3562
Sök

Bakbromsar och hjullager, Ford Escort -95

41 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
#1
Dags att ge sig på bromsarna på min Escort igen.
Denna gång tänker jag ta detta forum till hjälp eftersom jag har riktigt dåliga erfarenheter sedan tidigare.
Kan börja med att berätta om vad jag redan råkat ut för tidigare genom åren så förstår ni nog min oro inför detta.
Direkt när jag köpte bilen var vänster hjullager skrot och behövde bytas. Fick då lite huvudbry över den lustiga självlåsande mutter som sitter där.
Gjorde som allt för många andra och bröt sönder den och fick sen försöka lossa varje mutter för sig. Mycket jobb men det gick till slut. Bromsarna såg ok ut då, så jag gjorde rent bromsar, monterade nytt lager och skruvade tillbaka allt. drog enligt de 220 NM som jag hittat att det skulle dras med, men misstänker att detta förstörde lagret för det höll i ungefär 15 mil och sen fick jag lämna in den på en Fordverkstad som monterade ett nytt lager och det har sedan funkat.
Ca 500 mil efteråt fick Ford byta även på högersidan, försökte inte ens själv, men det innebar också att jag inte hade någon koll på bromsens skick där.

Några år efteråt var handbromsen klen så jag började lossa på högersidan eftersom det var den sidan jag hade sämst bromsverkan på. Denna gång hade jag läst i Haynesboken att man kan släppa på de fyra skruvarna på baksidan istället för att ta isär vid hjullagret. Alla fyra skruvar gick av utan att jag behövde ta i mycket alls, trots en hel del rostlösare. En kompis hjälpte mig att värma ur dem så jag kunde montera tillbaka det. En smörjning av justeringen var allt som behövdes, backarna såg ok ut.
Monterade ihop det och nu har bilen gått bra ett tag.

Nu står jag dock med problemet att jag dels har riktigt dålig handbromsverkan så jag skulle egentligen vilja fixa bromsarna samtidigt samtidigt som jag behöver byta hjullager. Min fundering är först och främst om man på något sätt ska kunna ha loss trumman vid lagret och montera ihop det med bara en ny mutter, eller måste lagret bytas om jag delar där?
Att släppa de fyra skruvarna på baksidan känns inte så lockande med tanke på att de med stor sannolikhet kommer gå av där med.

Likaså, när man monterar tillbaka allt, hur är det rätta sättet att dra fast muttern vid lagret? Jag har förstått att man inte kan backa något på en sådan mutter efter att man dragit den. (Har tillgång till momentnyckel)

41 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#2
Inga tips och råd? Det måste väl finnas någon här som skruvat ford genom åren?
Det jag känner mig mest osäker på är om man verkligen ska dra fast muttern vid lagret till angivet moment eller om man bara ska skruva åt lite i taget tills glappet är borta. Att man inte får vrida tillbaka denna typ av mutter är jag fullt medveten om, så det är lite därför jag funderar på vad ni har för tips på hur det ska dras.
Hade tänkt ge mig på detta ikväll så jag är tacksam för snabba svar.

1 020 Inlägg
9 maj 2011
#3
har dock bara skruvat 80 talsfordar men lagret är väl koniskt? isåfall lossa stora centrummuttern byt lagret o fetta in dom ordentligt sen spänner man till det tar emot då har allt lagt sig rätt. lossa muttern så det glappar spänn precis till glappet försvinner då funkar det, bra att byta muttern oxå låsningen är inte hundra andra gången man spänner den

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår


Sök