3281
Sök

Fälgar från Kina, någon som har erfarenhet av direktimport?

6 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
Jag är lite sugen på att ta hem fälgar (för eget bruk) från Kina. Någon som har erfarenhet av att ha gjort detta innan? Vad ska jag tänka på? Vilka fallgropar finns?

Avstängd
10 388 Inlägg
10 maj 2011
DrKlein skrev:
Jag är lite sugen på att ta hem fälgar (för eget bruk) från Kina. Någon som har erfarenhet av att ha gjort detta innan? Vad ska jag tänka på? Vilka fallgropar finns?

Spontana tankar;

Det beror ju på från VAR du tar dom. Är det en seriös firma så är där nog inga problem där. Men, som alltid vid import och längre skickande så kan det ju givetvis bli problem.

Ett problem kan ju vara om en fälg skulle vara skadad. Det är ohyggligt svårt att bevisa att det skulle vara fraktbolagets fel, och säljaren kommer ANTAGLIGEN inte ta på sig ansvaret.

En annan sak är ju givetvis kostnader runt om; frakten lär inte bli så galet billig, och därigenom drar också tullkostnaderna iväg

Men visst, handlar det om att ge 10k för kopior på fälgar som kostar 40k här, så är där ju helt klart marginal.

Samtidigt KAN det löna sig att titta på EU-länder, då du där slipper tullkostnader, och med all sannolikhet får ett lägre fraktpris, så det kan ju då löna sig även om priset per fälg är högre.

Kan nämna att jag precis plockat hem en fälg från tyskland (ja, en tongue ) och det blev, med frakt och allt, trots allt 700:- billigare än att köpa den "här hemma". Även om det då "bara" skulle göra en skillnad på 3000:- på 4.

Men ja, räkna, räkna räkna, och dubbelkolla alla avgifter och så vidare. För steg ett MÅSTE ju vara att det lönar sig iaf ganska ordentligt, rent ekonomiskt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
Bra tankar!

Jag insåg att jag lagt den här tråden i förmodligen fel forumsdel, sorry för det.

Många sajter jag kollat på nämner att det kan vara ett aber att få in "kopior", i synnerhet från Kina.
Tullen försöker göra så många nerslag som möjligt och i värsta fall kan man ju bli av med både pengar
och varor och dessutom åka på en rättslig process.

Avstängd
10 388 Inlägg
10 maj 2011
DrKlein skrev:
Bra tankar!

Jag insåg att jag lagt den här tråden i förmodligen fel forumsdel, sorry för det.

Många sajter jag kollat på nämner att det kan vara ett aber att få in "kopior", i synnerhet från Kina.
Tullen försöker göra så många nerslag som möjligt och i värsta fall kan man ju bli av med både pengar
och varor och dessutom åka på en rättslig process.

Mnja, det där är lite luddigt, enligt min erfarenhet.

Det är ju som så, att är en kopia för eget bruk, så "är det" inga problem.

Dvs, kommer du själv hem från utlandet med en uppenbart fake, ptja, Gucci-mojäng, så brukar det inte vara några problem. Kommer du däremot med 10 likadana, i olika storlekar så brukar pryttlarna stanna kvar i tullen, då man inte anser att det är för "eget bruk" utan ska säljas. Det beror ju säkerligen även på vilken gubbe/tant som tar en i tullen.

Men ja, det kan ju givetvis vara ett problem. Och även om det då handlar om något som tullen kommer gå igenom (som ex.vis stora paket från Kina).

Jag vet inte hur det är med tillgängligheten i övriga eu(ropa) på kopior/look-a-like-pryttlar dock

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök