3510
Sök

"Reverse engineer" moment på bultar?

32 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#1
Om man inte känner till vilka moment som gäller för bultar (ex. i topplock, kamöverfall, etc), går det inte att som man säger i datanördsspråk "reverse engineer" det hela?

Alltså, om man antar att de flesta har runt 30 nm + 90 + 90 grader (för topplock) som moment, så kan man ju börja med att lossa ett halvt varv, och se vilket moment som den står på när man drar åt en grad eller så.

Dum idé?

driftsättare
169 Inlägg
3 maj 2011
#2
ja dum idé för de flesta topplocksbultar är tillverkade så att de ska töjas och redan där brister din teori tyvärr! de går inte tillbaka till sin ursprungliga form tyvärr!


926 Inlägg
3 maj 2011
#3
Som tidigare sagt så deformerar man ofta skruvar vid åtdragning. Den återtar alltså inte sin form vi lossning.
I dom fall det inte är deformation av skruvar, vilket det oftast är, så är vilofriktion mycket högre än rörelsefriktion.
Mao det är väldigt viktigt att drar hela rörelsen utan att stanna när man drar med moment. Vinkeldrar man så är det inte lika viktigt.

Vid åtdragning av exempelvis ett ramlageröverfall så kan diametern på hålet variera flera hundradels mm om man drar med fel moment. Lika så överfall till kamaxel kan kamaxeln skära om man drar åt för hårt.
Det är alltså av högsta vikt att dra med rätt moment.

Man ska också ta reda på hur skruven ska smörjas innan man drar åt också. Ibland ska det vara torrt, ibland fett, ibland olja.  Det kan vara av stor betydelse hur starkt skruven klämmer ihop förbandet.

Mats

32 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#4
jooeell skrev:
ja dum idé för de flesta topplocksbultar är tillverkade så att de ska töjas och redan där brister din teori tyvärr! de går inte tillbaka till sin ursprungliga form tyvärr!

Menar du att om man skruvar upp en topplocksbult så har den ändrat form så att den inte längre ska dras åt med det moment som är angivet för motorn? Att de angivna momenten alltså bara gäller för nya bultar?

Men efter de skruvat åt bulten första gången i bilfabriken måste den ju ha utvidgats till den form den kommer att ha andra, tredje, osv. gången man själv spänner den igen. Lättar jag på bulten utefter ett visst mönster och mäter momentet vid en viss vinkel (alternativ kollar momentet direkt om det tex. är kamöverfall som inte ska dras ytterligare när korrekt moment uppnåtts), så borde väl det vara momentet jag använder när jag spänner den igen?
Senast redigerat av Dannemannen (3 maj 2011)

32 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#5
mats757 skrev:
Som tidigare sagt så deformerar man ofta skruvar vid åtdragning. Den återtar alltså inte sin form vi lossning.
I dom fall det inte är deformation av skruvar, vilket det oftast är, så är vilofriktion mycket högre än rörelsefriktion.
Mao det är väldigt viktigt att drar hela rörelsen utan att stanna när man drar med moment. Vinkeldrar man så är det inte lika viktigt.

Vid åtdragning av exempelvis ett ramlageröverfall så kan diametern på hålet variera flera hundradels mm om man drar med fel moment. Lika så överfall till kamaxel kan kamaxeln skära om man drar åt för hårt.
Det är alltså av högsta vikt att dra med rätt moment.

Man ska också ta reda på hur skruven ska smörjas innan man drar åt också. Ibland ska det vara torrt, ibland fett, ibland olja.  Det kan vara av stor betydelse hur starkt skruven klämmer ihop förbandet.

Mats

(Hann svara på jooeells inlägg innan jag läste detta btw)

Ok, så korrekt tillvägagångssätt är att alltid köpa ny bultar när man lossar toppen, ta reda på exakt moment (och i vilken ordning bultarna ska skruvas i alla steg), och skruva fast den med långa, jämna drag?

driftsättare
169 Inlägg
3 maj 2011
#6
momenten brukar man få med till topplockspackningen ibland till bultarna med... (alltså moment till bultarna)


32 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#7
jooeell skrev:
momenten brukar man få med till topplockspackningen ibland till bultarna med... (alltså moment till bultarna)

Åh, vad bra! Trodde aldrig jag skulle hitta tillförlitlig källa till det smile Ska kolla med mekonomen imorgon om de har dem inne så kan jag säkert kika där.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 maj 2011
#8
Det svåra är ofta att komma till så man kan göra en korrekt rörelse med momentnyckeln.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

32 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#9
Mmm, satt precis o tänkte på det - det får bli en vääldigt lång förlängningsmojäng till hylsan tongue

5 710 Inlägg
4 maj 2011
#10
Som du redan fått det förklarat för dig så är det inte en jättebra idé att ta reda på hur hårt skruvarna skall dras. Här kommer en motivering till.

Sättningar:
Med sättning menas deformationer i skruvförbandet som i sin tur ger upphov till minskad klämkraft.
Oplanhet i komponenter, packningar,  ytjämnheten i materialen, stignings- och vinkelfel hos gängorna på skruven påverkar negativt.

Nötning.
Nötning uppstår också när de sammanfogade detaljerna rör sig och hur mycket det nöts påverkas främst av hur mycket det rör sig samt hårdhet och ytbehandling hos kontaktytorna.

30% är ganska normalt att ett skruvförband tappar. Alltså drogs det åt 100Nm har du bara 70NM kvar vid en kontroll. Hur lång tid detta tar är olika men det brukar räcka med några minuter för att man skall se att man tappat kraft. Säg att man kör motorn tappar man ännu mer.

Dessutom är skruvförband såsom ramlager, vevlager ofta dragen med moment + vinkel och under vinkeldragningen kan momentet bli vadsom beroende på friktionen.

MVH Jonas
..............

32 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#11
Bra argument mot min idé - jag är övertygad smile

Men bara för att vara tjötig, vad sägs då om att istället räkna antalet varv som muttern/skruven skruvas upp med och återställa den till exakt det läget? En mutter har ju trots allt bara ett spår, så markerar man exakt läge på muttern när den är åtdragen och sedan tar noga notis om när den poppar ur spåret och hur många varv det gick tills dess så borde man ha ett ganska bra mått att gå efter för att spänna till den igen.


Sök