tjenare, har sökt runt lite utan att hitta några vettiga svar utan endast massa teorier om hur denna frågan skulle lösas.
tankar kring en aluminium volvo 5a har slagit mig men innan jag ska satsa på denna motorn har jag funderingar kring hur jag ska gå till väga för att bygga pulssplitt gren rör och hur jag ska bygga kolektorn till en sån här motor/turbo om vi antar att turbon har twinentry inlopp.... 4or och 6or är ju inget problem med en 5a......?
har sökt runt lite men aldrig hittat några ordentliga svar på hur andra verkligen har gjort ett fungerande koncept utan endast massa teorier om hur man ska dra ena cylindern förbi turbon och in mot grenröret eller att dela av den ena röret och få in dem i varsin del.... detta tycker jag verkar helskumt för då borde man väll få fixa separat styrning för just den cylindern när den får arbeta under dessa förhållanden?
eller ska man använda sig av turbo med ett enkelt inlopp och i såna fall vilka förluster ger detta mot twinentry och pulssplitt och vad har jag då för olika alternativ av turbosar då det verkar som att alla de stora turbo som finns gäller alltid twinentry?
så skriv så tangentbordet glöder och ge ideer och förslag eller liknande om hur andra har byggt för stora effektuttag på t5or.... jag tänker mig nu på omkring 500- närmare 600 hästar, eller borde jag byta motoride och ta en 4a eller 6a där det enkelt går att bygga pulssplitt mot en stor holset/garrett turbo, eller ideero om turbos med enkelt inlopp som funkar lika bra utan pulssplitt.....som sagt bomba på med ideer och tips:)
//Ante