dubbla weber
Senast redigerat av tarden (15 juli 2007)

17 Inlägg
15 juli 2007
Trådstartare
eller det kanske räcker om man bara stoppar 2 st dubbla weber hur mycket effekt ger det?

52 Inlägg
30 april 2011
ser att tråden är gammal men har ett par frågor om man sätter in
tex "mekanisk insprutning från en Volvo med K-jetronic"

hur blir det med bränsleförbrukningen ???
hur blir det med besiktningen ???

just nu är det något fel på min bil den drog över litern
det var ialla fall 40 mil på 60 L tank så något allvarlig fel är det ialla fall...
drog loss alla vakumslangar satte den från ... tror det var i från fördelar motorn till förgasaren
så gick den ned till 1 liter milen ca 58 mil / 60 liter är inte riktigt säker men ialla fall....

det är en B230A motor 240 84:a
kan man få ned brensle förbrukningen till 0,8 eller liknande om man byttar eller ändrar på saker utan att det på verkar besiktningen ?????????

mvh marcus... noob på bilar !!!

om det går i sönder så går det sönder å det är sådant som händer :s
problem ... bara problem. :/

VD Hammar
613 Inlägg
1 maj 2011
du kan ju byta tänd delarna också, om dem är gamla så ger dem inte samma gnista som dem ska och då förbränns inte bensinen lika bra och då måste man gasa mer därav högre bränsle förbrukning

MVH Johan

52 Inlägg
3 maj 2011
jo den var helservad i somras om ja inte mins helt fel....

men skadar nog inte att byta ändå....

smile

om det går i sönder så går det sönder å det är sådant som händer :s
problem ... bara problem. :/

Sök